Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesearbeid - å finne nøkler!


idastef
 Share

Recommended Posts

Hundetrener Therese Andersen har en kjempefin blogg med tips og triks og fine bilder, adressen er http://adferdstrening.wordpress.com. Der fant jeg et innlegg om hvordan å lære hunden å finne nøklene dine!

Her er overskriftene sakset fra innlegget:

* Belønne interesse for nøkkelen

* Legg nøkkelen på bakken

* Markeringsatferd

* Øke avstanden

* Diskriminering

* Søk

I dag prøvde jeg dette med Isac! Han skjønner nesetarget veldig greit, og var den første reaksjonen på nøklene. Etter noen target-treff prøvde han å smake på nøkkelen, for å prøve å løfte den opp (dette har jeg prøvd å lære han med en leke en gang, som en del av apport-innlæring. Mislykket :P). Da jeg la nøkkelen på gulvet, og han target den igjen.

Dette er kjempegøy! I løpet av ettermiddagen har jeg utvidet øvelsen for han med å legge nøklene lenger bort (2-3 m) og si: Finn nøkkel! Da løper han og finner dem :) Veldig flink hund!

Men jeg tviler egentlig på at han bruker nesa helt enda, for foreløpig har jeg bare lagt nøklene der han ser hvor de er. Når han blir sliten mister han fokus, og begynner å lete etter andre godsaker, eller tilby andre triks. Da tar vi pause.

Vi har ikke holdt på non-stop hele ettermiddagen, altså, men når jeg har tatt pauser fra lesingen. Etterpå skal jeg ta med nøklene ut (selvsagt) og prøve der!

Hvis du prøver med din hund, kan du ikke si hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ene hunden min kan det, og jeg la ut en film av at han søker etter nøklene mine som er gjemt rundt i leiligheta for ett års tid sida, men nå finner jeg den jo ikke igjen! Skal lete litt til jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak lærte seg å plukke opp nøklene mine, han synes sånt er så gøy at han klatrer opp på bord for å hente de og gi de til meg når han kjeder seg :P

Håhåhå så søt Isak! Jeg skal prøve å få tatt bilde eller film av min Isac også :)

Nå har vi prøvd en runde til i stua (ble ikke noe av på tur, jeg var for opptatt i telefonen.. :hmm: ). Nå bruker han nesa! Jeg passer på at han ser hvilken vei jeg går, til høyre eller venstre, feks, mens han sitter i andre enden av rommet. Finn nøkkel! Så spurter han over gulvet dit han så meg gå, og begynner å snuse. Han vil helst ha hjelp av meg, men hvis den i tillegg er litt synlig, finner han den søren meg selv! Hadde ikke trodd han skulle ta dette så kjapt :) Etterhvert som han skjønner at nesa gir resultater og at det blir verdt å lete litt lenger, kommer han nok til å senke tempoet og øke tålmodigheten sin. Nå gir han opp relativt kjapt hvis han ikke finner den innen 5 sek :) Men det er jo gøy!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fant ikke den gamle videoen jeg, så jeg lot han lete litt nå :) Det er veldig dårlig lys i leiligheta mi, og det er dårlig kombinasjon med mobilkamera da, men det vises nå greit. Hehe ved avleveringa er det jeg som bommer siden jeg ser på mobilen istedenfor hånda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke den gamle videoen jeg, så jeg lot han lete litt nå :) Det er veldig dårlig lys i leiligheta mi, og det er dårlig kombinasjon med mobilkamera da, men det vises nå greit. Hehe ved avleveringa er det jeg som bommer siden jeg ser på mobilen istedenfor hånda :P

Jeg digger hvordan han drar ut teppet for å få tak i nøklene. Det er ikke alle hunder som eier de kognitive evnene til å se sammenhengen mellom sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg digger hvordan han drar ut teppet for å få tak i nøklene. Det er ikke alle hunder som eier de kognitive evnene til å se sammenhengen mellom sånt!

Hehe ja, jeg måtte flire litt der. Hadde ikke tenkt på at jeg hadde lagt dem så langt inn at han ikke fikk tak i dem, men han er en skikkelig tenker (på godt og vondt - noen ganger er det enklere å trene hunder som ikke tenker så mye selv :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...