Gå til innhold
Hundesonen.no

kan man klikketrene valp som...


~Marlene~

Recommended Posts

Jeg trener Geisha med klikker. hHu er 6 år og kan de fleste alminnelige hverdags kommandoer.

I begynnelsen, så belønner du all sagls atferd, f.eks : Mira kommer til deg når du roper på henne (eller tilfeldig for den saks skyld) Klikk også godbit.

Etter hvert kommer hunden til å tillby atferd, og da kan du legge inn kommandoer. Klikk akkurat i det hunden gjør som du vil. Tren i korte økter, 10-15 minutter og så en pause på 5 minutter, da holder hun konsentrasjonen oppe.

Det som er viktig å vite , er at hunden ALLTID må få en gobit når du klikker. Hvis du skal komme til å klikke feil MÅ hunden få godbiten!

Denne siden er veldig bra synes jeg da : http://www.geocities.com/solveigtr/KLIKKERNOR.html

Søk rundt i forumet, så finne rdu ut hvodan du går frem, eller meld deg inn på Canis, der har de egent klikker forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen, så belønner du all sagls atferd, f.eks : Mira kommer til deg når du roper på henne (eller tilfeldig for den saks skyld) Klikk også godbit.

Jeg ville ha klikket helt frivillig atferd. Poenget er at hunden skal bli kreativ, og få deg til å klikke ved å tilby atferder. Det er viktig å klikke for mye forskjellig frivillig atferd. Hunden kan lett tro at klikk = belønning bare på den og den tiden av døgnet, når du har den og den jakken på deg, bare når du først har gitt den en kommando som den utfører (ikke frivillig atferd), bare med det og det underlaget osv.

Klikk f.eks når hun frivillig ser på deg, løfter litt på labben, følger etter deg osv. Begynn med små, små atferder som du klikker for og belønner, og mange forskjellige på forskjellige tider av døgnet og alt det der jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...