Gå til innhold
Hundesonen.no

Skuddberørt?


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lyd og skuddberørthet henger ikke sammen. Vi ser gang på gang at hunder kan være lydfaste men skuddberørt eller omvendt. Med 5 på skudd har ikke beskriverene vært i tvil. For beskriverene var dette

Storm gikk MH i dag - og her ser dere hvordan skuddtesten er. Signalene er umulige å ikke se.. Han fikk forøvrig 2 på denne sekvensen.

Vel, en ting er sikkert, MH'n og FA'n til Nix skal foregå her i Norge. Noen må hjelpe de norsk beskrivere og figuranter til å bli bedre. Dog kommer jeg vel til å jakte på noen jeg stoler på Ja og to

De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, drar til Sverige for å teste kull pga man VET man får med hele kullet på test og man trenger ikke sette dato 1,5 år fram i tid (minst) og kan se litt Ann løpetid på tisper i kullet o.l. Veldig lite med den tekniske gjennomføringen å gjøre.

I begge land fins det gode og dårlige fig, i begge land kan ting tolkes feil på bakgrunn av feks dommeren kom i feil vinkel. Eller man må krysse av enkelte ting pga eier sto på båndet/falt på hund o.l.

Veldig enkel måte jeg gjør det på: filme hund og legger det ut med skjema, så får folk tolke selv ;)

Man reiser faktisk frivillig for å få beskrevet hunden, og jeg syns det er mye sutring for en frivillig ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, drar til Sverige for å teste kull pga man VET man får med hele kullet på test og man trenger ikke sette dato 1,5 år fram i tid (minst) og kan se litt Ann løpetid på tisper i kullet o.l. Veldig lite med den tekniske gjennomføringen å gjøre.

I begge land fins det gode og dårlige fig, i begge land kan ting tolkes feil på bakgrunn av feks dommeren kom i feil vinkel. Eller man må krysse av enkelte ting pga eier sto på båndet/falt på hund o.l.

Veldig enkel måte jeg gjør det på: filme hund og legger det ut med skjema, så får folk tolke selv ;)

Man reiser faktisk frivillig for å få beskrevet hunden, og jeg syns det er mye sutring for en frivillig ordning.

Ja, det er frivillig, men det er heller ikke gratis. Jeg betalte i alle fall 500,- for at det står smurt utover Dogweb at bikkjen min ikke har gjennomført MH. Det er litt dumt å betale en dommer, som ikke kan jobben sin? Hunden ble feilbedømt, men jeg visste ikke den gang at jeg bare hadde to uker på og klage. Jeg visste faktisk ikke at hun var feilbedømt før jeg sjekket opp i regelverket selv. Jeg visste ikke bedre den gang, men det var FLERE som stilte den dagen, som funskjonærer og skrivere som burde reagert, det var det ingen som gjorde. Dette er mitt eksempel. Jeg har ikke så veldig lyst å legge ut andres eksempler her (selv om jeg har vært til stede). Men synes for øvrig mitt er ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sorry, jeg kan ikke se at noen av dere har har redegjort for noe som helst jeg. Hva eksakt er det som er begredelig med det momentet?

Ah.. Vi er arrogante? Ikke du og Emilie, som plutselig er beskrivere og veit hva den hunden burde ha fått på sin beskrivelse? Ikke du og Emilie som syns at det dessverre er litt for vanlig at norske MH'er er begredelige?

En MH må ikke utføres i skogen. Jeg ser ikke helt logikken i at en MH i en skog, med risiko for vilt og turgåere, er noe mindre forstyrrende enn ute på et forholdsvis åpent område, du må gjerne forklare meg det.

Nei, en hund må ikke leke, den må være i aktivitet. Når denne hunden løper frem og tilbake etter filla, så er det å være i aktivitet. Så det jeg lurer på, er jo hvordan dette momentet ikke stemmer for deg, Snusken, siden du mener det er begredelig utført.

Og ja, jeg leser hva Elisabeth00 skriver. Det siste lekmomentet og skuddet er to forskjellige momenter som glir over i hverandre. Det siste lekmomentet skal være det samme som det første (det som er etter kontaktmomentet), der fører drar filla i bakken et par ganger for å få hunden interessert i leka før h*n kaster den til testleder, testleder kaster leka tilbake til fører, fører kaster leka tilbake til testleder, og deretter kaster testleder leka ut sånn at den lander på bakken, for da ser vi hvordan hunden plukker opp leka. Det er standard, og det blir gjort her.

