Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør mye i ørene, men ingen infeksjon

Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Angus klør veldig mye i ørene hver dag. Vi kan få sagt det med en gang, han har vært sjekket hos vet og det er visst ingenting galt med ørene hans.

Noe er det jo som irriterer han. Han klør, klør, klør, grynter, klør litt til, offer og okker seg, klør også rister han på hodet. Han gjør dette opp til flere ganger om dagen og er tydelig, tja litt "småirritert" over det hele.

Hva er lurt å gjøre her? Han har mye pels rundt øregangen, kan det være dette som irriterer han tro? Eller er dette helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe liknende med Sølve, men da bare på det ene øret. I hans tilfelle var det falt litt ørevoks ned på trommehinnen som vi ikke fikke vekk med skylling, Sølve måtte dopes ned og voksen måtte fjernes med gripetang og vips var problemet vekk.

'På puddel er det viktig å holde pelsen kort rundt øret for å opprettholde god lufting, men det er jo en rase med hengeører og hår i ørene. Ståører skal vel egentlig være vedlikeholdsfrie? Forøvrig er det slik at jo mer hundeører (og menneskeører) blir håndtert jo mer ørevoks produseres det, så jeg ville nok sjekket ørene enda en gang. Min veterinær bruker kamera på en slange slik at vi kan se øregangen på tv-skjerm, veldig interessant og på den måten kan veterinæren lettere få med seg alle små detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene hund gjør dette hvis det er et løst hårstrå som sitte litt nede i øret.

Da ser jeg at øret har produsert litt væske slik at håret skal komme ut av seg selv.

Når hårstrået er kommet litt opp, irriterer det og klør litt. Da tar jeg enten en q-tips eller fingeren og "fisker" det opp.

Nå er det selvsagt ikke sikkert at det er det samme med din hund, men jeg var også hos dyrlegen noen ganger fordi jeg var sikker på at det var en betennelse langt der nede. Til slutt slapp jeg å betale for sjekk for de synes sikkert jeg var i overkant hysterisk :P

Hvis han rister på øret, eller klør, sjekker jeg øret skikkelig, og det er alltid et hår som ligger løst der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...