Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting - Hjelp søkes


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Keiron er fantastisk.

Men han biter. Og uansett hva jeg gjør. Så forsterker jeg visst bare. Han er veldig oppspilt når han biter og han tygger jo på alt han finner. Til og med sofaen.

Litt lei etter å ha hatt en bite valp i mange mange timer nå. Han er helt grei på første part av dagen, minimalt med biting, men på ettermiddag og kveld er han helt ekstrem, kan ikke ta i han uten at han skal bite i meg, i buksa, i puppen (-_-'') teppet, sofaen og alt som han kan gape over innen rekke vidde.

Sett på youtube videoer, men de forklarer så difust og alle har jo forskjellige metoder. Haaah.

Så noen tips? På norsk, så jeg er sikker på at jeg ikke går glipp av noe viktig poeng. Heh. Er litt sånn som liker å få ting inn med t-skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er valp?

Vi har hatt våre runder med heftig biting. Sambo tåler en del og løfter opp valpen, og holder han fast "above ground" til han roer seg. Jeg kan legge han på siden og bare holde han fast til han ligger i ro. Ellers har vi også puttet han i bur med en tyggeleke til han har roet seg ned.

Overnevnte har vært i "ekstreme" tilfeller, hvor bytting, au/nei, fjerne ting, distraksjoner, overseing etc. ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fingrer eller bein eller ting som ha vært i nærheten av meg har jeg hylt auuuu i en høy lys tone og tingene har forsvunnet. er det stopp i to til ti sekunder så har dem fått en forsiktig ros eller kosing og det har forsvunnet fort på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at det skjer mer på kvelden (overtrøtt), men det kan også være andre grunner, er du ute nok med han så han er sliten? Det enkleste når slike situasjoner oppstår er jo og på enklest mulig måte få valpen på avstand under kontroll og vent til den roer seg også prøve igjen, bur, valpegård, ha et bånd hengende klart bundet i noe så du bare kan koble han kjapt etc, uten noe mer om og men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han var 10 uker på fredag. Så valp ja.

Jeg har gjort lyst og høyt aaaau, men nå ser han ut som han ikke bryr seg. Blir som Ingvildoline sier at mye sånt har liten effekt.

Kan sette han i bånd ja, men når skal jeg slippe løs igjen? Skal jeg si noe når jeg slipper løs? Rose han og sånn?

Jeg går en lang tur på formiddagen, men ser at vi må gå en lang en på ettermiddag også, er bare at han vil ikke gå noe særlig, skal bare komme opp bakfra og stille seg foran meg å så setter han seg. Kan kanskje bare la han løpe rundt i gresset her for da er halen opp og han løper og fjaser, men han prøver jo hele tiden å løpe inn da.. Noe jeg avskjærer, pleier si "No går vi inn" eller "Ska vi gå hjem" Alt ettersom hvor vi er i forhold til ytterdøra når vi skal inn igjen.(Første om vi ser døra, andre om vi er på øversia eller kommer fra langturen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger dere å gå så langt da? Og gjør det noe om han vil inn (når han har gjort fra seg) ? 10 uker er ikke gamle saken, så han kan vel få styre trimmengden selv... Det er en balansegang mellom nødvendig aktivitet, og for mye aktivitet for valper. Og det siste gir bare hypre drittunger...

Og bite, det gjør de sikkert... Den enkleste metoden mot, er å ha eldre hunder i huset (som tar i mot all bitinga) :ahappy: Har man ikke det, er sikkert tolmodighet en fin ting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han var 10 uker på fredag. Så valp ja.

Jeg har gjort lyst og høyt aaaau, men nå ser han ut som han ikke bryr seg. Blir som Ingvildoline sier at mye sånt har liten effekt.

Kan sette han i bånd ja, men når skal jeg slippe løs igjen? Skal jeg si noe når jeg slipper løs? Rose han og sånn?

Jeg går en lang tur på formiddagen, men ser at vi må gå en lang en på ettermiddag også, er bare at han vil ikke gå noe særlig, skal bare komme opp bakfra og stille seg foran meg å så setter han seg. Kan kanskje bare la han løpe rundt i gresset her for da er halen opp og han løper og fjaser, men han prøver jo hele tiden å løpe inn da.. Noe jeg avskjærer, pleier si "No går vi inn" eller "Ska vi gå hjem" Alt ettersom hvor vi er i forhold til ytterdøra når vi skal inn igjen.(Første om vi ser døra, andre om vi er på øversia eller kommer fra langturen)

Jeg ville satt han i timeout, feks i bånd, uten og si noe, bare så rolig som mulig ta han dit og gå tilbake i sofaen, la han gjøre det han må og bare vent til han roer seg. Når han er rolig så ville jeg gått bort og sluppet han løs uten og si noen ting, bare ignorere. Begynner man og si noe eller rose så er det for gjort at det starter på nytt, og belønning får han jo i form av og bli sluppet løs. Tar nok ikke all verdens med tid før han kobler ro=slippes løs, men du må nok regne med noen runder frem og tilbake i starten. Du kan jo variere litt hva du gjør, det må jo ikke være tur hver gang. Du kan jo hive godbiter i gresset han kan søke etter, leke litt, trene triks og hverdagslydighet (ute og inne). Om du herjer/leker mye inne så kan det være en fordel og kutte ned på det også bare for og forsterke at inne er det rolig, så han ikke stresser seg opp på forventninger om lek/aktivitet inne.

