Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand danois syk av royal canin


Sbtlita
 Share

Recommended Posts

Lucy har gått på Royal Canin sitt veterinærfor i en lang tid, men sist vi skulle kjøpe var veterinæren fri for den typen vi kjøper så vi kjøpte vanlig large breed. Det skulle vi ikke gjort, tror jeg.

Hun har nå spydd, blitt stygg i pelsen, slapp og ikke minst smellfeit! Når jeg skulle måle ut mengde for hun skulle ha tok jeg utifra den vekten hun skal veie, mosjon, og utifra det tok jeg litt over halve rasjonen. Dette pga hun veide 5 kg for mye da. Nå er hun sikkert 10 kg overvekt og det en mnd etter at hun begynte på det nye foret. Vi skal til veterinær i mårra ang spyinga og at hun blir så slapp på kvelden. Men er det en typisk reaksjon på forbytte? Kan det være tegn på noe verre at hun spyr etter hver foring? Mamma har sluttet å gi hun det foret og gir nå våtmat frem til i mårra og hun reagerer på det også. Fisk og ris spydde hun også av. Virker som at alt som kommer inn spyr hun av.

Noen som har opplevd dette ved forbytte innenfor samme merke? Fint om noen deler erfaringer her :)

(Bildene er etter plukking av pels, men før forbytte hadde hun byttet til sommerpels)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

post-11819-13741732395667_thumb.jpg

post-11819-13741733513194_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulldogen jeg hadde gikk på RC sitt Bulldog för en periode, helt til "all" pelsen datt av og hun fikk store sår (tok allergiprøve og biopsi for vi var sikker på det var et hudproblem, negativ begge prøvene) ble helt fin igjen når vi bytte tilbake til v&h. Så, om det er det samme aner jeg ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går hun på veterinærför i utgangspunktet?

Hun gikk på mobility foret, muskel og ledd vennlig, og skal tilbake på det når veterinæren får inn foret. Tenkte vi kunne gå på vanlig for i venteperioden..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hun gikk på mobility foret, muskel og ledd vennlig, og skal tilbake på det når veterinæren får inn foret. Tenkte vi kunne gå på vanlig for i venteperioden..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Nei da skal det ikke ha så mye å si ellers. Kanskje hun rett og slett ikke tåler det andre föret, innen samme merke kan det være forskjellig sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulldogen jeg hadde gikk på RC sitt Bulldog för en periode, helt til "all" pelsen datt av og hun fikk store sår (tok allergiprøve og biopsi for vi var sikker på det var et hudproblem, negativ begge prøvene) ble helt fin igjen når vi bytte tilbake til v&h. Så, om det er det samme aner jeg ikke :lol:

Skal høre med veterinæren om vi kan bytte til V&H men siden hun skal slankes, for det må hun, og siden hun har ryggproblemer er vi usikker på det. Kan hende vi må holde oss til mobility kanskje? :) jeg har vært på ferie i snær 4 uker og hun har rast opp i vekt. Og hun har vært på skogsturer o.l, iflg mamma ihvertfall :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei da skal det ikke ha så mye å si ellers. Kanskje hun rett og slett ikke tåler det andre föret, innen samme merke kan det være forskjellig sammensatt.

Jeg tenkte at kanskje hun ikke tåler varmebehandlinga? Men det andre foret er full av fett rundt de store kulene. De er skikkelig kleimete og ta på men lukter ikke surt eller noe..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nå spydd, blitt stygg i pelsen, slapp og ikke minst smellfeit! Når jeg skulle måle ut mengde for hun skulle ha tok jeg utifra den vekten hun skal veie, mosjon, og utifra det tok jeg litt over halve rasjonen. Dette pga hun veide 5 kg for mye da. Nå er hun sikkert 10 kg overvekt og det en mnd etter at hun begynte på det nye foret. Vi skal til veterinær i mårra ang spyinga og at hun blir så slapp på kvelden. Men er det en typisk reaksjon på forbytte? Kan det være tegn på noe verre at hun spyr etter hver foring? Mamma har sluttet å gi hun det foret og gir nå våtmat frem til i mårra og hun reagerer på det også. Fisk og ris spydde hun også av. Virker som at alt som kommer inn spyr hun av.

Hvorfor gav dere ikke mindre porsjoner når dere så at hun lå på seg? :P Man kan ikke alltid stole på at det på posen er riktig. Jeg forer aldri etter hva det står der. Jeg gir mat etter hold :) Ellers vet jeg ikke hva det med pels og spying kan være!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lekmann og som besvarende i en tråd på et forum som etterspør "hva", så må jeg si jeg synes at spying, hårtap og generell dårlig allmenntilstand høres ut som noe mer enn bare forbytte. Men det regner jeg med din veterinær vil undersøke nærmere :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gav dere ikke mindre porsjoner når dere så at hun lå på seg? :P Man kan ikke alltid stole på at det på posen er riktig. Jeg forer aldri etter hva det står der. Jeg gir mat etter hold :) Ellers vet jeg ikke hva det med pels og spying kan være! 

