Gå til innhold
Hundesonen.no

Siden MH er sånn i vinden.... her er Storm sin


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Her er film fra Storm sin MH samt beskriverprotokollen så man kan se punktene.

Testlederen sa at hun syntes det var kjempebra at jeg "turde" å teste Storm når han var så ung (nettopp fylt ett år), for de fleste ville visst vente til hunden var voksen (2 år) og være mer sikker på hunden.

Akkurat det med alder tenkte jeg ikke noe spesielt på; faren ble også testet når han var ett år så hvorfor ikke?

Stabijen som rase kan være lydfølsom, være noe tilbakeholdende overfor fremmede og de kan være sta som esel. Jaktlysta kan variere; selv om de er stående fuglehunder blir de aller fleste brukt som familiehunder og sporhunder/turkamerater.

I mine øyne var det ikke noen store overraskelser - han har god jaktlyst, bryr seg ikke særlig om skudd og har vanskelig for å være inaktiv over tid :) At han reagerer med noe skepsis på "rare" figuranter og spøkelser er helt ok for meg og mitt bruk.

Skulle vært interesssant å høre hva dere synes? Det har dessverre sneket seg med noe tidsforsinkelser på lyden enkelte steder i filmen (bla spøkelsene) - så se vekk fra litt misvisende lyd :) Skal prøve å fikse det etterpå.

Video: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iVNHwu_Z3IY

Beskrivelsesprotokollen hans:

post-206-0-54301300-1379327285_thumb.png

post-206-0-03314100-1379327436_thumb.png

post-206-0-74073000-1379327488.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interessant å se MH'er fra ulike raser. Takk for at du deler. Jeg fikk ingen overraskelser her, han er omtrent som jeg ville forventa en fuglehund å være, men "bryr seg" kanskje litt mer enn de fleste settere jeg har kjent. :)

Stabijen er per definisjon en stående fuglehund men har lite til felles med settere/pointers mm i oppførsel og jaktlyst. De er mer som en retriever/spaniel på de områdene.

Storm er vel eneste som er testet her i Norge og i Danmark har kun 11 individer gått MH, mens man i Sverige har testet ganske mange.

Rasen som sådan er kjent for å være lydfølsom så her reagerer Storm atypisk. Det er jo jeg veldig glad for i og med den jobben han skal utdannes til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin MH for rasen og alderen Jaktlykke. Morsomt med litt utradisjonelle raser i testløypa.

Jeg ble også glad for å høre beskriveren si at hun kjente til rasen; de er jo ganske sjeldne her til lands og er ikke riktig som andre fuglehunder i oppførsel. De er mer som en retriever/spaniel.

Rasen er myk i apporten, opprinnelig bruk var å drepe muldvarper (knekke nakken) uten å ødelegge skinnet. På det viset fikk bonden en ekstra inntekt. Så når han ikke vil ha drakamp eller bare tar i leken med fortennene så er det - i mine øyne - en typisk stabijoppførsel. Og det var beskriveren veldig enig med meg i; målet hans er jo ikke å tygge i stykker "fuglen".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett hele videoen enda, men skal se den ferdig etterpå :)

Snakket med ei staby-eier i Sverige på søndag, og hun nevnte også dette med at rasen ofte var noe følsom for lyd. Hun slet litt med det samme, noe som var litt synd da hennes hund fungerte helt supert som stående fuglehund. Den var heltent på å få komme ut og søke etter fugl, og da den fant fugl tok den stand (riktignok uten å løfte forbenet) og ble stående bom stille inntil den fikk beskjed om å jage opp, og jammen meg satt den seg rett ned da fuglen lettet. Flink staby! Og kjempegøy å få se den i jaktsituasjon :D
Litt OT, men bare sånn apropo jakt og lyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på jaktlyst, så skiller jeg veldig på jaktlyst og jagelyst. Det er derimot mange uten jakthund som blander sammen de to. Tok MH i våres, og etter mitt syn er den filla en test på jagelyst. Slik jeg ser det er jagelyst akkurat det; å settte etter en ting som løper foran. Jaktlyst er evnen til å jakte/søke selv om ikke hunden har et bytte i syne eller lukta av det i nesa.

Om du vil kan jeg se om jeg klarer å grave frem resultatet fra munsterlenderen, så kan du jo sammenligne med en som er i samme gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på jaktlyst, så skiller jeg veldig på jaktlyst og jagelyst. Det er derimot mange uten jakthund som blander sammen de to. Tok MH i våres, og etter mitt syn er den filla en test på jagelyst. Slik jeg ser det er jagelyst akkurat det; å settte etter en ting som løper foran. Jaktlyst er evnen til å jakte/søke selv om ikke hunden har et bytte i syne eller lukta av det i nesa.

Om du vil kan jeg se om jeg klarer å grave frem resultatet fra munsterlenderen, så kan du jo sammenligne med en som er i samme gruppe?

Yes please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel ikke ute på dogweb? Bare gjennomført/ikke gjennomført og hvor og med hvem du gikk. Dessverre. Mulig det kommer inn på sikt :) Jeg får ihvertfall ikke åpna min hunds MH :)

Åja, tenkte det var lagt inn resultater også jeg, når de først var i gang...

Skal vi se, finne skjema i rotehaugen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager dobbeltpost)

Altså, Auris var to år da vi tok testen, så noen ulikheter skyldes nok det også. Det jeg var mest overrasket på under testen var punktet med avstandslek. Det var også flere der som kommenterte det, som trodde hun kom til å løpe bort. Enten trodde hun at hun skulle være hos meg, eller så var hun mer oppmerksom på eventuelle spennende ting i skogen :)

post-11048-0-84798000-1379526552_thumb.p

post-11048-0-24776400-1379526566_thumb.p

post-11048-0-10082100-1379526581_thumb.p

post-11048-0-07777600-1379526591_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...