Gå til innhold
Hundesonen.no

mat,adferd,og utvikling.


Hanne Judith Jacobsen
 Share

Recommended Posts

jeg har ei fin lita bordercollietispe på litt over året,hun er ikke resultat av et vanlig oppdrett,da jeg fikk henne var hun veldig lita,og etter litt frem og tilbake fikk jeg litt mer info,bla.mora hadde ikke blitt vaksinert,ikke fått markkur,før eller etter valping,og det viste seg den dagen jeg skulle hente henne,var hun veldig syk,hun kastet opp mark,i massevis,og det var masse mark i avføringen,da forsto jeg den matte pelsen,og at hun var uvanlig rolig,og litt matt i blikket,men jeg fallt for den krabaten,hadde lett i mnd etter akkurat den hunden jeg ville ha,og der var hun,jeg bestemte meg for å ta henne,og det første jeg gjorde var å ringe min faste vetrinær å bestille time fikk time umiddelbart.og hun fikk behandling.hadde hun ventet lenger tror jeg hun ville dødd.jeg fant ut andre ting og at hun måtte vært fjernet fra sin mor allerede etter 4 uker,har ikke fått det på det rene, ang foring,hadde hun et slitsomt forhold til mat,slukte allt fortest mulig,så hun fikk en spesiell skål med tre bukker i da måtte hun jobbe for å få tak i maten.den skåla bruker hun ikke lenger,hun er veldig kjærlig og hengiven,og veldig avhengig av meg,hun har fått mye omsorg,og tettopfølging av vetrinær.men jeg sliter med en ting.hun innviterer seg selv hele tiden,og hun er meget innpåsliten,forstår visst ikke at hun kan ligge på gulvet ellr tppet sitt for seg selv litt.sitter jeg noe sted må hun stå inntil eller legge hodet på foten min,hun er slik i sofaen og helt oppi fjeset mitt,hun slet lenge med at hun tisset på seg når noen sa noe til henne,eller det kom fremmede,dette har og blitt 90% borte.vi hadde henne sammen med to andre valper og ,de brukte avogtil å mobbe henne.og hun la seg ofte for seg selv.i forhold til andre hunder er hun ikke aggresiv.ikke underdanig på en kuet måte, hun hilser fint.jeg rakk ikke å komme igang med innkalling,det kom av seg selv.hun går løs på tomten,og er alldri langt unna,kommer med engang jeg roper.hun er fin å ha med på bilturer,sitter rolig på sin plass.hun har gode rutiner om dagen ,vet stort sett hva som skal skje.men lurer på om hennes dårlige start på livet kan være årsaken til at hun er så intens på oss.hun legger halen fort ned når hun blir vist bort til plassen sin.må bare ta hene bort innemellom,men det ser ut som om hun tar det som en straff,og det er jo ikke min intensjon,vil jo allt godt for henne,men trenger litt råd og veiledning på de tingene,så det blir litt mindre stress,og at hun forstår at hun ikke blir forlatt,eller holdt utenfor.takker for alle råd .mvh collieeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er større sannsynlighet for at du/dere, bevist eller ubevist, har syntes litt synd på henne og at dere føler at det er en veldig negativ greie og vise henne bort til plassen sin og det merker nok hun at dere synes. Mange hunder vil jo gjerne sitte oppå eieren sin hele tiden og få kos o.l. og da er det selvfølgelig ikke noe positivt eller morro og bli bedt om og gå og legge seg, så at halen faller litt er nok helt normalt, og det og ikke få mase hele tiden er bare en normal del av livet som man må finne seg i. Fortsett og be henne gå på plassen sin når dere vil ha fred (det er nok veldig greit for henne også, sånn egentlig og få slappe av litt og ikke bare mase, selv om hun kanskje ikke ser det selv) og dere må slutte og tenke så mye på hvorfor hun gjør som hun gjør :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er større sannsynlighet for at du/dere, bevist eller ubevist, har syntes litt synd på henne og at dere føler at det er en veldig negativ greie og vise henne bort til plassen sin og det merker nok hun at dere synes. Mange hunder vil jo gjerne sitte oppå eieren sin hele tiden og få kos o.l. og da er det selvfølgelig ikke noe positivt eller morro og bli bedt om og gå og legge seg, så at halen faller litt er nok helt normalt, og det og ikke få mase hele tiden er bare en normal del av livet som man må finne seg i. Fortsett og be henne gå på plassen sin når dere vil ha fred (det er nok veldig greit for henne også, sånn egentlig og få slappe av litt og ikke bare mase, selv om hun kanskje ikke ser det selv) og dere må slutte og tenke så mye på hvorfor hun gjør som hun gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er lurt å lære henne å ligge andre steder. Dette vil både du (fred og ro!) og hunden (fred, ro og selvstendighet) ha god nytte av. Jeg noe av det samme problemet med min hund, og jeg begynte med å trene på å belønne han for å roe seg, og belønne han for å ligge på plassen sin eller i stua selv om jeg gikk ut. Klikkertrening fungerte dårlig her, klikkeren stresset mer enn den roet han, men prinsippet om belønning ble fortsatt benyttet.

