Gå til innhold
Hundesonen.no

Fikk 14 valper


Justisia
 Share

Recommended Posts

Fordi oppdretter synes det er mye jobb og dyrt ser det ut som...

Ja, var sånn jeg forsto det også, men jeg hadde håpet at noen skulle komme inn og si at "Neida, det går helt fint, helt normalt" og komme med en god forklaring... :lol:

Det er vel ikke helt uvanlig å kunne hente valp ved 7 uker, er det vel?

Men det er vel ikke vanlig heller? Det er vel mange som mener at den siste, 8. uka også er veldig viktig? Eller veier antall søsken opp for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke vanlig heller? Det er vel mange som mener at den siste, 8. uka også er veldig viktig? Eller veier antall søsken opp for sånt?

Ikke vet jeg, men jeg har tidligere blitt tilbudt å hente valp 5 dager før 8 uker. Man tilpasser jo ofte litt i forhold til når det er helg og slik. Jeg kan ikke nok om valpens utvikling de første ukene til å ta stilling til hvorvidt det er stor forskjell på å hente ved 7 eller 8 uke. Men jeg ser ihvertfall at det praktiseres, og jeg kan forstår oppdretter i dette tilfellet. Han blir jo uansett sittende med tre valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artikkel

Da finskstøvertispa til Vidar Bjørnstad i Løten i Hedmark fødte tidligere i sommer, kom det hele 14 valper til verden.

Jeg kjøpte en vorsteh-tispe for noen år siden, som var en av 16 valper i kullet. To var død-fødte/døde under fødsel, men 14 stk vokste opp…

Samme tispe fikk 15 valper halvannet år senere.

Lagt til: Og i det tredje og siste kullet kom det 12 valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er nok det sant, men like fullt uheldig. Det foregår mye preging av søsken og fra mor i de siste ukene. Har man andre hunder hjemme som kan gjøre den jobben så stiller det seg litt annerledes.

Godt å få litt svar på hva som faktisk er best for valpens utgangspunkt.

Man ønsker jo helst at den skal ha best mulig forutsetninger for å ta resten av livet på strak arm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få litt svar på hva som faktisk er best for valpens utgangspunkt.

Man ønsker jo helst at den skal ha best mulig forutsetninger for å ta resten av livet på strak arm.

En dommer uttaler faktisk dette på fb: "Jeg vil gjerne hente valpen når den er 7 uker, da det passer best mht ferie mm. Hvis oppdretter svarer JA, si nei takk til valp.."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluppet valpene her i huset 1 dager før 8uker, men ellers ser jeg helst at de venter noen dager over 8uker hvis det skal passe med helg. :) Jeg vil ikke slippe de ut før 8uker.

Og jeg ser på den komentaren "De er langt fremme i utviklingen" som litt sånn, "Jepp dette har jeg ikke råd til lengre og det er jxxxx mye jobb"

Langt fremme i utviklingen? Hva legger hun i det?

Og hvor langt fremme kan de egentlig være med tanke på at de er 7uker.

Nei syns hun kunne hatt de en uke ekstra. Det er bare 1uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henta valp(er) når de er 7-7.5 uker. Veit ikke helt hvor påvirket de har vært av det jeg, det er to svært forskjellige hunder det har vært snakk om. For meg er det ingen big deal å få en valp en uke før, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er lite problemer med å hente en valp når den er syv uker dersom det er andre hunder i husholdningen hunden flytter til tenker jeg - men skal den være alenehund så synes jeg nok at man bør vente til de er 8 uker. Men med 14 valper - vel, jeg tror kanskje jeg også hadde vurdert å la de flytte før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...