Gå til innhold
Hundesonen.no

The dogs of Santorini, Hellas. Og katter, hester, esel, små lizards og og og...


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tilbake fra en herlig ferie har jeg en masse klassiske feriebilder, men jeg ser jeg har hatt med meg dyrevennen i meg på ferie og... For det er en GOD del bilder av gatedyr på denne lille øya på minnekortet.

Tenkte derfor å dele de her, fordi det jo er litt interessant å se på blandingsforholdene på øya. Det er MANGE jeg ikke har fått gode bilder av, særlig en stor mengde hunder som åpenbart var corgi/dachs-blandinger. Korte hunder med lange rygger i alle pelsvarianter (både farge og lengde), virker som det er et dominant gen?

En god del av hundene hadde halsbånd uten at jeg tror det betyr de har en eier. Noen lokale folk fortalte meg det var "flåtthalsbånd", bare for mer en flått, men også lopper osv.

I tillegg bemerker jeg meg at disse gatedyrene har et fantastisk gemytt. Kattene biter og klorer ikke (jeg er jo passelig livredd etter rasekatta kjøpt for 7000kr i familien som biter til bare han går forbi deg liksom... O_o ) og hundene er jo bare herligheten selv. På slutten av bildene kommer en liten tårevåt historie... stay put :)

9879766556_a80de8d708_c.jpg

To stk podengo-liknende hunder rett utenfor murene i "hovedstaden" Fira.

9879795453_7e65fa0e5c_c.jpg

Praying mantis koser seg med maur.

9879974205_0a540b58fd_c.jpg

En stor svart "kamphundliknende" (type perro de mallorquin/dogo argentino) hund ved Athinos havn, enormt mye hunder her nede. Mange som forlates når eierne drar vekk med fergene? (Det er en enormt bratt fjellveg ned en nesten vertikal fjellvegg, så hundene kan umulig ha gått dit selv).

9880113933_a1ff57b773_c.jpg

Skilpadder ble solgt på alle dyrebutikkene!

9879670904_81be41649a_c.jpg

Pusekatt i god form midt i Pyrgos sentrum

9879796465_8ca595e6b6_c.jpg

To forskjellige hunder midt i ei gate i Pyrgos.

9879600966_ca7cc75ba0_c.jpg

Esel som bare stod der, hele tiden, i Pyrgos.

9879738616_a5d7674613_c.jpg

Samme som over!

9879764523_5df832af2b_c.jpg

To veldig spretne puser i Oia

9879952443_898ce65cf6_c.jpg

Why you buggin me?

9879955806_a7f4f173f1_c.jpg

Hest ved Akrotiri

9880019486_3838daa9c5_c.jpg

Spesiell knytemetode mellom beina på hesten for at den ikke skulle stikke av.... Usikker på dyrevernsaspektet av dette?

9879523515_e7d7c5a927_c.jpg

9880000254_a6e31e9bcf_c.jpg

Den ser jo velstelt ut, men hele bakenden var dekket i avføring og ene øyet var igjen... Gikk bare løst rundt om i gata ved Vothonas.

9879982344_4f4b881e0c_c.jpg

Drektig dvergpinscher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenknyting av beina på hestene er ikke særlig snilt, nei. Da vi kom til stedet vi skulle på rideferie i Marokko i vår gikk det 10-15 hester rett utenfor gården slik, noen med bare to, noen med alle fire beina knyttet sammen. Allerede da ble jeg ganske skeptisk, men innehaveren på ranchen forklarte at det var absolutt ikke deres hester, men beduinene. Spesielt hingstene ble knyttet sammen alle fire beina på, fordi de ellers kom seg for langt avgårde. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9880389656_be52170d73_c.jpg

Supertrivelig kosepus ved stranda i Perissa :)

9880402886_f254f80f16_c.jpg

Men en heller uheldig klump på brystet på pusen :( Ganske tynn var den og.

9880634054_89b40aaf8f_c.jpg

Liten buskehund som lå midt i gata i Fira. Alle turistene bare stressa forbi og holdt på å gå på hunden, men den bare lå der. Helt i ro, brydde seg ikke om noen av de som gikk forbi. Helt rart å se på!

9880646905_aa1ace0793_c.jpg

Svart labradorliknende hund som gjorde det samme, bare lå der, mens alle stressa forbi.

9880636225_85062d636c_c.jpg

Pusekatt som kom innom på en restaurant vi var i i Fira.

Så til mitt hjertebarn. Den jeg nesten kom hjem med :wub: Lille Nera :wub:

9879928876_4153ee70ef_b.jpg

Lille vakre Nera ser ut som en Labrador ved første øyekast, men ørene og en liten hvit flekk forteller at hun nok har en "uren" bakgrunn. Hun kom til hotellet hver morgen til frokost, og ble ikke kastet ut fordi hun smeltet hjertet til alle på hotellet. Hun ble nesten en liten hotellhund <3 Veloppdragen, kosen, rolig og snill var hun. Gikk ut av hotellet og inn i skogen for å gjøre fra seg (mao husren!!!) og sov som en stein under beina til de som gav henne ekstra kos og kjærlighet. Hun ville bare ha noen som var glad i henne, hun.... :cry:

9879618763_ffbff69f9c_c.jpg

Lille vakre...

