Gå til innhold
Hundesonen.no

Gordon Setter

Jeanette

Recommended Posts

Skrevet

Hm, få mennesker med fuglehunder her inne? :roll:

Jeg valgte gordon setter fordi jeg syns det er den vakreste rasen som finnes - lett i kroppen og svart i farge med brune avmerkninger. Herlige brunsvarte øyne som ser på deg og et gemytt som er helt utrolig.

At min også skal brukes til jakt har jo sitt å si :wink:

Å trene en hund og se at man får det til er en følelse som er ubeskrivelig.

Særlig når man skal trene hunden til å ikke gjøre som instinktene sier :mrgreen:

Marco er en utrolig glad og herlig hund. Vi kaller han bare "teppebankeren" fordi ved å prate til han går halen fram og tilbake, opp og ned (!)

Han liker å ligge på fanget ditt - med overkroppen over lårene dine og bakbeina sine på golvet. Han koser seg så fælt at han kan finne på å sovne der han ligger. :D

Han vil aller helst ligge under dyna di i senga, og kan finne på å vekke deg midt på natta med en iskald snute inn under dyna...

Han vet han ikke får være i senga, men når matmor og matfar sover legger han seg ytterst på kanten.

Hans favorittstilling når han sover er å ligge på ryggen med forbeina i været.

Dressurmessig er Marco fin å jobbe med. Innen jakt er han bra - han lystrer sitt på avstand og blir sittende når fuglen løfter. Men blir han for heit i hue så løper han etter - og han løper etter for å ta fuglen.

Han har apportbeviset og apporterer fugler stolt til mor.

Vil du lese mer om Marco (og hans storebror Nero grand danois) kan du titte på hjemmesiden dems

www.rypa.info

Skrevet

jeg har hatt ei gordon setter tisoe da...var en del på rypejakt...knall morro, men det var større hund jeg ville ha...så da ble det rottis, noe jeg har ønsket meg hele tiden...

tosta het gorden min, hun var helt nydelig...utrolig stor personlighet og sååå sjønn!!!

nydelige hunder! :)

Skrevet

Gordon er den aller fineste setteren! Hadde ei tispe før jeg og, Trollheimens Frøya. Det jeg synes utmerker seg med GS er at de som regel er utrolig vennlige og "kalde"- selv om de vimser rundt. Hadde med Frøya på Karl Johan en 17. Mai, og hun la seg rett ned ved siden av toget og sovnet.. Godt gjort;) En av grunnene til at vi solgte den flotte jenta vår var at mamma, som skulle jakte med henne, ble syk, og vi ville hun skulle bli brukt til jakt. Så hun ble omplassert til et vennepar av oss, og trives godt der:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...