Når leka er kastet, så tar hundefører leka og leker med hunden. Det blir gjort her. Hunden er aktiv. Første skudd kommer, og hunden vil ikke gjøre den aktiviteten lenger. Skudd 2 kommer, hunden vil fortsatt ikke ta opp aktivitet, og der stopper filmen - jeg antar at 2 skudd i passivitet enten ikke ble utført, eller så ble det ikke filmet. Så vidt jeg kan se, er også dette korrekt utført. Så da spør jeg deg - hva eksakt var galt her?

Som nevnt, jeg har lest hva Elisabeth00 skriver om hunden sin. De bruker opp til 5 minutter bare for å få hunden opp i lek/aktivitet. Det tyder på at hunden er berørt av testen. Det er en hund som i følge Elisabeth00 er svært førervar, og det skal lite til før hun ikke vil gjøre en aktivitet:

Jeg så rimelig raskt at hun ikke kom til å leke igjen (som nevnt over, så skulle det lite til før hun ikke ville mer, veldig førervar. Det var et problem på AG-banen blant annet, at jeg måtte være veldig obs på hvordan jeg selv var, for at hunden ikke skulle falle ut).

Altså snakker vi om en hund som kanskje ikke er så vanskelig å vippe av pinnen. Hun skriver videre:

Men skudd, høye lyder, raketter, smell har aldri vært noe problem, derfor reagerte jeg en del da hun fikk 5 på skudd, og jeg klarer heller ikke selv se f.eks flukttendenser eller uro (da regner jeg med at det er snakk om at hunden er urolig i forhold til sånn den oppfører seg til vanlig) hos henne.

Og i ett annet innlegg:

Hun oppfører seg helt likt etter skudd, som hun gjorde i testmomentet der hun måtte være i ro i noen minutter (fikk da 4), og slik hun oppførte seg mellom alle momenter. Altså hun virrer rundt frem og tilbake. Slik hunden faktisk er.

Hvilket beskriver en hund som ofte er urolig - og hvorfor er hunden ofte urolig, Snusken? Siden du er en utlært beskriver, og ikke bare arrogant, så kan du vel forklare hvorfor en hund som lett faller ut av aktivitet og ofte er urolig, er nettopp det? Er det fordi den er så selvsikker og trygg? Jeg er oppriktig nysgjerrig, og ser frem til å lære litt mer om både mentalitet og hvordan vi beskriver dem av en som har peiling og ikke bare høy på pæra :aww:

1 minutt og eiers beskrivelse - der eier ikke er fornøyd med utfallet - er det dere dømmer denne testen ut fra. Men det er Gråtass og meg som er arrogante, ikke sant?

Må da få lov å kommentere det jeg ser uten å bli beskyldt for å være selvutnevnt beskriver? Jeg svarte på ett innlegg i tråden hvor det ble etterlyst, hvorfor svarer ingen av dere som faktisk er beskrivere? Svarte heller ikke noe om at jeg veit, skrev hva jeg tenkte når jeg så det. Det lurer jeg på da er hvorfor kan ikke dere som er beskrivere svare skikkelig?. Jeg har presisert at jeg IKKE kan MH, fratar det meg muligheten for å skrive på ett forum hva jeg mener jeg ser? Det som er begredelig er jo bl.a. som nevnt at man somler bort muligheten til å skyte mens hunden er i aktivitet og istedet avtar. Ikke alle hunder leker like intenst i over og etter 5 minutter med skråk og skravel. Så da er vi tilbake til at om det er sånn det skal være så får det bli forbeholdt driftsterke brukshunder hvis ikke testene kan ta hensyn til dette. Personlig syns jeg hunden først gjør en formidabel innsats med aktiviteten tross omstendighetene Elisabeth beskriver men det kokes dessverre bort og med en testleder som står planta oppi ekvipasjen og gir så tydelige signaler som hunden oppfatter blir det hele rotete sånn jeg oppfatter det. Å loffe etter eier er ikke aktivitet i denne sammenheng, hunden skal være i en funksjon ikke sant, herav det motsatte; passivitet. At hunden er berørt er ikke noe jeg benekter og var tydelig på i mitt første svar. Det burde jo ikke frata muligheten for en optimal skuddprøve om muligheten er der eller? Styrker jo ikke saken at de har gjort tydelig feil tidligere i samme testen. Jeg lurer bare på om det er sånn det skal være jeg. Og til det med skogen vs på ett jorde, det var jo også poenget mitt akkurat som det ikke foregår på p-plassen på kjøpesenteret en lørdag formiddag.

