Gå til innhold
Hundesonen.no

Utålmodig under trening


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

Jeg har en valpis her på 3 måneder som er veeldig glad i mat, så trening går veldig bra (og fort, han lærte "snurr" på under 10 min). MEN, han er så utålmodig. Hvis jeg f.eks. venter på at han skal gjøre noe, eller at han ikke har fått belønning på en liten stund, bjeffer og piper han.

Hva skal jeg gjøre for å få han til å slutte med det? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutt treningen. Det er hardt og brutalt, men lag deg en fast demonstrasjon som du enkelt kan gjøre for å vise at treningen er over. Jeg signaliserer til min hund at hun forsøker på feil atferd med å snu hodet vekk. Dersom hun gjør noe uønsket, feks piper/bjeffer, legger jeg godisen vekk og snur hele meg demonstrativt bort, uten å si noe. Noen har også et ord for når treningen sluttes pga sånt, feks "sorry". Dette funker best om du trener med klikker. Hovedpoenget med denne metoden er at hunden ikke skal oppnå noe med å bjeffe. Verken godis, eller fortsatt trening (for trening = godis + oppmerksomhet). Det kan ta litt tid før hunden skjønner det (i alle fall om den er så dum som min er, hehe), og den kan også prøve å bjeffe høyere/mer når du slutter å trene. Da må du bare holde på ditt og fortsette opplegget. Du kan begynne å trene igjen når hunden har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...