Gå til innhold
Hundesonen.no

Går meg vill i jungelen av linjer og oppdrettere


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Hei dere!

Tror de fleste av dere har fått med dere situasjonen min nå, men hvis ikke så tar jeg den korte versjonen nå:

Fikk sommeren 2011 min første hund (har dog vokst opp med hund og hele tiden hatt familiehunder, så helt fersk var jeg jo ikke), sheltien Spés. Nå for litt over 2 uker siden døde hun i husbrann, og jeg er sånn delvis på let etter ny hund. Delvis fordi jeg er usikker på, ikke om, men NÅR.

I tillegg er jeg enda usikker på rase.. Har jo tenkt mye på collie, også mens jeg enda hadde Spés, da jeg har inntrykk av at de gjerne er litt mer stødige enn hva sheltiene er. Samtidig er sheltien enda med i vurderingen, spesielt pga størrelsen. Det er veldig praktisk med hund av liten størrelse både med tanke på å få leid noenplass og det å reise med hund. Sånn sett er vel en stødig sheltie etter gode linjer å foretrekke. Men nå sporer jeg veldig av her. Uansett.

Jeg er veldig innstilt på å virkelig gjøre grundig research, føler det er spesielt viktig om det skulle bli sheltie jeg ender opp med. Problemet er at fordi jeg bor på er svært lite og avsidesliggende sted, finnes det ikke noe hundemiljø. Jeg har lite erfaring og omgang med flere individ av rasen, og har heller ingen kontakter jeg kan stole på at forteller meg sannheten, den stygge så vel som den fine. Det har seg jo også sånn at det er vanskelig for meg, uten lappen, å komme meg rundt overalt, pluss det at jeg blir borte nå i rundt et år.

Er det noen av dere fine soniser som hadde villet hjelpe en lost stakkar å se etter gode linjer, kombinasjoner, oppdrettere? Eventuelt om dere kjenner noen, som kjenner noen, som kjenner noen som kan?

Igjen; det er usikkert når jeg skaffer meg valp, men tenker det er greit å undersøke mulighetene i god tid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt overdrevent ut for å være helt ærlig :P Trenger ikkevære heksekunst å få seg hund, om du skjønner hvor jeg vil :) Send PM til Lill og spør om collie, evt også Amenity om du også er interr i korth.collie. Spør siriE om sheltie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror ikke hun har vært inne på en stund men det er ei som bor i nærheten av Bø som er her inne som har shelti som ser ut tl å være inne i endel ting. Det blir i tilfelle Haukeliekspressen nedover så skal vi sikkert få ordnet til noe for å få deg bort. Mener hun heter

turbobensen. Hun har i hvertfall sheltier som ejg liker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrevent hvordan da?

Heksekunst er jeg klar over at det ikke er, men det er jo ikke til å legge skjul på at det er en del dårlige linjer ute å går, spesielt blant sheltiene, slik jeg har fått inntrykk av saken hvertfall.

Er jo veldig mye greiere å høre fra folk man kan stole på at forteller deg sannheten, fra et mer objektivt synspunkt enn det en del oppdrettere gjør. For meg som da bor midt i skogen, i et nærmest ikke-eksisterende hundemiljø, er det gull verdt å høre andres erfaringer med aktuelle hunder :)

Og det er ikke lett når man som sagt ikke har noen gode kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet hvordan det er. Nærmeste hundemiljø for Gunnhild er hundeklubben her jeg bor. Tipper det blir ca to timer i bil. Så ja det blir litt anderledes å komme seg rundt for å prate og finne ut av ting. Vet om en sheltie til som er i hundeklubben den er av helt andre linjer enn dem til turbobensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun har vært inne på en stund men det er ei som bor i nærheten av Bø som er her inne som har shelti som ser ut tl å være inne i endel ting. Det blir i tilfelle Haukeliekspressen nedover så skal vi sikkert få ordnet til noe for å få deg bort. Mener hun heter turbobensen. Hun har i hvertfall sheltier som ejg liker

Ja det hadde jo helt klart vært en mulighet! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet om en collie oppdretter i nærheten også. Kjenner ikke hundene godt har bare møtt damen på utstillinger og litt diverse hun er skriver. Det som er fordelen er jo at du ikke skal ha hund nå men har god tid til å tenke deg om. Jeg jobber 7 til 15 i ukedagene så du måtte klart deg litt på egenhånd men tirsdager er det hundeklubb nå i ferien i hvertfall og der dukker det opp litt forskjellige raser og entusiaster. vet ikke nr du skal reise men hadde sikkert vært godt å begynt prosessen med ny hund før du drar til usa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig innstilt på å virkelig gjøre grundig research, føler det er spesielt viktig om det skulle bli sheltie jeg ender opp med. Problemet er at fordi jeg bor på er svært lite og avsidesliggende sted, finnes det ikke noe hundemiljø. Jeg har lite erfaring og omgang med flere individ av rasen, og har heller ingen kontakter jeg kan stole på at forteller meg sannheten, den stygge så vel som den fine. Det har seg jo også sånn at det er vanskelig for meg, uten lappen, å komme meg rundt overalt, pluss det at jeg blir borte nå i rundt et år.