* Ha alltid godbiter på deg

* Belønn hunden ved å rolig gi den en godbit når den legger seg på et sted du vil ha den frivillig.

* La hunden sitte/ligge/stå (hva som funker best for din hund) på plassen du vil ha den og si bli, og gjerne et hånd signal. Gi hunden belønning for å bli, etter kun kort tid - FØR hun reiser seg.

* Gjenta denne øvelsen mange mange ganger, husk å belønne hver gang hun gjør som du vil.

* Når hun forstår konseptet bli = godbit, kan du øke kravene og utvide tiden det tar før hun får godbit. Du kan øke tiden hun ligger, og øke lengden du beveger deg unna henne - men ikke øk begge disse kravene i samme treningsøkt. Da øker sjansen for at hun mislykkes, og det blir vanskeligere å lykkes på sikt.

Dette opplegget fikk jeg av en godkjent atferdsterapaut da jeg hadde problemer med min hund. I tillegg kan det være nyttig å gjespe og vise at du ikke bryr deg, sånn at hun skjønner at det ikke er noe å stresse over.

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar,er en logisk forklaring det .vi har nok behandllet henne som stakkars lille meg,pga hennes dårlig start på livet,og glemt underveis at hun faktisk har det bra nå,hun er jo frisk og har utviklet seg bra. skal minne meg på heretter,og bli mer konsekvent,så slipper jeg å ha dårlig samvittighet pga at jeg behandler henne feil.hun er jo ung ennå,og som du sier de vil helst sitte på oss helle vegen.man kan jammen se seg blind på ting .føles bedre i forhold til henne nå.takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du verden så heldig en hund som har kommet til en eier som bryr seg så mye om hunden sin. Du har virkelig ingen grunn til å syndes så synd på henne nå lenger, for du er mer enn empatisk og forståelsesfull nok til å begynne å sette litt krav. Det er også fint at hunden lærer seg litt selvstendighet slik at den kan være tryggere i sitt eget selskap :)

Egentlig så skulle jeg bare si at du virker flinkere med hunden enn det du kanskje selv tror, så stol på deg selv du også :) Sett litt krav uten å ha dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har vært litt usikker på om jeg gjør rett til tider,og ja hun er allt for meg, jeg har henne med meg overallt,og unngår steder der hun ikke kan bli med, og solrike sommerdager, som jeg skal handle da er hun ikke med i bilen. jeg er heldig som er hjemmeværende , og har mye tid til henne. jeg ser jeg må bytte for til henne,men er ikke sikker på hva jeg skal bytte til, alle vil jo selge foret sitt, men mener det skal finnes bra for for collier.

men hvordan kan jeg trene hunden på å bli tryggere på seg selv,? når den kommer i situasjoner hvor den blir usikker, hopper hun opp og holder labbene rundt meg, jeg bruker å berolige henne,og avlede henne fra det som skremte henne,

jeg gikk på dressurkurs en stund,men det var mst hunder som skulle stilles som trente der,jeg følte det ble litt feil.min skal jo ikke stilles, hun er anskaffet som kose og familiehund,og turkamerat.

jeg ville bare lære vanlig hundeskikk, slik at hun skulle lære å oppføre seg i hverdagen , hun trenger ikke prestere noe,eller vinne noen premie.hun er gulla god uansett. jeg er glad i hunden min .hun er veldig liten til rasen å være,men i mine øyne utrolig vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar,er en logisk forklaring det .vi har nok behandllet henne som stakkars lille meg,pga hennes dårlig start på livet,og glemt underveis at hun faktisk har det bra nå,hun er jo frisk og har utviklet seg bra. skal minne meg på heretter,og bli mer konsekvent,så slipper jeg å ha dårlig samvittighet pga at jeg behandler henne feil.hun er jo ung ennå,og som du sier de vil helst sitte på oss helle vegen.man kan jammen se seg blind på ting .føles bedre i forhold til henne nå.takk. :)