Som mh beskriver, så ønsker ikke jeg å kommentere denne spesifikke hunden, da vi ikke ser hele testen, kun et segment. Men jeg kan si det så enkelt som at det som er vist på filmen er i henhold til protokollen. Så får jeg bare oppfattes som arrogant. Men at norsk mh er av dårligere kvalitet enn svensk, det kjøper jeg ikke.

Er vel lov å bruke huet selvom ikke alt står i protokollen ned til minste detalj.

Vel, en ting er sikkert, MH'n og FA'n til Nix skal foregå her i Norge. Noen må hjelpe de norsk beskrivere og figuranter til å bli bedre. Dog kommer jeg vel til å jakte på noen jeg stoler på ;) Ja og to av de som blir jaktet ned er faktisk i denne tråden :o

:o

Man reiser faktisk frivillig for å få beskrevet hunden, og jeg syns det er mye sutring for en frivillig ordning.

Det som er relevant av frivillighet her er sutringa til de som må ofre flere helger i året mens andre må betale for å få utført en test man gjør en gang i hundens liv. Det er liksom ikke noe "kom tilbake neste termin, kanskje vi har fått orden på hva vi holder på med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

1 minutt og eiers beskrivelse - der eier ikke er fornøyd med utfallet - er det dere dømmer denne testen ut fra. Men det er Gråtass og meg som er arrogante, ikke sant?

Og her viser du igjen din arroganse, jeg leser en ydmyk eier som er usikker etter sin første erfaring med MH og lurer på hva andre mener.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da få lov å kommentere det jeg ser uten å bli beskyldt for å være selvutnevnt beskriver? Jeg svarte på ett innlegg i tråden hvor det ble etterlyst, hvorfor svarer ingen av dere som faktisk er beskrivere? Svarte heller ikke noe om at jeg veit, skrev hva jeg tenkte når jeg så det. Det lurer jeg på da er hvorfor kan ikke dere som er beskrivere svare skikkelig?. Jeg har presisert at jeg IKKE kan MH, fratar det meg muligheten for å skrive på ett forum hva jeg mener jeg ser? Det som er begredelig er jo bl.a. som nevnt at man somler bort muligheten til å skyte mens hunden er i aktivitet og istedet avtar. Ikke alle hunder leker like intenst i over og etter 5 minutter med skråk og skravel. Så da er vi tilbake til at om det er sånn det skal være så får det bli forbeholdt driftsterke brukshunder hvis ikke testene kan ta hensyn til dette. Personlig syns jeg hunden først gjør en formidabel innsats med aktiviteten tross omstendighetene Elisabeth beskriver men det kokes dessverre bort og med en testleder som står planta oppi ekvipasjen og gir så tydelige signaler som hunden oppfatter blir det hele rotete sånn jeg oppfatter det. Å loffe etter eier er ikke aktivitet i denne sammenheng, hunden skal være i en funksjon ikke sant, herav det motsatte; passivitet. At hunden er berørt er ikke noe jeg benekter og var tydelig på i mitt første svar. Det burde jo ikke frata muligheten for en optimal skuddprøve om muligheten er der eller? Styrker jo ikke saken at de har gjort tydelig feil tidligere i samme testen. Jeg lurer bare på om det er sånn det skal være jeg. Og til det med skogen vs på ett jorde, det var jo også poenget mitt akkurat som det ikke foregår på p-plassen på kjøpesenteret en lørdag formiddag.

Er vel lov å bruke huet selvom ikke alt står i protokollen ned til minste detalj.

:o

Det som er relevant av frivillighet her er sutringa til de som må ofre flere helger i året mens andre må betale for å få utført en test man gjør en gang i hundens liv. Det er liksom ikke noe "kom tilbake neste termin, kanskje vi har fått orden på hva vi holder på med".

Jeg skjønner ikke problemstillingen jeg Snusken. Jeg er MH beskriver, jeg har svart det jeg kan svare på. Grunnen til at jeg ikke vil svare HVA jeg ville krysset av på denne aktuelle hunden er veldig enkel, jeg var ikke der, jeg så ikke helheten, videoen er fra en vinkel, beskrivere (for det er to) kan ha sett noe fra en annen vinkel som ikke fanges opp av filmen. Jeg syns det er uetisk å skulle diskutere ett kryss i en rute basert på 1 min med filming.