Er det noen av dere fine soniser som hadde villet hjelpe en lost stakkar å se etter gode linjer, kombinasjoner, oppdrettere? Eventuelt om dere kjenner noen, som kjenner noen, som kjenner noen som kan?

For å bestemme deg for rase og etter hvert linjer, så kan du lese på raseklubbenes hjemmesider, ta kontakt med oppdrettere og prate (de som er åpen for det), sjekk om det finnes raseforum du også kan diskutere på. Når du etter hvert har bestemt deg for rase, så vil det jo straks bli litt lettere å begrense søket litt og se nærmere på de oppdretterne som er aktuelle. Kanskje får du pratet med tidligere valpekjøpere, sett på tidligere kull på papiret og så videre. Ja, og hundefora er jo en hjelp :) Popper det opp en hundeutstilling eller et stevne som det passer du drar innom, så kan det også være en mulighet for å komme i kontakt med oppdrettere og treffe hunder.

Lykke til videre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jungler der ute. Men det skader aldri å sende litt mailer til oppdrettere og lagre svarene dems. Spørr gjerne om kontaktinfo til valpekjøpere, evt om de kanskje kjenner til noen med rasen i ditt område.

Les om rasen, kanskje finner du noen blogger hvor det skrives om rasene du vurderer.

Luna som jeg har er fra Krohnegårdens, og jeg var så heldig at jeg fikk møte oppdretterne nå i sommer og bl.a søsteren samt andre hunder fra deres oppdrett. Det var veldig gøy, men det er jo ikke alltid slik at man får slike muligheter.

Vedr. oppdrettet så har jeg forstått at de er oppegående flinke mennesker og avler i hovedsak agility hunder. Sjekk gjerne ut nettsiden deres og så er det jo bare å ta kontakt med dem.

Ellers må jeg si at det er kjempeflott at du gjør så mye grunnarbeid, tror du får mye igjen for det tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en collie oppdretter i nærheten også. Kjenner ikke hundene godt har bare møtt damen på utstillinger og litt diverse hun er skriver. Det som er fordelen er jo at du ikke skal ha hund nå men har god tid til å tenke deg om. Jeg jobber 7 til 15 i ukedagene så du måtte klart deg litt på egenhånd men tirsdager er det hundeklubb nå i ferien i hvertfall og der dukker det opp litt forskjellige raser og entusiaster. vet ikke nr du skal reise men hadde sikkert vært godt å begynt prosessen med ny hund før du drar til usa

Ja hadde nok vært nyttig å besøkt hundeklubben. Får se hva jeg rekker før jeg drar da. Jeg vet ikke helt når jeg skal reise selv heller, men alle utvekslingsstudenter skal ha reist senest 3. September. Jeg vet mer om det når jeg har fått vertsfamilie :)

For å bestemme deg for rase og etter hvert linjer, så kan du lese på raseklubbenes hjemmesider, ta kontakt med oppdrettere og prate (de som er åpen for det), sjekk om det finnes raseforum du også kan diskutere på. Når du etter hvert har bestemt deg for rase, så vil det jo straks bli litt lettere å begrense søket litt og se nærmere på de oppdretterne som er aktuelle. Kanskje får du pratet med tidligere valpekjøpere, sett på tidligere kull på papiret og så videre. Ja, og hundefora er jo en hjelp :) Popper det opp en hundeutstilling eller et stevne som det passer du drar innom, så kan det også være en mulighet for å komme i kontakt med oppdrettere og treffe hunder.

Lykke til videre :)

Der kom det mye fornuftig. Tusen takk! :)

Det er jungler der ute. Men det skader aldri å sende litt mailer til oppdrettere og lagre svarene dems. Spørr gjerne om kontaktinfo til valpekjøpere, evt om de kanskje kjenner til noen med rasen i ditt område.

Les om rasen, kanskje finner du noen blogger hvor det skrives om rasene du vurderer.

Luna som jeg har er fra Krohnegårdens, og jeg var så heldig at jeg fikk møte oppdretterne nå i sommer og bl.a søsteren samt andre hunder fra deres oppdrett. Det var veldig gøy, men det er jo ikke alltid slik at man får slike muligheter.

Vedr. oppdrettet så har jeg forstått at de er oppegående flinke mennesker og avler i hovedsak agility hunder. Sjekk gjerne ut nettsiden deres og så er det jo bare å ta kontakt med dem.

Ellers må jeg si at det er kjempeflott at du gjør så mye grunnarbeid, tror du får mye igjen for det tilslutt :)

Var å så på Krohnegårdens hjemmeside, fikk et veldig bra inntrykk av dem! Deres prioriteringer er de samme som mine. "MÅ vi velge, finner vi heller en ck premiert hannhund som passer inn i vårt bilde av rasen og som er frisk og har strålende bruksresultater framfor en smånervøs champion" - den setningen burde rammes inn og henges på veggen som påminnelse til enkelte andre :aww:

Måtte sende dem en mail, tenker at det kanskje skal litt til at det passer helt perfekt med når de eventuelt planlegger kull når det er bare sånn litt innimellom - men vi får jo se da..

Takk for alle svar dere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...