Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder!


Baby

Recommended Posts

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Når man skal ta oppstilte bilder av en hund, så er det viktig å vite hva som er hunden styrker og svakheter slik at man kan skjule dårlige vinkler f eks, men fremheve andre gode ting :-). En god fotograf og en god handler greier ofte å få til flotte bilder av selv dårlige hunder...

Jeg har ofte ikke noen til å hjelpe meg når jeg skal ta bilder av mine egne hunder, men forsøker da å benytte f eks den andre hunden min som "lokkemat" for å få hunden til å stå skikkelig (det krever jo at hunden greier å stå stille av seg selv). Eventuelt kaster jeg en ball et stykke unna, og får hunden til å stå og se mot denne ballen...

Som noen andre har bemerket, er det også viktig hvilken vinkel man tar bildet i. Man må aldri ta en bilde ovenfra - da får hunden ofte korte bein og man ser egnetlig ikke hvordan hunden faktisk er. Det er også viktig med godt lys slik at det ikke blir skygger på hunden.

Jeg foretrekker å ta oppstilte bilder utendørs jeg, helst ikke i skarpt sollys, men med overskyet, litt flatt lys. Det er også viktig å ha en litt ryddig bakgrunn (jeg liker personlig ikke bilder tatt inne i haller eller hjemme på kjøkkengulvet liksom). Jeg har funnet meg et par favorittplasser der jeg synes det er fint å ta bilder.

Her er noen eksempler på bilder av mine hunder :-):

Babs på toppen av Romeriksåsen:

2003-07-05-Babs06.jpg

Dette bildet er kanskje tatt litt for mye fra siden, det hadde vært hakket bedre om det var tatt noe mer skrått forfra. Likevel - jeg synes bildet viser de kvalitetene hun har.

2005-08-28-Babs11.jpg

Dette bildet er litt for mye forfra igjen, det viser ikke de kvaliteten hunden har, men det viser kanskje litt av helheten og typen - og etter min mening er det et godt presentasjonsbilde av henne :-).

2005-08-27-Lotta08.jpg

Dette bildet viser Lotta fritt oppstilt på et bilde som skjuler at hun er relativt dårlig vinklet bak.

Jeg foretrekker jo at hundene står fritt uten å "henges" i båndet sitt, men det krever en del trening og en villig hund som er reltativt riktig konstruert (tror jeg.. hehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sto hun fint bortsett fra at bakbeina skal være paralelle (de skal det på papillon sant? :? ) og så ser det ut som om den venstre fremfoten er øøørlitegrann lengre bak enn den høyre :)

Jo papilloner skal ha bakbena paralelle og det ser jeg. Men egentlig så stilte jeg henne ikke opp skikkelig fordi det eneste jeg gjorde det var å få henne til å stå på det røde teppe også holdt jeg en godbit opp forann henne så hun så opp. Ja jeg ser det at den ene frem foten er litt bak den andre :) Men det ser ike alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i dine kommentarer her... :) Ellers er det bare noen kommentarer til fotografen: Fotografen bør komme litt nærmere, samt at det ofte lønner seg å få h*n til å ta bildet litt på skrå framom hunden.

Nå klippet jeg selfølgelig vekk din kommentar til ditt eget innlegg, cocker...en hund med GODE vinkler i front, bør taes bilde av motsatt til det du sier om å stå på skrå, ellers får man ikke med seg nettopp fronten..!

Og nærmest er ikke alltid best... :wink: -en god zoom ordner det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo papilloner skal ha bakbena paralelle og det ser jeg. Men egentlig så stilte jeg henne ikke opp skikkelig fordi det eneste jeg gjorde det var å få henne til å stå på det røde teppe også holdt jeg en godbit opp forann henne så hun så opp. Ja jeg ser det at den ene frem foten er litt bak den andre :) Men det ser ike alle

Nei jeg bare kommenterte siden du ønsker det jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klippet jeg selfølgelig vekk din kommentar til ditt eget innlegg, cocker...en hund med GODE vinkler i front, bør taes bilde av motsatt til det du sier om å stå på skrå, ellers får man ikke med seg nettopp fronten..!

Og nærmest er ikke alltid best... :wink:  -en god zoom ordner det meste..

Ja, det er nok greit i noen tilfeller det ja. Men da må man være oppmerksom at man ikke tar bildet fra hunden bakfra. Har sett så mange bilder hvor man ser bare bakenden til hunden, og da får man egentlig ikke noe inntrykk at hunden i det hele tatt.

Helt enig at zoom er tingen i de fleste tilfeller for de som vil ta gode bilder.. :)

Ellers vil jeg si at det var mange pene hunder på oppstillingsbildene over her, ja! :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiav100_1657.jpg

Var det noen som sa oppstillings bilder??? :lol:

Kopiav100_0880.jpg

Samme hunden (uten valper 8) ) står fritt, litt for langt frem med forrbena ellers meget bra spør du meg.

dagen etter at dette bildet ble tatt så ble hun NUCH :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn bilder for Jenny(sitter ved siden av meg)

Tar imot all kritikk! :)

Her står han for langt frem med bakbena og for langt bak med forbena, noen andre meninger?

100_3616.jpg

Her ser han nedtrykkt ut men...Ellers?

100_3628.jpg

Jobber veldig intensivt med bord og ringtrening nå,han liker ikke å stå på bordet,noe som synes på bildet/bildene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha kommentarer :D Tror forlabbene er litt for langt frem.

Enig med deg i det.. Er bordet skjevt? Det ser ut som om hunden holder på å dette av bordet... Ikke for å være slem at jeg sier dette, det bare ser ut som om den holder på å gli av bordet..

Men når jeg tar en ny titt på bildet, så synes jeg at hunden vrir fronten mot hundens venstre side og dermed får man inntrykk av at den "presser" frembena framover. En annen sak er at jeg ville ha fått bakbena lenger bak, for nå ser det ut som om hunden er høyere bak, samt at den ikke har noen vinkler bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det.. Er bordet skjevt? Det ser ut som om hunden holder på å dette av bordet... Ikke for å være slem at jeg sier dette, det bare ser ut som om den holder på å gli av bordet..

Men når jeg tar en ny titt på bildet, så synes jeg at hunden vrir fronten mot hundens venstre side og dermed får man inntrykk av at den "presser" frembena framover. En annen sak er at jeg ville ha fått bakbena lenger bak, for nå ser det ut som om hunden er høyere bak, samt at den ikke har noen vinkler bak...

Bordet er ikke skjevt nei, bare jeg som har tatt webkamera bilde litt skjevt for jeg måtte holde kamraet når jeg tok bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er ganske fint jeg da:

1a.jpg

Det er ikke egentlig et oppstilligsbilde da, sånn sett, det er bare et bilde mamma tok mens vi holdt på å trene. Men det ble jo ganske fint :) Hun står litt ut med forbeina da, og har kanskje hodet litt langt opp (må det for å se meg i øynene).. Men men.. Hvis dere har noen kommentarer er det bare å skrike ut :D Hater å ta oppstillingsbilder jeg, er sååå vanskelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...