Selv om du mener at man skal bruke huet, så er det ikke slik en MH er bygd opp. En MH er bygd opp på en viss tidsintervall, så testleder må og skal følge tidsintervallet også i skuddmomentet. Gjennomføringen av skudd er at hunden skal være i aktivitet og man må ha den samme aktiviteten gjennom momentet, hunden må ikke gripe i filla for å være i aktivitet. Testleder skal stå i situasjonen fordi den har lekt med hunden i forkant av skuddene, om den hadde trekt seg unna hadde hunden blitt mer fokusert på testleders signaler.

Som jeg sier, om man stiller spørsmål fordi man ønsker å lære, så er det en sak, men uttalelser som henspiller på at norske beskrivere og beskrivelser er verdiløse, faller på sin egen urimelighet når man faktisk ikke innehar kunnskapen for å kritisere det man kritiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at norske beskrivelser er verdiløse. Det var dine ord, Gråtass. Og det minner mer om et utsagn fra en som går i forsvar og føler seg truffet, enn en som ønsker å dele kunnskaper med oss kunnskapsløse.

Vel, jeg kan jo bare referere til Snusken sine uttalelser om underholdning for familiehunder og harryturer, så skal det ikke vel ikke så mye til for å oppfatte det slik.

Jeg går ikke i hverken forsvar eller skyttergraver, jeg føler meg på ingen måte truffet av den kritikken dere kommer med, for jeg føler ikke den er berettiget eller bunner i kunnskap, tvert i mot. Det er derfor jeg har forsøkt, i hvertfall i mitt siste innlegg å opplyse om hvordan en MH blir gjennomført, nettopp for å dele kunnskap, slik at vi snakker samme språk, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan jo bare referere til Snusken sine uttalelser om underholdning for familiehunder og harryturer, så skal det ikke vel ikke så mye til for å oppfatte det slik.

Jeg går ikke i hverken forsvar eller skyttergraver, jeg føler meg på ingen måte truffet av den kritikken dere kommer med, for jeg føler ikke den er berettiget eller bunner i kunnskap, tvert i mot. Det er derfor jeg har forsøkt, i hvertfall i mitt siste innlegg å opplyse om hvordan en MH blir gjennomført, nettopp for å dele kunnskap, slik at vi snakker samme språk, i det minste.

Så det er bare mangel på kunnskap mene at det ikke passer helt å: la en bil kjøre gjennom løypen under et moment, treffe på noen random turgåere under et moment, snakke høylydt om helt irrelevante ting, som å prate om å plukke opp hundedrit, under et moment, å la hunden gå en halvmeter fra skrammelet, å stryke hunder som skulle hatt gjennomført? Det er helt greit selvsagt og gjør at hundene får en rettferdig beskrivelse. Selv om jeg har opplevd dette så spiller det ingen rolle, for jeg har ikke vært på 300 tester og vet ikke hva jeg snakker om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dessverre ikke helt enda. Håper noen kan gjøre enda et forsøk på å forklare dette for meg.

På skjemaet Margrethe la ut er beskrivelsen i ruta hvor krysset står følgende:

"Berørt, redd. Alt. vil forlate plassen, forsøker å flykte. Alt. føreren avstår fra skudd."

Dette beskriver jo en hund som åpenbart er redd. Men hvis jeg forstår noen av innleggene i denne tråden riktig, så kan man få kryss i samme rute om hunden leker sånn halvgreit først, skvetter litt av skuddet, roer seg, og så tusler rundt og gjør noe annet? Altså, at den egentlig ikke blir redd, den blir distrahert et lite øyeblikk og så gidder den ikke å leke mer.

Jeg får sikkert ikke frem hva jeg mener.... Men det er vel "lov" å skvette av selve skuddene, det er hva som skjer etterpå som teller (og hvor fort det skjer)? Så hvis hunden går kjapt tilbake til lek får den kryss i en av de første rutene, men om den går akkurat like kjapt over til å gjøre noe annet, så blir det kryss i en av de siste rutene, stemmer det?

I så fall må da dette punktet bli veldig "biased" av hundens lekelyst? Hunder som ikke gidder å leke så mye får oftere kryss i de siste rutene nettopp fordi de ikke gidder å leke mer, selv om de ikke hadde større reaksjon på skuddet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må da dette punktet bli veldig "biased" av hundens lekelyst? Hunder som ikke gidder å leke så mye får oftere kryss i de siste rutene nettopp fordi de ikke gidder å leke mer, selv om de ikke hadde større reaksjon på skuddet?

