Gå til innhold
Hundesonen.no

Vetrinær som har erfaring med laparoskopisk teknikk.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen venner som har en tispe som for en uke siden hadde magedreining. Hun overlevde heldigvis, selv om de ikke fikk tak i vetrinær som ville operere midt på natten. Nå ønsker de å operere henne elektivt slik at dette ikke gjentar seg, men med laparoskopisk teknikk og ikke åpen kirurgi. Men de har så langt ikke greidd å finne en vetrinær som vil gjøre dette laparoskopisk/som har erfaring med dette. Det er ikke aktuelt å la en uten erfaring i teknikken gjøre det.

Er her noen som kjenner til vetrinær/klinikk som har erfaring med laparoskopisk kirurgi?
De har så langt fått nei fra Gjøvik, flere klinikker på østlandet og NVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har noen venner som har en tispe som for en uke siden hadde magedreining. Hun overlevde heldigvis, selv om de ikke fikk tak i vetrinær som ville operere midt på natten. Nå ønsker de å operere henne elektivt slik at dette ikke gjentar seg, men med laparoskopisk teknikk og ikke åpen kirurgi. Men de har så langt ikke greidd å finne en vetrinær som vil gjøre dette laparoskopisk/som har erfaring med dette. Det er ikke aktuelt å la en uten erfaring i teknikken gjøre det.

Er her noen som kjenner til vetrinær/klinikk som har erfaring med laparoskopisk kirurgi?

De har så langt fått nei fra Gjøvik, flere klinikker på østlandet og NVH.

Om de ikke gjør det på de klinikkene de har forespurt på så ville jeg droppet det jeg - for da er det seriøst ingen som gjør det her til lands.

Sier Gjøvik og NVH nei, så er det liksom ikke så mye å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at det ikke gjøres, antar jeg.

Elaborate, for jeg fikk brått inntrykk av at du mente grunnen til at ingen gjør det i Norge er fordi det er ukurant/farlig eller slikt. Og ikke fordi Norge ligger i bakevja teknologisk, selv om vi liker å tro annerledes (verdens beste land, lol, osv). Mulig jeg misforstod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at det ikke gjøres, antar jeg.

Ja sannsynligvis fordi norske vetrinærer ikke gidder å oppdatere seg godt nok. Sjekka opp en del klinikker i Sverige, og alle de større klinikkene jeg sjekka opp brukte kikkhull som prosdeyre på mange av buk-operasjonene sine.

Så jeg blir litt skuffa over norske vetrinærer her. :hmm:

Skulle tatt seg ut om gastro-kirurgene i Norge var like lite oppdaterte innen teknikkene som brukes i resten av den vestlige verden… :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og alle de større klinikkene jeg sjekka opp brukte kikkhull som prosdeyre på mange av buk-operasjonene sine.

Du skriver at de bruker det på mange av buk-operasjonene, men ikke ALLE? Sier de at de bruker kikkhull til akkurat en slik operasjon som du etterspør?

Jeg synes kanskje det er litt vel dramatisk å beskylde hele veterinærstanden i Norge for å være akterutseilt og gammeldagse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at de bruker det på mange av buk-operasjonene, men ikke ALLE? Sier de at de bruker kikkhull til akkurat en slik operasjon som du etterspør?

Jeg synes kanskje det er litt vel dramatisk å beskylde hele veterinærstanden i Norge for å være akterutseilt og gammeldagse..

Ingen beskyldning. Men mitt INNTRYKK om det er tilfelle at ingen lærer seg nye teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr kikkhulls-operasjon for magerdreining har vi nå funnet ut at Fredrikstad dyrehospital utfører dette. Ikke ved googling, men ved ørten telefoner rundt omkring og samtaler med folk i ulike hundemiljøer.

Lagt til: Vedr klinikken i Bergen, som jeg ikke har snakket med på tlf, får jeg på nettsiden deres inntrykk av at de nå driver å kurser vetrinærer, men at de per i dag ikke har mye erfaring selv med dette. Og vi ønsker en med erfaring i denne teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vedr kikkhulls-operasjon for magerdreining har vi nå funnet ut at Fredrikstad dyrehospital utfører dette. Ikke ved googling, men ved ørten telefoner rundt omkring og samtaler med folk i ulike hundemiljøer.

Lagt til: Vedr klinikken i Bergen, som jeg ikke har snakket med på tlf, får jeg på nettsiden deres inntrykk av at de nå driver å kurser vetrinærer, men at de per i dag ikke har mye erfaring selv med dette. Og vi ønsker en med erfaring i denne teknikken.

På nettsiden der står det at de tilbyr kikkehullsundersøkelse, ikke operasjoner. I Bergen tilbyr de operasjoner. Og kanskje verdt en telefon, for infoen er vel ikke nødvendigvis ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettsiden der står det at de tilbyr kikkehullsundersøkelse, ikke operasjoner. I Bergen tilbyr de operasjoner. Og kanskje verdt en telefon, for infoen er vel ikke nødvendigvis ny

Vi har snakket med dem per tlf. I Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere som Norge, svenske veterinærer har større kundemasse, mer konkurranse, høyere inntekt. Dermed er det både lettere økonomisk å tilby større utvalg av tjenester, pluss at markedet stiller høyere krav.

Å si at norske veterinærer ikke gidder oppdatere seg blir litt for enkelt synes jeg. Det kan være at de ikke har mulighet økonomisk eller praktisk (mangel på etterspørsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte i denne tråden etter om noen visste av vetrinærer med erfaring innen kikkhull.

Om jeg har fornærmet noen ved å gi uttrykk for, som svar på et av innleggene, av hva jeg tenker om manglende oppdatering innen moderne teknologi, så beklager jeg selvsagt det. Tydelig at jeg har tråkket på noen tær her.

Jeg har forøvrig funnet de svarene jeg lette etter, ved å ta en del telefoner mm, så for min del anses denne tråden nå som avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tærne mine er helt intakte de, det var en voldsom tolkning om du siktet til mitt innlegg. :lol: Det er fint du har fått svar på det du ønsket, men som du vet så kan tråder på et forum utvikle seg. Ingenting å bli snurt over. :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tærne mine er helt intakte de, det var en voldsom tolkning om du siktet til mitt innlegg. :lol: Det er fint du har fått svar på det du ønsket, men som du vet så kan tråder på et forum utvikle seg. Ingenting å bli snurt over. :)

Lykke til! :)

Ikke snurt :ahappy: Jeg lar meg sjelden berøre emosjonelt av forum-diskusjoner. For gammel og hard og kynisk…. :innocent:

Og ikke ment til DITT innlegg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...