Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten puddel = nervøs bjeffehund, uansett?


Ulldotten
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg litt fortvilet...

Har en dvergpuddeltispe på 20 mnd. Hun har vært rolig, mentalt stabil og glad i både mennesker og dyr, helt til sin første løpetid, rundt ettårsalderen.

Hun virket litt deprimert under løpetiden, ville ikke gjøre så mye som før, og etter løpetiden ble hun innbilt. Da ble hun mer vaktsom og FOR FØRSTE GANG bjeffet hun fordi det kom folk på besøk, eller hunder passerte nede på veien. Vi ble overrasket, for å si det mildt.

Prøvde å møte denne forandringen med å avspore henne når vi visste det kom folk, og trente mye på tilvenning til at dørklokken ringte osv. Bare positiv trening, klikker og godbiter. Prøvde å aktivisere henne kjempemye. Etter noen uker roet det seg, og hun ble sitt gode, gamle jeg igjen.

For et par mnd siden begynte hun igjen, nå med bjeff mot hunder hun møtte eller så. Innimellom bjeff mot fremmede mennesker. Hun hadde ingen blødning, men jeg antar nå at hun hadde en stille løpetid. Atferden har bare økt på denne gangen, og nå gjør hun regelrette utfall mot enkelte hunder hun møter. Andre igjen vil hun bare hilse på og leke med. Helt usystematisk, hannhunder og tisper, store og små, finner ikke noe mønster i det hele tatt.. Virker som hun tenker at angrep er det beste forsvar.

Helt typisk at det har vært helt rolige hunder de hun har møtt, som ikke engang gidder å reagere på den hysteriske lille puddelen, som verbalt gir beskjed om sin lyst til å hudflette dem.... Blir rimelig flau, altså...

Var jo så stolt over å ha en puddel som alle vi møtte roste gemyttet på opp i skyene, og som gikk så godt overens med alle hunder hun møtte... Nå har hun utviklet seg til det "alle" forbinder med liten puddel, en nervøs gneldrete sak.. :-(

Har begynt å gi henne iHarmoni, håper det kan hjelpe litt.

Trener med henne hver dag, og fortsetter å ta henne med til nye situasjoner. Drar vi til steder med mye folk og hunder utagerer hun bare mot de to tre første, så roer hun seg helt.

Tør aldri ha henne løs, er ikke redd hun skal gjøre stor skade på noen, men at hun skal dra seg en velfortjent omgang med juling, og det ville vel bare forverret situasjonen...

Gode råd mottas med takk.. Vil gjerne ha tilbake lille frøken "imponerende stødig puddel" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde: Har hun blitt værre to måneder etter avsluttet løpetid, forstår jeg det rett da?

Kan hun ha en infeksjon? Om infeksjon etter løpetid kommer, så kommer den gjerne et par månedervetter løpetiden.

Jeg har ingen forutsetninger for å kunne uttale meg, men det slo meg da vår forrige hund fikk dette og det førte med seg noen småendringer i humøret:)

Dette var jo ingen morsom situasjon og jeg hå,per og tror at du kan få noen gode tips og råd av andre her inne:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde: Har hun blitt værre to måneder etter avsluttet løpetid, forstår jeg det rett da?

Kan hun ha en infeksjon? Om infeksjon etter løpetid kommer, så kommer den gjerne et par månedervetter løpetiden.

Jeg har ingen forutsetninger for å kunne uttale meg, men det slo meg da vår forrige hund fikk dette og det førte med seg noen småendringer i humøret:)

Dette var jo ingen morsom situasjon og jeg hå,per og tror at du kan få noen gode tips og råd av andre her inne:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hei,

nei oppførselen hennes ble verre under/rett etter løpetiden. Vanskelig å si siden hun ikke blødde denne gangen. Men etter interesse fra hannhunder og hennes (forverrede) oppførsel tror jeg løpetiden var i slutten av mai/begynnelsen av juni.

Ser ingen tegn til infeksjon ellers, ingen utflod lukt eller hyppigere tissing eller noe sånt.

Hun virker heller ikke slapp eller hemmet i bevegelsene på noen måte, og er ikke irritabel mot noen i familien, bare når hun møter fremmede folk og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roer hun seg i mellom løpetidene da? Nå er hun jo ung enda og det kan jo være pubertets greier, men det skader jo ikke og ta en tur til vet. Sjekk om hun har vondt noe sted/syster på eggstokkene/hormonnivåer etc. Hunder er ikke slik bare fordi det er puddel nei.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge til dette med infeksjon: vi merket ingen symptomer i form av feber, slapphet, mindre lyst på mat eller drikke. Ikke luktet det veldig heller, kun en litt svak "eim" som kom og gikk. Denne lukten varte liksom ikke lenger enn når hunden fiser, om du skjønner hva jeg mener:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har jo liksom følt meg ganske sikker på at det ikke er noe fysisk feil med henne, "bare" hormoner, siden oppførselen har øket på jevnt og trutt fra løpetiden. Nå nærmer det seg vel "valpetid", blir spennende å se om det går over da.