Nei, det har ingenting med lekelyst å gjøre, men at hunden skal gjenoppta aktiviteten den hadde før skuddene fortest mulig. Min hund leker ikke med fille, så vi prøvde ikke engang, istedet fikk hun trave mens jeg tulla og fjolla, noe hun liker veldig godt. Og hun har 2 på MH skudd, 1 på FA skudd. Dvs at hun merka skudda på MH, men gikk rett over i trav for å leke mer på vår måte. På FA var det absolutt ingen reaksjon på skudda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må da dette punktet bli veldig "biased" av hundens lekelyst? Hunder som ikke gidder å leke så mye får oftere kryss i de siste rutene nettopp fordi de ikke gidder å leke mer, selv om de ikke hadde større reaksjon på skuddet?

Det dreier seg ikke om lekelyst, det dreier seg om evnen til å avreagere (om det kommer en reaksjon) og gjenoppta aktivitet. Jeg har heller ikke bikkjer som gidder å leke så himla mye med ting, så vi løp under skuddene i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Så aktivitet trenger ikke å bety drakamp, det er jo bra. Det var egentlig det jeg trodde, men ble forvirret av en del innlegg her. Hva slags type aktivitet er greit, da? Regner med at du ikke kan be om en agilitybane eller kattejakt, liksom :-)

Så vidt meg bekjent kan du enten leke eller løpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da få lov å kommentere det jeg ser uten å bli beskyldt for å være selvutnevnt beskriver? Jeg svarte på ett innlegg i tråden hvor det ble etterlyst, hvorfor svarer ingen av dere som faktisk er beskrivere? Svarte heller ikke noe om at jeg veit, skrev hva jeg tenkte når jeg så det. Det lurer jeg på da er hvorfor kan ikke dere som er beskrivere svare skikkelig?. Jeg har presisert at jeg IKKE kan MH, fratar det meg muligheten for å skrive på ett forum hva jeg mener jeg ser? Det som er begredelig er jo bl.a. som nevnt at man somler bort muligheten til å skyte mens hunden er i aktivitet og istedet avtar. Ikke alle hunder leker like intenst i over og etter 5 minutter med skråk og skravel. Så da er vi tilbake til at om det er sånn det skal være så får det bli forbeholdt driftsterke brukshunder hvis ikke testene kan ta hensyn til dette. Personlig syns jeg hunden først gjør en formidabel innsats med aktiviteten tross omstendighetene Elisabeth beskriver men det kokes dessverre bort og med en testleder som står planta oppi ekvipasjen og gir så tydelige signaler som hunden oppfatter blir det hele rotete sånn jeg oppfatter det. Å loffe etter eier er ikke aktivitet i denne sammenheng, hunden skal være i en funksjon ikke sant, herav det motsatte; passivitet. At hunden er berørt er ikke noe jeg benekter og var tydelig på i mitt første svar. Det burde jo ikke frata muligheten for en optimal skuddprøve om muligheten er der eller? Styrker jo ikke saken at de har gjort tydelig feil tidligere i samme testen. Jeg lurer bare på om det er sånn det skal være jeg. Og til det med skogen vs på ett jorde, det var jo også poenget mitt akkurat som det ikke foregår på p-plassen på kjøpesenteret en lørdag formiddag.

Er vel lov å bruke huet selvom ikke alt står i protokollen ned til minste detalj.

Og her viser du igjen din arroganse, jeg leser en ydmyk eier som er usikker etter sin første erfaring med MH og lurer på hva andre mener.

Jeg er ikke beskriver, jeg er testleder og figurant, og til tross for at du kaller meg arrogant, så har ikke jeg - i motsetning til deg - beskrevet denne hunden, nettopp fordi jeg ikke er beskriver, jeg var ikke der under momentet, og alt vi har å gå ut fra er 1 minutt video og beskrivelsen til eier. Men, Snusken. Jeg har noe du ikke har, jeg har erfaring med eiere av hunder som har gått mentaltest/beskrivelse med sine hunder, og SAMTLIGE får seg MINST en overraskelse i løpet av løypa. Helt uavhengig av hvor erfarne de er med sånne type tester/beskrivelser. Fordi vi som eiere klarer ikke å være objektive når det kommer til egne hunder, og fordi vi som eiere ikke klarer å legge våre oppfatninger av hundene til side når vi ser de i forskjellige situasjoner. Jeg gikk MH selv i helgen med husets mellompuddel, og ble overrasket i et par momenter. Fordi det jeg ser i henne, er farget av hva jeg føler for henne. ALLE hundeeiere gjør det. Det er derfor vi betaler to mennesker for å beskrive hundene våre, for å få en objektiv vurdering av mentaliteten til hunden. Hvis min erfaring med eieres feilvurderinger av egne hunder gjør meg arrogant, så er jeg vel det.

