Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs tann på voksen hund


IrisV
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med løs tann på voksen hund her?!
Oppdaget tidligere i dag at eldstejenta mi har slått løs en fortann, aner ikke hva som har skjedd, eneste jeg vet er at tanna var normal i går.

Veterinær er selvsagt ringt, og vi har fått time i morgen hvor vi skal ta røntgen for å sjekke om den er knukket, eller om den er løs med rota. Slik jeg skjønte så kan den mulig reddes om rota er løs, men knukket så må den opereres ut.

Men har helt vondt i magen her, gullet har aldri blitt sedert før og jeg kjenner at sedasjon og en evt narkose gjør meg dårlig. Er livredd for at hun plutselig ikke skal tåle den etc..
Og hvordan er det om det viser seg at tanna må ut? Pleier det å gå greit med ei tann i minus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går veldig bra med en tann i minus ;) Det er jo veldig vanlig med tannmangel på mange raser. Var innom en klinikk i fjor sommer hvor det kom inn en hund som måtte trekke intet mindre enn 12 tenner, gikk helt fint med den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at en tann i minus ikke skal ha noe å si, man blir jo bekymra når disse dyrene skader seg - er jo lille gullungen min :hug:

Fikk tatt en mer nøye titt nå isted, og tannen er brukket - ser tydelig bruddlinje, hvor innerste del ser ut til å sitte på riktig plass, mens den ytterste delen trekker ut fra munnen. Kan også se ut til at det er kommet en liten infeksjon allerede - så da blir det nok en tann i minus i morgen (om hun ikke må gå på ab før trekking)

Æsj altså! Kjenner jeg er bekymra for sedasjon og narkose, har aldri måttet bedøve henne ned på noe vis før, og med alle skrekkhistorier man hører så blir man jo redd hunden plutselig skal reagere på midlene og ikke våkne igjen...

Men vi må jo få fikset det, så får bare kline meg inn med positive tanker som at de aller fleste hunder tåler jo slikt greit..

Virker iallefall som hun ikke har alt for vondt, hun spiser/drikker som normalt, herjer og styrer på med valpen på 14 uker (det er brutale greier) og er generelt seg selv. (men på den annen side, de er jo flinke til å skjule smerte disse dyra våre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det går bra, det gjør jo som oftest det. Man hører jo kun om de få det ikke går bra med, størsteparten som kommer seg igjennom neddoping etc. uten problemer føler jo sjeldent for å skrive stil om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg for mye om dere må legge henne i narkose. Husk at det er som regel skrekkhistoriene vi hører om, og ikke alle de tilfellene hvor det går bra. (Det er jo ikke sensasjon, og derfor ikke spennende å fortelle om).

Jeg vet ikke om det er noen trøst, men vår første hund Luna , gjennomgikk to operasjoner ganske tett på hverandre da vi fikk fjernet de to bakerste pattene på hver side. Hun hadde et puppeheng fra en annen verden som medførte en del plager. Uansett, dette gikk kjempefint! Hun var selvfølgelig veldig slapp resten av operasjonsdagen, men allerede dagen etter var hun i full sving igjen!

Dette går så bra så! Og lykke til med tanna:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da hadde vovsekreket 41 tenner istedenfor 42...

Var til veterinæren å leverte henne 12.45 i dag, fikk tatt en kjapp sjekk før jeg reiste hjem og Evita ble oppstallet, fikk telefon 14.35 om at hun var ferdig og kunne hentes kl 15.

Så troppet opp på veterinærkontoret kl 15 for å hente gullet, operasjon har gått fint, røntgen såg bra ut, kun den aktuelle tanna som var skadet - de andre såg bra ut.

Godt jeg oppdaget det såpass kjapt, for tanna var kløyvd i to - så ikke snakk om mange dagene før man hadde risikert en big time tannpine og betennelse nedover i nervene.

Så nå er hun en tann i minus, har 2 sting i kjeften, skal gå på ab i 5 dager, kontroll på onsdag, ordentlig sløv, og hes etter inkuberinga. Og ikke minst så er jeg meget fornøyd med at hunden er forsikret :innocent:

Fikk renset tennene og fjernet tannstein i samme slengen når hun like så greit var i narkose, så nå har hun ett blendahvitt smil - om enn litt tannløst.

Sløv hund omsider hjemme, godt å kjøle seg ned ute (30 grader her, så uutholdelig å sitte inne)

1004644_10153082338460523_155602408_n.jp

Tannlausa

995961_10153082462620523_19700695_n.jpg

Tanna som gikk tapt - som dere ser, kløyvd ganske så godt i 2...

5341_10153082462970523_1235448718_n.jpg

Og sist men ikke minst! Athena mente at hun ikke kunne være dårligere, så hun kvittet seg like godt med to i løpet av dagen :ahappy:

536615_10153082462100523_1332949503_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...