Vi føler oss jo ganske sikker på at hun ikke har noen vondter noe sted, hun blir mye håndtert. Viser ingen aggresjon eller tilbaketrekking verken når dommere eller veterinæren tar på henne, tvert om får hun alltid skryt for et stødig temperament av dem, selv nå i sommer.

Er bare dette med utageringen mot hunder og folk. Har tenkt mye på hvorfor hun vil fly på enkelte hunder og ikke andre. Jeg TROR det har vært spesielt de hundene som er godt trent på passering, og ikke engang ser på henne. Hunder som vil komme bort for å hilse er liksom helt ok. Leste litt andre tråder om problemet her inne, og så at en annen opplevde det lignende med sin hund når de flyttet til byen og bare møtte hunder i bånd, som ikke fikk hilse. Hun er faktisk roligere når hun er løs, men det er jo båndtvang, og jeg er litt usikker på hva hun kunne finne på om feil hund kom forbi, så hun er i bånd hele tiden nå.

En annen ting som også er en mulig fellesnevner for de hun reagerer på; det virker som de har kommet litt brått på henne. Kan hun ha dårlig hørsel?

Hvordan tester man evt hørselen på en hund? Hun er ikke døv, men det kan jo være at hørselen er nedsatt?

Sikkert ikke dumt med en sjekk hos veterinæren uansett, men vi var der forrige gang hun var innbilt, og vet var ganske sikker på at det bare var hormonelt. Det gikk jo også over som ved et trylleslag etter "valpingen".

Infeksjon er jo selvfølgelig ikke helt umulig, men hvis den er årsaken til oppførselen hennes har hun hatt den i et par mnd nå. Er ikke livmorinfeksjon noe som fort blir veldig farlig? Er det større fare for livmorinfeksjon etter en stille løpetid?

Takk for svar, btw :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjangsen for livmorbeyennelse er større etter løpetid, men ikke heng deg opp i at jeg nevnte det. Det var som jeg skrev kun et skudd i blinde:) Om du googler unghund, løpetid, livmorbetennelse så finner du mye nyttig info på nettet. Det er mye man kan lese om i tillegg til å spørre her på sonen:)

Vår forrige hund var hundeaggresiv. Det var også vanskelig å finne et mønster på hvilke hunder hun kunne finne på å angripe, men det jeg la merke til var at det kun skjedde når vi gikk tur og vi hadde henne i bånd.

Traff hun hunder hos bekjente eller hjemme hos oss så gikk det helt fint.

Det er ikke sikkert det er noe galt med henne fysisk, men som du selv tror, at det er hormonelt og at det går litt rundt i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for alle forslag, og livmorbetennelse er vel noe man bør mistenke. Men tror ikke hun hadde hatt det så lenge uten noen fysisk forverring. Skal se det an noen dager og se om oppførselen bedrer seg, nå må det jo nærme seg "valpetiden".

Ja, det er nesten synd at det er så strenge båndtvangregler, tror mange hunder hadde hatt godt av å kunne gå løse innimellom. Men fullt forståelig at det ikke gjelder alle hunder, og ikke passer overalt.

Nå i morrest overrasket hun meg positivt. Sto ute i løpestrengen og sa ikke et kvekk til en stor hund som gikk forbi, og heller ikke til den nye (og skumle) naboen som kom hjem.

Kan jo være at hun bare er trøtt enda, hun er en B-hund :ahappy:

Men det er jo lov å håpe at det er over for denne gang! Har ikke tenkt å gi opp, skal fortsette å rose henne rolig hver gang hun passerer en hund uten å gjøre utfall, og hver gang hun ser noen gå forbi huset vårt uten å bjeffe ilskent på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså om det "bare" er hormoner og ikke har noe med pubertet og gjøre så burde du kanskje vurdere og gjøre noe med det? Det er jo da noe galt og veldig stress både for deg og hunden om den skal gå sånn flere måneder i året resten av livet. Bare hormoner er en sykdom det også. Men siden hun er ung så kan det jo være noe som går over når hun er ferdig med pubertet, men ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo vanskelig å si, hun har vært mindre "innbilt" denne gangen enn første, da hadde hun "valper" og fikk melk i pattene, det gjorde hun ikke nå.

I dag har hun vært eksemplarisk, for første gang i sommer. Hun har stått ute i løpestrengen og sett hunder gå forbi; ikke en lyd, Folk som går forbi; ikke en lyd.

Var på en liten skogstur, møtte flere mennesker og hunder; ikke en lyd.

Kanskje hun har tullet fra seg for denne gang, så er det bare å benytte pausen til å sosialisere så mye som mulig til neste løpetid.

Takk for alle svar, det er utrolig godt å kunne høre andre sine meninger og forslag når man føler at man står fast selv.

Snodig at hun plutselig har roet seg helt i dag, akkurat som om hun VET at jeg har skrevet om det på nett :ahappy:

Håper hun er like fin i morgen, og dagene etter der.

Dette er forøvrig et supert forum, har snoket rundt etter tråder om lignende problemer, og funnet mye trøst og mange tips til tilnærmingsmåter.

Nå ligger hun på verandaen og betrakter naboens hund, i fred og ro ;-)

Dr Jekyll & Mr. Hyde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...