Du prater om optimale skuddprøver, og det er selvfølgelig noe vi streber etter når vi arrangerer sånne prøver. Men det er åpent for allmenn ferdsel i norske skoger, så vi kan ikke nekte folk å bevege seg der, og vi er ikke garantert at det ikke ramler folk innom løypa i løpet av testen. Hvis du og Emilie har et forslag som er gjennomførbart for å eliminere den risikoen, så er helt sikkert fagkomiteen på NKK interessert i å høre om den. Klubben jeg er med i pleier å arrangere MH inne på Forsvarets hundeskole, som er gjerdet inn og kun åpen for millitæret og de vi har levert liste på at kommer for MH, men selv der er vi ikke garantert at ikke uforutsette ting kan skje i løypa, det er vilt der, det er folk der, det er sånn det er å arrangere prøver. Men dere undervurderer hundene når dere tror at sånt er ødeleggende for bikkja, og dere undervurderer beskriverene når dere går ut fra at de ikke klarer å lese hunden selv om den blir utsatt for forstyrrelser. Og dere undervurderer arrangørene når dere går ut fra at vi ikke alltid prøver å gjøre alle momentene optimale. Da er det smått ironisk at dere kaller Gråtass og meg arrogante.

Som du allerede har blitt forklart, testleder skal stå "planta i situasjonen". Det er sånn lekmomentet er. Du leser det Elisabeth00 skriver som at det er somlet bort tid der hunden har lekt, det var ikke sånn jeg leste det hun skreiv - jeg leste det som at hunden var vanskelig å få i aktivitet, at det ble brukt - i følge Elisabeth00 - ca 5 minutter på å få hunden i aktivitet, og siden Elisabeth00 sier hun visste at hunden ikke kom til å leke, så antar jeg det var hunden som var treg å få i gang, ikke testlederen. Og siden vi bare har 1 minutts video å gå ut fra, og en eier som er farget av MH'en hunden hennes har gått (for folk ER det, enten du liker det eller ikke, Snusken. Det er ikke arrogant å si det, det er fakta).

Siden du mener at det er mulig å bruke huet selv om ikke alt står i protokollen, så spør jeg deg med oppriktig interesse: har du lest protokollen? Veit du hva den dekker og ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ingenting med lekelyst å gjøre, men at hunden skal gjenoppta aktiviteten den hadde før skuddene fortest mulig. Min hund leker ikke med fille, så vi prøvde ikke engang, istedet fikk hun trave mens jeg tulla og fjolla, noe hun liker veldig godt. Og hun har 2 på MH skudd, 1 på FA skudd. Dvs at hun merka skudda på MH, men gikk rett over i trav for å leke mer på vår måte. På FA var det absolutt ingen reaksjon på skudda.

Jeg er ganske sikker på at hunden ville fått et annet resultat om jeg bare skulle løpt med den. Hun kommer jo spurtende til meg når jeg roper liksom. Ikke at det spiller noen rolle nå, men ved neste hund jeg tester skal jeg garantert være mer nøye på å velge en aktivitet jeg vet hunden digger. Nå blir det neppe noe problem med whippeten, hun har høy lekelyst, og er ikke sær på noe sånt :P

1 minutt og eiers beskrivelse - der eier ikke er fornøyd med utfallet - er det dere dømmer denne testen ut fra. Men det er Gråtass og meg som er arrogante, ikke sant?

Det er helt fint det du skriver 2ne, men må bare kommentere denne.

Jeg la ikke ut dette fordi jeg ikke er fornøyd med resultatet, men fordi jeg er forbauset over at en hund som aldri reagerte på skudd i praksis, likevel fikk 5 på skudd. Jeg hadde på den tiden en veldig skuddredd hund, så hadde litt å sammenligne med der.

Tvert om var jeg veldig fornøyd med resultatet, og hun har svært gode resultater på de områdene jeg mener er viktig for DP (hilsing, aggresjon, osv).