Selv om det er veldig lett og helt naturlig og ha slike følelser så er de i virkeligheten bare med på og gjøre ting værre. Ikke synes synd på henne, husk at hun har det bra og at noen ganger så må man gjøre litt negative ting og sette grenser, men at disse tingene alt i alt er med på og øke livskvaliteten til hunden. Det er ikke godt for en hund og fly rundt uten grenser og være stresset heller. Men det virker som du har gjort en god jobb med henne, så dette blir nok helt fint, tror hun har vært heldig med enden, selv om starten var litt hard :)

Det viktigste med usikkre og forsiktige hunder er at du som fører ikke blir usikker eller nølende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg ser jeg må bytte for til henne,men er ikke sikker på hva jeg skal bytte til, alle vil jo selge foret sitt, men mener det skal finnes bra for for collier.

2. men hvordan kan jeg trene hunden på å bli tryggere på seg selv,? når den kommer i situasjoner hvor den blir usikker, hopper hun opp og holder labbene rundt meg, jeg bruker å berolige henne,og avlede henne fra det som skremte henne,

1. Jeg har god erfaring med Vom og Hundemat (V&H). Du kan lese på nettsiden: http://vomoghundemat.no/

2. Så bra at du er der for henne og avledning er ofte bra. Bare pass på å ikke være trøstende, men støttende. Altså, vis at dette er helt greit og ikke farlig med å oppføre deg som normalt. Ved å trøste kan vi risikere å forsterke frykten, og det er jo motsatt fra det vi ønsker. Prøv å venn henne til småting gradvis hvis det er noe du vet hun har vansker for å takle, hvis du klarer det. La henne finne utav at flest mulig ting godtas som hverdagslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de svarene jeg har fått,føler,at det var smart å legge meg til Hundesonen, :)

jeg føler meg mer trygg på meg selv allerede,og ser på min hund gjennom deres råd at jeg har gjort mye riktig. :)

tror nok ,at jeg skal få mye glede av råd og tips her inne,og stor glede av mitt forhold til Lunah. :wub:

Den frustrasjonen,og usikkerheten som bygget seg opp på dressurkurset ,er nå borte.ser en positiv ting med det,sosialiseringen som ringtreningen ga, og den muligheten til frilek etterpå.

men den delen som gikk på trening til utstilling,syntes jeg ikke passet for oss,men tenker å sjekke ut her jeg bor nå,om det trenes på agility.det tror jeg min hund vil like,da jeg ser at hun er veldig leken.

Og siden hun ikke

gjeter sauer,kan det være en fin måte å ta ut energien på,samt få oppgaver.og det er sosialt.

Ha en flott dag :D mvh,meg og lunah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner flott på min hund stadig vekk,hvor lenge varer flottsesongen? vi er jo i oktober nå,men ser at utøyet henger seg på,jeg bor i nærheten av et friluftsområde,og det er endel skog rundt eiendommen,er det noe jeg kan gjøre for at hun ikke skal få så mange på seg? var ikke plaget med dette da vi bodde i trøndelag,men her på vestlandet virker det som om det er mye av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner flott på min hund stadig vekk,hvor lenge varer flottsesongen? vi er jo i oktober nå,men ser at utøyet henger seg på,jeg bor i nærheten av et friluftsområde,og det er endel skog rundt eiendommen,er det noe jeg kan gjøre for at hun ikke skal få så mange på seg? var ikke plaget med dette da vi bodde i trøndelag,men her på vestlandet virker det som om det er mye av de.

Ja, på Vestlandet er det steder med innmari mye flått. Du kan prate med veterinæren om flåttmiddel. Noen sier de har effekt av andre tiltak, men jeg har ikke sett særlig virkning av annet enn det som er i salg hos veterinær mot flåtten. Jeg synes det også er en fin rutine å bruke en karde på pelsen, da for å børste grundig gjennom pelsen etter tur. Hvor lenge flåttsesongen varer varierer, men nå er det en lang og mild høst så langt, så må nesten beregne seg at det drøyer litt i år. Vestlandet er ekstra mildt ofte, så der kan det stå på litt lenger til før frosten setter inn skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Flått sesongen varierer litt i forhold til mengde men en ting kan en gå etter når det har blitt frost så er dem ikke så aktive lengere. Værste for meg et år var fritt mellom julaften og påske elelrs var det flått på hunden hele tiden. Kn også svinge noen år er verre enn andre selv på samme plassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...