Men 10 uker gamle valper, spesiellt av aktive raser har en del behov for utløp av energi altså, men det bør skje hovedsaklig på deres premisser selvfølgelig, la dem løpe i skogen og kose seg og utforske og snuse rundt i sitt eget tempo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og hatt en runde med biting. Vi prøvde alt som vi kom over. Å hyle høyt og ignorere fungerte kanskje 6-7 ganger før han egentlig bare syntes det var gøy. På bitingen av oss har time out, som Malamuten sier, vært det som har fungert! Vi satt han fast i et bånd i en sofa på andre siden av stua og ignorerte han. Når han var rolig og stille så slapp vi han løs igjen. Vi trengte kun å gjøre dette to ganger før han forstod tegningen.

Når det gjelder biting av ting han ikke får lov til så må en bare være konsekvent. Når han biter på ting, få oppmerksomheten hans og gi han heller et alternativ. For oss har det fungert kjempefint, men nå er jo hunder forskjellige og da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke allverdens langt, men jeg så forskjellen på halen fra den "lange" turen i forhold til når vi bare går fram og tilbake foran husene her. Så vi skal gjøre det i dag.

Timeout skal vi prøve. I forhold til katten også, Keiron vil bare leke, men katten er ikke villig og det skal respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og hatt en runde med biting. Vi prøvde alt som vi kom over. Å hyle høyt og ignorere fungerte kanskje 6-7 ganger før han egentlig bare syntes det var gøy. På bitingen av oss har time out, som Malamuten sier, vært det som har fungert! Vi satt han fast i et bånd i en sofa på andre siden av stua og ignorerte han. Når han var rolig og stille så slapp vi han løs igjen. Vi trengte kun å gjøre dette to ganger før han forstod tegningen.

Når det gjelder biting av ting han ikke får lov til så må en bare være konsekvent. Når han biter på ting, få oppmerksomheten hans og gi han heller et alternativ. For oss har det fungert kjempefint, men nå er jo hunder forskjellige og da :P

Når han biter på ting pleier jeg å rope han til meg og tilby enten beinet sitt eller en leke han liker å tygge på. :) Men ja, konsekvent og tolmodighet er jo tingen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han var 10 uker på fredag. Så valp ja.

Jeg har gjort lyst og høyt aaaau, men nå ser han ut som han ikke bryr seg. Blir som Ingvildoline sier at mye sånt har liten effekt.

Kan sette han i bånd ja, men når skal jeg slippe løs igjen? Skal jeg si noe når jeg slipper løs? Rose han og sånn?

Jeg går en lang tur på formiddagen, men ser at vi må gå en lang en på ettermiddag også, er bare at han vil ikke gå noe særlig, skal bare komme opp bakfra og stille seg foran meg å så setter han seg. Kan kanskje bare la han løpe rundt i gresset her for da er halen opp og han løper og fjaser, men han prøver jo hele tiden å løpe inn da.. Noe jeg avskjærer, pleier si "No går vi inn" eller "Ska vi gå hjem" Alt ettersom hvor vi er i forhold til ytterdøra når vi skal inn igjen.(Første om vi ser døra, andre om vi er på øversia eller kommer fra langturen)

Nei det er ikke allverdens langt, men jeg så forskjellen på halen fra den "lange" turen i forhold til når vi bare går fram og tilbake foran husene her. Så vi skal gjøre det i dag.

Timeout skal vi prøve. I forhold til katten også, Keiron vil bare leke, men katten er ikke villig og det skal respekteres.

Valper skal ikke gå lange turer. Hvor langt er langt? "Ikke all verdens langt" er ikke så veldig foklarende. :)

Gå kortere turer i stede og gi valpen litt hodetrim. Finnes mange fine triks, det går an å hive tørrforet hans ut i hagen så han må søke det opp selv, du kan sette han på gangen mens du gjemmer godbiter rundt omkring i leiligheten og lar han ete de frem, du får kjøpt "kong" (en rar liten sak du kan putte feks leverposei i). Frys kongen og gi den til han frossen, da har han noe å jobbe med lenge. Vær litt i forkant av sånne hendelser, altså når du vet han snart tar av kan du begynne med noe sånt. Ikke når han allerede har tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om 0.3km på det lengste.

Men vi har trappet ned nå. Jeg har nettopp vært ute med han foran plassen her. Gikk inn når halen ikke lenger var i været, nå ligger han å slapper av. Jeg har ikke hatt han lenge nok enda til å være 100% sikker på tegnene, men når jeg ser han begynner å bli oppspilt igjen går vi ut en tur foran plassen her.