Jeg spurte beskriverne om dette i ettertid, og de sa jeg ikke skulle tenke så mye på det. At hun har vært sliten etter lang test kan være med på å få det frem, osv. Viktigste er hvordan hun er til vanlig.

At hun har en reaksjon er jo tydlig for alle, iom at hun avbryter aktivitet. Men jeg syns det er rart at de gir henne 5. Hunden er virrete, det er rasetypisk å være det, og i mine øyne viser hun ikke redsel eller flukttendenser.

Det må vel være lov til å stille spørsmål? Jeg har hele tiden vært åpen for at "min tolkning" er feil?

I løpet av min test ble det gjort mange småfeil (var faktisk ikke klar over alle før jeg kikket over filmen nå), men de fleste er sikkert uten betydning. Kommer til å legge ut filmen seinere, så får de som vil se hele hunden.

Det er veldig synd vi ikke har med det som skjedde i forkant av skuddet. Det er de to tingene jeg syns var rart med testen til hunden, at hun fikk "starter aktivt, leker raskt", når hun brukte lang tid på å i det hele tatt gidde å bli med å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint det du skriver 2ne, men må bare kommentere denne.

Jeg la ikke ut dette fordi jeg ikke er fornøyd med resultatet, men fordi jeg er forbauset over at en hund som aldri reagerte på skudd i praksis, likevel fikk 5 på skudd. Jeg hadde på den tiden en veldig skuddredd hund, så hadde litt å sammenligne med der.

Tvert om var jeg veldig fornøyd med resultatet, og hun har svært gode resultater på de områdene jeg mener er viktig for DP (hilsing, aggresjon, osv).

Jeg spurte beskriverne om dette i ettertid, og de sa jeg ikke skulle tenke så mye på det. At hun har vært sliten etter lang test kan være med på å få det frem, osv. Viktigste er hvordan hun er til vanlig.

At hun har en reaksjon er jo tydlig for alle, iom at hun avbryter aktivitet. Men jeg syns det er rart at de gir henne 5. Hunden er virrete, det er rasetypisk å være det, og i mine øyne viser hun ikke redsel eller flukttendenser.

Det må vel være lov til å stille spørsmål? Jeg har hele tiden vært åpen for at "min tolkning" er feil?

I løpet av min test ble det gjort mange småfeil (var faktisk ikke klar over alle før jeg kikket over filmen nå), men de fleste er sikkert uten betydning. Kommer til å legge ut filmen seinere, så får de som vil se hele hunden.

Det er veldig synd vi ikke har med det som skjedde i forkant av skuddet. Det er de to tingene jeg syns var rart med testen til hunden, at hun fikk "starter aktivt, leker raskt", når hun brukte lang tid på å i det hele tatt gidde å bli med å leke.

Det er klart det er lov å stille spørsmål, men som jeg har gjentatt flere ganger til Snusken og Emilie, og nå til deg igjen, så er det fint lite video vi har å tolke i fra, og ikke ta det personlig, men folk glemmer fort hva og hvordan ting skjedde. Det er min erfaring med hundeførere, det er min erfaring når jeg har gått med egne hunder. Det er derfor jeg foretrekker å filme MH'ene, for da kan jeg gå inn senere og se hva eksakt hunden gjorde. En annen ting jeg har erfart, er at jo mer man lærer om MH, jo flere hunder man har sett, jo mer forstår man hvordan beskriverene beskriver. Ja, jeg er sikkert arrogant igjen nå, men erfaring pleier å være et pluss, liksom.

Det jeg blir irritert over i denne tråden, er ikke at folk kommer med mer eller mindre ukvalifisert gjetting på hva hunden din fikk på skuddmomentet, det jeg blir irritert over er at norske MH'er blir kategorisert som begredelige, og at det blir påstått at momentet er utført feil. Ut fra det du skriver, som er en subjektiv oppfatning av situasjonen, og 1 minutts video. Det er ikke spesielt rettferdig, og det er ikke spesielt saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

?? Er det så ille å ville bruke norske beskrivere, attpå noen som er her i tråden (jeg tok feil i forhold til i hvert fall en, personen er leder)?