Lucy er mamma sin hund forresten så hun bor ikke med meg :) men jo, jeg måtte spørre mamma om hun ikke gikk ned på foret når hun så hvor feit hun er blitt. Mamma sa at hun hadde ikke sett at hun var blitt så mye større. Sikkert det at hun ser hunden hver dag så kanskje hun blir litt blind på det? :) men jeg er enig med deg. På mine går det ikke på mål, men jeg forer mest V&H på mine så går etter aktivitet o.l

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lekmann og som besvarende i en tråd på et forum som etterspør "hva", så må jeg si jeg synes at spying, hårtap og generell dårlig allmenntilstand høres ut som noe mer enn bare forbytte. Men det regner jeg med din veterinær vil undersøke nærmere  :thumbsup:

Jeg er redd for at det kan være noe verre jeg også. Helsa til Lucy har dalt siden i vinter mtp ryggen. Men aldri noe sånt her. Vi tok blodbilde og sendte avgårde da vi var redd for at hun hadde fått kreft men det kunne de ikke se på blodbildet. Fant ut etter en stund at hun hadde fått seg en prolaps. Dette er nå ett halvt år siden. Men vi skal til en annen vet i mårra da vår er på ferie for øyeblikket..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med julnil, forbyttet kan være tilfeldig. Jeg ville sjekket stoffskiftet først og fremst, med vektoppgang og tynn pels.

Og slutt og napp pelsen. Driver man å napper i pelsen, selv om den slipper lett, så vil hunden se sånn ut til slutt.

V&H er bra slankemat. Du må bare ikke gi ting i tillegg. Bare rått kjøtt/bein, helst også godbitene. Ingen middagsrester, etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at det ikke er foret som er årsaken, men bare en tilfeldighet at forbytte skjedde omtrent samtidige med de fysiske symptomene på ett eller annet

Mtp at vi er kommet frem til at det kan være mer feil med hun vil jeg nevne at hun alltid må dras med på turer. Ikke i begynnelsen men etter en liten stund. Da spes på "langturer" etter skogsveier. Og for en uke siden kunne min mor fortelle at hun begynte å knurre på søstra til mamma og noen i familien der, noe hun aldri bruker å gjøre. Men i dag har hun bjeffa to ganger på meg, i fjæra og i bilen, og da virket det som om hun ikke kjente meg igjen til tross for at hun så meg for 5 min. Men hun skjønte hvem jeg var med en gang hun lukta meg eller jeg prata. Men nå kan det hende jeg legger mer oppi det her mtp at jeg er urolig for Lucy..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at vi er kommet frem til at det kan være mer feil med hun vil jeg nevne at hun alltid må dras med på turer. Ikke i begynnelsen men etter en liten stund. Da spes på "langturer" etter skogsveier. Og for en uke siden kunne min mor fortelle at hun begynte å knurre på søstra til mamma og noen i familien der, noe hun aldri bruker å gjøre. Men i dag har hun bjeffa to ganger på meg, i fjæra og i bilen, og da virket det som om hun ikke kjente meg igjen til tross for at hun så meg for 5 min. Men hun skjønte hvem jeg var med en gang hun lukta meg eller jeg prata. Men nå kan det hende jeg legger mer oppi det her mtp at jeg er urolig for Lucy..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Jeg synes hun burde bestille time hos veterinær i morgen :)

Sent fra min iMobil med Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med julnil, forbyttet kan være tilfeldig. Jeg ville sjekket stoffskiftet først og fremst, med vektoppgang og tynn pels. 

Og slutt og napp pelsen. Driver man å napper i pelsen, selv om den slipper lett, så vil hunden se sånn ut til slutt. 

 

V&H er bra slankemat. Du må bare ikke gi ting i tillegg. Bare rått kjøtt/bein, helst også godbitene. Ingen middagsrester, etc.

Ok! Nappe pels=no more :) bra å vite så ikke mamma kjører igjennom nappeopplegget i mårra :)

Og da kan vel V&H med laks være perfekt til Lucy som plages med både pels nå og ledd/bein osv generelt?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ok! Nappe pels=no more :) bra å vite så ikke mamma kjører igjennom nappeopplegget i mårra :)

Og da kan vel V&H med laks være perfekt til Lucy som plages med både pels nå og ledd/bein osv generelt?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Om dere mistenker allergi i forbindelse med foret så skal dere styre unna produkter med fisk i.

Bedre med rein kylling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dyrelege på mandag istedenfor i dag da det var en såpass omfattende undersøkelse med røngten og hele gepakka. Veterinæren syntes det var rart at hun hadde lagt på seg så mye og at hun kun hadde blitt større rundt mage, nakke og bryst, og noen ganger ser det ut som at det er vann og ikke fett der, men hva vet vel jeg... De tenkte hjerte med en gang og jeg tenker at det kan jo stemme. Hun blir fort andpusten, kan til tider få sjelvinger etter mye herjing og blir slapp.

Det er en vanskelig situasjon det her..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden hun har hatt løpetid?

Hunden til ei venninne av meg hadde mye av de samme symptomene og hun hadde livmorbetennelse, tenkte bare å nevne det.

Ellers så har de fleste fôrmerkene mobilitymat til hunder med vonde ledd, min hund fungerer veldig bra på Specific sin variant, hvis du får tak i det der du bor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden hun har hatt løpetid?

Hunden til ei venninne av meg hadde mye av de samme symptomene og hun hadde livmorbetennelse, tenkte bare å nevne det.

 

Ellers så har de fleste fôrmerkene mobilitymat til hunder med vonde ledd, min hund fungerer veldig bra på Specific sin variant, hvis du får tak i det der du bor ;)

Hun er sterilisert for snart to år siden :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dyrelege på mandag istedenfor i dag da det var en såpass omfattende undersøkelse med røngten og hele gepakka. Veterinæren syntes det var rart at hun hadde lagt på seg så mye og at hun kun hadde blitt større rundt mage, nakke og bryst, og noen ganger ser det ut som at det er vann og ikke fett der, men hva vet vel jeg... De tenkte hjerte med en gang og jeg tenker at det kan jo stemme. Hun blir fort andpusten, kan til tider få sjelvinger etter mye herjing og blir slapp.

Det er en vanskelig situasjon det her..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Håper resultatene ikke viser noe alvolig!

Sent fra min iMobil med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...