Det funker visst bra det. Kong? Hvordan av dem? Jeg har sett så mange Kong leker på dyrebutikken at jeg ikke vet hvilken av dem det er snakk om, kunne jeg få ett bilde kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke rart han biter på deg :lol: Men om han ikke vil gå langt så prøv flere runder pr dag som du sier nå og prøv litt forskjellig aktivitet :) Kong har mange leker, men en vanlig kong er den kjegleforma gummileken som er hul inni, uten noe mer med seg :)

Edit: Jeg ville dog tatt noen turer bort fra huset rett og slett for at han skal lære seg at det ikke er skummelt, og for og få litt nye inntrykk enn bare det som er i hagen. Se litt på livet, nå mens han er ekstra åpen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var vel litt for ivrig med gåinga ser jeg :icon_redface: Men dette ser bedre ut.

Han sover som ett lite slakt nå. Og roen i heimen er senket. Skal få tak i den kongen. Og så skal jeg teste om han liker leverpostei i dag :) Det håper jeg.

Litt for ivrig? 0,3 km er jo ingenting, jeg har gått vertfall 3-4 med mine valper i den alderen. og da har de løpt og herja i skogen og tilbakelagt 3 ganger så mye distanse som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han vil jo ikke gå? Men han vil heldigvis løpe rundt foran her i litt kortere økter.

Nå er jeg forvirra, skal jeg bare dra han med meg? Når vi går opp til den lille skogen og vannet så følger han bare etter meg, ingenting skal utforskes, luktes litt her og der i grøfta, men ellers bare følger han meg og kommer fram å ser opp på meg.

Jeg tror kanskje at det er hovedveien og alle bilene som skremmer han da. Men hvordan skal jeg lære han at det ikke er noe farlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han vil jo ikke gå? Men han vil heldigvis løpe rundt foran her i litt kortere økter.

Nå er jeg forvirra, skal jeg bare dra han med meg? Når vi går opp til den lille skogen og vannet så følger han bare etter meg, ingenting skal utforskes, luktes litt her og der i grøfta, men ellers bare følger han meg og kommer fram å ser opp på meg.

Jeg tror kanskje at det er hovedveien og alle bilene som skremmer han da. Men hvordan skal jeg lære han at det ikke er noe farlig da?

Du lærer han vertfall ikke ved og ikke gå. Altså, du trenger ikke gå 3 km med en valp som ikke vil gå liksom, men ut må han, både for og få rørt på kroppen og får og få miljøtrening og sosialisering. Men ja, om han stopper ville jeg "dratt" han med meg, dvs trykk på båndet når han ikke går og slippe opp trykket med en gang han gir etter for trykket. Det viktigste er at du oppfører deg normalt og trygt forbi det som er skummelt, så han kan se på deg og lære. Så kan jo du se om du får aktivisert han litt om han ikke er så stor på og utforske selv. Bruk godbiter, ball eller noe annet og se om du får dratt i gang noe. Lettere og slippe seg løs litt og glemme at man er redd om det skjer noe gøy enn om man bare går der og tenker på hvor skummelt alt er i den store verden. Etter hvert vil han jo skjønne at det ikke skjer noen verdens ting skummelt. Jeg hadde ei sånn engstelig tispe, vi var mye ute, først i nærområdet, men da 4 ganger om dagen også utvidet vi gradvis, hun kom seg iallefall raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da skal vi gå opp igjen i dag og så skal både ball og godbiter bli med. Godbiter har jeg jo hatt med meg hver gang.

Når vi er ved hovedveien pleier jeg å snakke med han og si at det ikke er farlig. Tar oss god tid ved fortauet mens bilene kjører og jeg venter til jeg ser det ikke kommer noen biler. Da holder jeg han ved siden av meg, lar han ikke få løpe vekk. Roser masse når vi kommer over veien og mens vi går det siste stykket før stien begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da skal vi gå opp igjen i dag og så skal både ball og godbiter bli med. Godbiter har jeg jo hatt med meg hver gang.

Når vi er ved hovedveien pleier jeg å snakke med han og si at det ikke er farlig. Tar oss god tid ved fortauet mens bilene kjører og jeg venter til jeg ser det ikke kommer noen biler. Da holder jeg han ved siden av meg, lar han ikke få løpe vekk. Roser masse når vi kommer over veien og mens vi går det siste stykket før stien begynner.

Nå har jeg ikke sett deg in action, men ofte, når vi skal fortelle hunden at noe ikke er farlig så gjør vi akkurat det motsatte. Ordene sier "dette går bra", mens tonefall og kroppsspråk sier "dette er livsfarlig". Bare ta på deg en stolt kroppsholdning og gå. Stopper han eller gjør noe annet "tull" så bare rolig og bestemt få han med deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett deg in action, men ofte, når vi skal fortelle hunden at noe ikke er farlig så gjør vi akkurat det motsatte. Ordene sier "dette går bra", mens tonefall og kroppsspråk sier "dette er livsfarlig". Bare ta på deg en stolt kroppsholdning og gå. Stopper han eller gjør noe annet "tull" så bare rolig og bestemt få han med deg videre.

Åh, men da lærte jeg noe nytt. Det skal jeg gjøre :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...