Nei da slettes ikke, det var bare noe selvmotsigende det du skrev og sånn tråden har utviklet seg at du måtte bruke disse to i tråden fremfor å "hjelpe de norske beskrivere og figuranter til å bli bedre." som du selv skrev. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da slettes ikke, det var bare noe selvmotsigende det du skrev og sånn tråden har utviklet seg at du måtte bruke disse to i tråden fremfor å "hjelpe de norske beskrivere og figuranter til å bli bedre." som du selv skrev. :)

Selvmotsigende? Jeg lurte på hunden, ikke på kvaliteten til beskrivere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er lov å stille spørsmål, men som jeg har gjentatt flere ganger til Snusken og Emilie, og nå til deg igjen, så er det fint lite video vi har å tolke i fra, og ikke ta det personlig, men folk glemmer fort hva og hvordan ting skjedde. Det er min erfaring med hundeførere, det er min erfaring når jeg har gått med egne hunder. Det er derfor jeg foretrekker å filme MH'ene, for da kan jeg gå inn senere og se hva eksakt hunden gjorde. En annen ting jeg har erfart, er at jo mer man lærer om MH, jo flere hunder man har sett, jo mer forstår man hvordan beskriverene beskriver. Ja, jeg er sikkert arrogant igjen nå, men erfaring pleier å være et pluss, liksom.

Det jeg blir irritert over i denne tråden, er ikke at folk kommer med mer eller mindre ukvalifisert gjetting på hva hunden din fikk på skuddmomentet, det jeg blir irritert over er at norske MH'er blir kategorisert som begredelige, og at det blir påstått at momentet er utført feil. Ut fra det du skriver, som er en subjektiv oppfatning av situasjonen, og 1 minutts video. Det er ikke spesielt rettferdig, og det er ikke spesielt saklig.

Jeg oppfatter deg ikke som arrogant, tvert om er det interessant å høre for meg som kan minimalt om MH. Men ville bare utdype at jeg ikke la dette ut for å "klage" over resultatet. Det er 3-4 år siden hun gikk MHen, så det er ikke noe som har skjedd nylig liksom. Jeg syns det var veldig arti å gå MH med henne, og det er noe jeg kommer til å fortsette å gjøre med fremtidige hunder. Jeg har ikke hørt noe om dårlig kvalitet i Norge, før i denne tråden.

Ser den ang filming. Derfor kommer vi også til å filme MHen til whippeten, da med litt bedre kamera og filmer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, en ting er sikkert, MH'n og FA'n til Nix skal foregå her i Norge. Noen må hjelpe de norsk beskrivere og figuranter til å bli bedre. Dog kommer jeg vel til å jakte på noen jeg stoler på ;) Ja og to av de som blir jaktet ned er faktisk i denne tråden :o

Selvmotsigende? Jeg lurte på hunden, ikke på kvaliteten til beskrivere ;)

Beklager, da har jeg misforstått det jeg nå har sitert over. Der står det tydelig "noen jeg stoler på". Jeg tolker det til beskriverne, ikke hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, da har jeg misforstått det jeg nå har sitert over. Der står det tydelig "noen jeg stoler på". Jeg tolker det til beskriverne, ikke hunden?

Ser den, men for å oppklare. Jeg stoler på alle, men så er det noen jeg føler meg trygge på som person også, fordi jeg kjenner de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare mangel på kunnskap mene at det ikke passer helt å: la en bil kjøre gjennom løypen under et moment, treffe på noen random turgåere under et moment, snakke høylydt om helt irrelevante ting, som å prate om å plukke opp hundedrit, under et moment, å la hunden gå en halvmeter fra skrammelet, å stryke hunder som skulle hatt gjennomført? Det er helt greit selvsagt og gjør at hundene får en rettferdig beskrivelse. Selv om jeg har opplevd dette så spiller det ingen rolle, for jeg har ikke vært på 300 tester og vet ikke hva jeg snakker om.

Jeg har deltatt på noen hundre mentaltester, jeg har en gang opplevd at turgåere har kommet i løypa. Det skapte ingen problemer for beskrivelsen. Jeg tviler ikke på dine opplevelser, men jeg tror ikke det er representativt for beskrivelser generelt. Nå går det ikke an å stryke på en MH, så jeg er litt usikker på hva du mener der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt på noen hundre mentaltester, jeg har en gang opplevd at turgåere har kommet i løypa. Det skapte ingen problemer for beskrivelsen. Jeg tviler ikke på dine opplevelser, men jeg tror ikke det er representativt for beskrivelser generelt. Nå går det ikke an å stryke på en MH, så jeg er litt usikker på hva du mener der.

Beklager dårlig formulering. Hund som skulle hatt gjennomført, men som ikke fikk det. Altså, ikke gjennomført.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...