Gå til innhold
Hundesonen.no

Objektiv til canon


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Jeg er på leting etter et nytt objektiv til kameraet mitt, canon eos 500d.

Nå har jeg 75-300 mm og 50 mm f/1.4. :)

Jeg har sett litt på sigma 17-50 mm f/2.8. Har noen erfaring med dette objektivet?

Eller har dere noen tips til andre lignende objektiv? Til rundt 3000 kr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg anbefaler deg å kjøpe et normalobjektiv når du allerede har et teleobjektiv og et med fast optikk på 50 mm.

Selv har jeg 70-300 mm f/4-5.6 og 50 mm f/1.4 (dvs. nesten slik som deg). Jeg bruker aller mest objektivet mitt med normalzoom på 17-85 mm, og det til alt mulig. Du har 17 mm (vidvinkel effekt) til naturfotografering og for å få med mye i bildene dine. Også har du helt opp til 85 mm for litt avstand noe som gjør at det egner seg til alt - og er bra til portrettfoto av både dyr og mennesker, og annet du måtte komme over. I tillegg kan du bruke det til makrofotografering da det har flott fokus og skarphet.

Personlig tror jeg 17-50 mm kan bli i minste laget. Med et normalobjektiv ønsker man gjerne litt mer zoom for det lille ekstra som også utgjør en nokså stor forskjell på hva du kan bruke det til, dvs., at det ikke stopper deg på noen områder f.eks.

Det er dette jeg har: http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_17-85mm_f4-5.6_IS_USM/. Et slitesterkt og godt objektiv jeg anbefaler. Kan ha litt problemer inne f.eks. noe høyt blendertall.

Dette er også et godt objektiv som er til å anbefale: http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Standard_Zoom/EF-S_15-85mm_f3.5-5.6_IS_USM/. Nok noe dyrere pga. lavere blendertall, men absolutt verdt det om du ønsker et slitesterkt og godt standardobjektiv. Bedre innendørs.

Nå har jeg linket deg til originale objektiver til Canon, men du vil kunne finne synonymer fra andre produsenter. Har bare ikke tatt meg tid til å lete etter det til deg her, da jeg ikke er så godt kjent med det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...