9879516916_ffc7df2ed3_c.jpg

Neranusk!

Hver morgen hoppet jeg ut av senga og gledet meg til å gå ned til frokost. For lille Nera ventet jo der... *sukk* Jeg skulle så gjerne vært sånn teit turistdame som kom hjem med en gatehund, men jeg har rett og slett ikke mulighet eller kapasitet. Har sendt en mail med bilder til en organisasjon på øya, så er de iallefall klar over at det er en gatehund på bare 5-6 måneder som har ENORMT potensiale for å bli en fantastisk familiehund nede på Vlychada beach...

9880718036_3bdf671449_c.jpg

9880019153_976f61072d_c.jpg

9879931425_b9d7b436f5_c.jpg

Lille venn, jeg kommer ikke til å glemme deg med det første. For neither ever, nor never good bye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Fine bilder!

Det er noe spesielt med de gatehundene. Var på Rhodos som 10-åring, og ble fort bestevenn med en GD-lignende hund. Stort vesen som de fleste unngikk, men du verden for en god hund. Den ble med oss på stranden, lå på balkongen vår om natten og fulgte oss hvor enn vi gikk. De som drev hotellet var glade i hunder og hadde en hundegård på baksiden av hotellet, og det endte med at de bestemte seg for å ta vare på den snille kjempevennen min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder!

Men tenker bare automatisk at de dyrene som har halsbånd har hjem, jeg, bare at de for det meste slippes ut alene mesteparten av døgnet, som er ganske vanlig bl.a i Hellas?

Husker jeg så det selv en gang, noen i et flott hus med en nyklippet og velstelt, liten terrier, bare slapp den ut så den fikk gå sammen med gatehundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Flotte bilder!

Men tenker bare automatisk at de dyrene som har halsbånd har hjem, jeg, bare at de for det meste slippes ut alene mesteparten av døgnet, som er ganske vanlig bl.a i Hellas?

Husker jeg så det selv en gang, noen i et flott hus med en nyklippet og velstelt, liten terrier, bare slapp den ut så den fikk gå sammen med gatehundene.

Jeg var i Tyrkia i sommer og kom i snakk med noen lokale om hundene. Der har de ihvertfall halsbånd/merke i øret påsatt av myndighetene. Dette fordi de tok inn hundene 1-2 ganger i året og ga de vaksiner osv. Om det er likt andre plasser vet jeg ikke, men vil tro de fleste er hunder som er satt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, og nydelig den lille svarte der :)

Ang det med hestene. Å binde beina slik er ikke så uvanlig her heller, men da på tur i fjellet f.eks. Som en erstatning for inngjerding om natta hvis en ikke vil dra med seg gjerdemateriale. "Fotlenkene" kalles heller, og med tilvenning er det ikke farlig eller skummelt for hestene. Det varieres mellom å feste dem på to eller flere bein.

Når det er sagt aner jeg jo ikke hvordan det er gjort på disse hestene. Og de skal jo selvsagt ikke gi noen form for gnagsår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder!

Men tenker bare automatisk at de dyrene som har halsbånd har hjem, jeg, bare at de for det meste slippes ut alene mesteparten av døgnet, som er ganske vanlig bl.a i Hellas?

Husker jeg så det selv en gang, noen i et flott hus med en nyklippet og velstelt, liten terrier, bare slapp den ut så den fikk gå sammen med gatehundene.

Og i Portugal var det mange løshunder som hadde halsbånd. Jeg spurte en av de som bodde der og han sa at det var familier som ikke hadde råd/tid osv til å ha de noe mer. Så de tok de med til "trygge" rike områder, luftet bikkja og når hunden så en annen vei kjørte de avgårde.

Fine bilder! Så mange flotte dyr! Man får jo virkelig lyst til å ha med seg alle hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trivelige kommentarer :)

Så trist :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Håper du får svar og at de finner et godt hjem til henne! Er det pengemessig du ikke har sjangs til å ta henne?

Ellers,mange fine bilder!

Det er nok mest pga min livssituasjon. Jeg er under videreutdanning, og jobbsøking. Har akkurat solgt leiligheta vår i Norge, og skal flytte utenlands til ei leilighet vi har leie på til tidlig vår 2014. Hvor, når og hvordan vindene tar meg er 100% usikkert. Så det er naturlig nok vanskelig å hente "hjem" en hjemløs hund når jeg selv er "hjemløs" på et litt annet vis :P Hunden min bor hos familien min, i denne perioden.

Men jeg fikk en trivelig mail tilbake, hvor de sa de var klar over hunden men de ikke hadde kapasitet til å ta den inn før om en stund. De skulle se om det ikke var noen turister som hentet henne med seg (turistsesongen på Santorini er til oktober) - hvis hun ikke hadde blitt hentet til da skulle de sannsynligvis ta henne inn. Sukk. Skulle ønske livet mitt var hakket mer stabilt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...