Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kjøpe mac, hjelp!


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Nå har jo ikke jeg pc lenger, er ikke noe stort tap da jeg allerede hadde bestemt meg for å kjøpe ny. Jeg har bestemt meg for å gå for Macbook Pro denne gangen, med retinaskjerm. Men jeg er veldig usikker på størrelse.. Det er så stor forskjell i prisen! På en måte tenker jeg at det kanskje er greit med en litt mindre data, men samtidig tenker jeg det kan være lurt å gå for den største. Det fordi jeg driver med mye redigering av både foto og film, leker mye med photoshop og også heller veldig mot å studere grafisk design. Kanskje 13tommer fort kan bli litt for lite? Og hvor mye minne osv vil jeg trenge? Det er også veldig stor forskjell på 15tommerene, fra den med 2,4GHz til 2,7GHz...

Nå får jo jeg endel igjen på forsikringen, mange ting jeg ikke kommer til å kjøpe på nytt og dermed får penger "til overs", mye kommer jeg til å kjøpe i USA og dermed spare penger sånn sett - og dessuten kommer jeg til å kjøpe mac'en 30 dager eller mindre før jeg reiser, så jeg får igjen moms på flyplassen. Da hjelper det jo veldig på..

Noen datasmarte soniser som kan komme med gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er spmet hva du trenger den til.

2,4GHz er bra pc, 2,7Ghz betyr at den da klarer å jobbe litt mer/fortere med større ting enn den andre. F.ex til tung bildeerdigering/video redigering (og da snakker jeg ikke om 2min snutter), og igjen den "minste" har 8gb ram og den største 16. Igjen går det på hva du bruker den til, jeg klarer meg fint med den minste varianten enda jeg bruker mye photoshop, lightroom, bilderedingering osv.

Eneste forskjellen er prosessor og hvor mye ram.

Jeg hadde kjøpt 2,4 GHz med mindre du har store behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De maskinene er jo lagd for de som jobber med bilde/film redigering.

Om du skal studere grafisk ville jeg nok gått for 15" med 2,7ghz, 16gb ram.

Selvfølgelig, den andre vil også fungere supert til ditt bruk. Men om du bruker Photoshop, indesign, illustrator etc flere ganger i uken, vil du jo kunne merke en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å få hjelp av noen som har litt peiling, føler det er lite lønnsomt å spørre de som jobber i butikken og bare vil prakke på folk det de tjener mest penger på :aww:

Men hvordan er egentlig "levetiden" på en MacBook pro som dette da? Vet jo andre pc'er har en tendens til å bli veldig treige og kjipe etter bare to år liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å få hjelp av noen som har litt peiling, føler det er lite lønnsomt å spørre de som jobber i butikken og bare vil prakke på folk det de tjener mest penger på :aww:

Men hvordan er egentlig "levetiden" på en MacBook pro som dette da? Vet jo andre pc'er har en tendens til å bli veldig treige og kjipe etter bare to år liksom..

mac har generelt levd mye lengre. Jeg hadde min i 2,5 år,så fikk IA den her på sonen og hun bruker den fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mac har generelt levd mye lengre. Jeg hadde min i 2,5 år,så fikk IA den her på sonen og hun bruker den fortsatt.
Ja, er det jeg har fått inntrykk av, men har ei mor som syns det er litt tullete å bruke så mye penger på en data hvor man bare betaler for eplemerket uttapå, for tenk - og de kan da umulig vare noe særlig lenger enn andre pc'er :aww::P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 13" mac da jeg gikk media og brukte den mye til designarbeid, funket helt fint – men det var mer behagelig å sitte med den store iMacen, for å si det sånn. Har 13" nå (ny mac, MacBook Air), ville ikke hatt den noe større.

Angående levetid hadde jeg min første mac i fem år, solgte den videre til en venninne og den funker helt fint hos henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Macbook Pro for ca en måned siden. Har hatt Imac i mange år nå, og fikk endelig ønsket mitt oppfylt ved å få en Macbook så jeg kunne bytte ut den bærbare PC-dritten.

Ja, det er dyrt, og for en vanlig dødelig så spiller ofte prisen en stor rolle for hva og hvordan man skal velge maskin. Det gjorde det for meg også.

Jeg jobber med web og bilder på Imac`en, siden jeg der har 21" skjerm, så for min del var ikke størrelsen og kapasiteten på maskinen det viktigste, men skjermstørrelse. Jeg gikk derfor for 15" skjerm, da jeg synes 13" blir i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer eller mindre bestemt meg for 15", 2,4GHz nå tror jeg :)

Har noen av dere erfaring med de type officeprogrammene som Apple har designet? Altså Pages, Numbers og Keynote.. Usikker på om jeg skal ta de eller kjøpe Office-pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for office pakken jeg, sånn i utgangspunktet (: Pages, keynote, og numbers er bra det, for all del. Er bare litt flere ting man må tenke gjennom, om man er vandt til office pakken.

Nå koster jo de rundt en 140kr pr programm, så er jo litt billigere enn office pakken da. Så er veldig mye smak og behag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video fra Pages programmet nå, det så virkelig bra ut!

Tror kanskje jeg går for de programmene jeg..

Enn med alt tilbehøret man kan få til da, som Apple USB SuperDrive og alle disse andre greiene.. Noe som anbefales å skaffe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdrive er ikke sånn superviktig egentlig, med mindre du har et sterkt behov for å bruke et cd-rom.

Om du skal flytte til utlandet anbefaler jeg også apple care. Da får du 2 år ekstra garanti, som også vil fungere i utlandet.

Du får jo 1 års garanti med maskinen, som er world wide. Men skal du ta den med på ferie, eller bo der i over et år er apple care en life saver altså!

Ellers er det ikke så mye du trenger. Men om du ønsker mer ram må du gjøre det før du kjøper maskinen, for det er ikke mulig å bytte etterpå. Adaptere etc, kan alltids kjøpe senere (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer eller mindre bestemt meg for 15", 2,4GHz nå tror jeg :)

Har noen av dere erfaring med de type officeprogrammene som Apple har designet? Altså Pages, Numbers og Keynote.. Usikker på om jeg skal ta de eller kjøpe Office-pakken.

De er ganske like office og enkle i bruk. Ikke noe i veien med de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...