Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min er langhåret og jeg tror hun er ekstremt hårsår på spesielle steder på kroppen. Hun blir helt spinnvill og hyper hver gang jeg skal børste henne under magen og på innsiden av lårene og rundt ved halen og oppå der halen sitter. Da biter hun på børsta og spreller og setter seg ned og gjør det vanskeligst mulig for at jeg kommer til.

Dette blir ikke noe bedre heller med årene da hun har vært sånn siden hun fikk mere pels som valp/unghund. Og siden det er så vanskelig å børste henne under magen og på innsiden av lårene og områder rundt halen så får jeg ikke tatt underulla hennes og da blir det tugger og floker og det gjør det bare værre for henne fordi da gjør det vondt i tillegg.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dette. Når jeg børster henne på ryggen, forlabbene, ved øra, oppå hodet, nederst på bakbeina går det kjempefint. Men resten er nesten helt håpløst synes jeg. Hun stritter i mot og nekter meg å hjelpe. Saks tør jeg ikke da hele hunden spreller og jeg er redd for å klippe feil. Hva bør jeg gjøre med hårsår på visse steder på kroppen? Jeg prøver å være forsiktig men når jeg børster forsiktig og hun rykker til så blir det jo vondt og smertefullt for henne siden det da lugger.

Hun er ganske stor og jeg får henne ikke til å sitte stille eller å stå stille eller å ligge stille når jeg børster henne på disse stedene. Hva gjør jeg feil?

Skrevet

Vet ikke hva du gjør men vet at på BOrder Collien til sønn så ser jeg at hun ikke liker seg når jeg tar frem karda men når jeg bruker stålkammen på de samme stedene så koser hun seg. Med sønnen så koser hun seg med karda men ike fult så mye med stålkammen. Så prøve andre redskaper kan være lurt. KAn også være lurt å holde igjen huden når du skl børste og børst ofte og litt med mye kos og ekstra gode godbiter. KAn hende dere må starte med bare at børsten er der på plassene som det er hrsårt, men tugger kan også lugge

Skrevet

Få noen til å hjelpe deg med å holde så du får henne helt 100% flokefri. Deretter kammer du med stålkam med rullerende tinner annenhver dag så det ikke oppstår floker - da går det fort og greit å kamme.

Skrevet

Jeg har fått flere til å holde henne men hun er helt vill så hjelper ikke å holde henne igjen. Jeg har omtrent over 20 forskjellige typer børster og uansett hvem børste jeg bruker så spreller henne. Bare hun ser en børste nærme seg magen hennes og på innsiden av låret og ved halen så får hun helt panikk stakkars

Skrevet

Hunden min er også mer hårsår på enkelte steder enn andre (jeg napper henne i røytetiden). Enten må du bare leve med at det er hyl og tenners gnissel mens 4 stk holder bikkja fast og du får tatt flokene - eller så får du begynne helt på nytt og forbinde børstinga med noe positivt. Og da tenker jeg type "hunden ser børsten = godbit, hunden snuser på børsten = godbit, hunden er rolig om børsten ligger ved siden av den = godbit (eller lek eller whatnot)" helt til børsten er positivt betont. Så fortsetter du, sette børsten mot pelsen uten å gre = godbit etc etc. Men til forskjell fra tidligere ville jeg kanskje ikke børstet så hardt, men gjort det ytterst forsiktig. Enda bedre: kanskje du kan gjøre det med hendene? eller klippe vekk flokene?

Innsiden av lårene, under magen og baksiden av lårene (rundt halen) og på selve halen er hunden min og helt hysterisk hvis jeg napper. I stedet for å nappe "hardt" napper jeg ytterst forsiktig, bruker 1 minutt på å dra ut en pelsdott liksom :P

Skrevet

Børsting lugger kun når det er floker i pelsen.

Og floker som ikke ENKELT går ut med en fuktet børste er floker som alltid bør bli klippet vekk. det skal ikke gjøre vondt for en hund fordi du ikke har vært flink nok til å børste.

Jeg har en hund selv som er nødt til å bli gredd hver eneste dag, allikevel hender det han kan få noen floker som ikke enkelt går ut, så da blir saksen brukt jevnlig på disse småflokene her og der.

Kanskje det noen ganger kan se litt rart og ujevnt ut, men det er jo min feil at det ble slik, og hunder bryr seg heldigvis heller ikke om utseendet.

Så ta alt som ikke enkelt går ut, og så ta heller korte økter hver dag der du forsiktig grer, blir du ikke ferdig på en kort økt så deler du opp arbeidet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...