Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan lære inn snu på hodet..?


henrikke

Recommended Posts

Skrevet

Planen var at jeg skulle kunne spørre min hund spørsmål som forventet svaret nei( Er du en katt? :D )

Da skulle han riste på hodet.

Høres lett ut dette? Neida.Setter meg ned med klikker, og får noen vridninger, men aldri kjapt, og aldri til begge sider.Noen ganger er han så redd for å ikke få godbiten at vridninger er så liten og fort unnagjort at jeg ikke føler for å belønne den.

Folk er imponert over at han sitter bamse?? #-o

Phø, det er å ryste på hodet som er vanskelig..

hvordan få finslipt dette? :scared: :lærer:

Skrevet

Jeg ville ha shapet inn atferden (det er vel det du har gjort hittil?).

Trent meget korte økter, og når hunden hele tiden vrir på hodet kan du begynne å bare klikke for de beste vriene med best fart, størst vending osv. Jeg ville ha ventet til det var gjort med å lære inn den andre siden. Klikk hver gang hunden vrir til høyre og hver gang hunden vrir til venstre (men selvsagt bare med den styrken i vendingen og hastigheten som du ønsker). Blir det f.eks for mange vrier til venstre holder du tilbake belønningen og venter på en høyrevri. Fortsett slik til hunden forstår at det er 50:50 - og at det ikke er større sjanse for å få belønningen ved å ta hodet til f.eks høyre. Legg så på den morsomme kommandoen din :D

ps! GENIALT triks! Det må jeg lære Cita!

Skrevet
Noen ganger er han så redd for å ikke få godbiten at vridninger er så liten og fort unnagjort at jeg ikke føler for å belønne den.

Er det fordi belønningen kommer fra deg? I så fall kan du prøve å kaste godbiten den veien han vrir hodet, slik at han ikke følger med på deg (under vrien) hele tiden :wink:

Skrevet
Jeg ville ha shapet inn atferden (det er vel det du har gjort hittil?).

Trent meget korte økter, og når hunden hele tiden vrir på hodet kan du begynne å bare klikke for de beste vriene med best fart, størst vending osv. Jeg ville ha ventet til det var gjort med å lære inn den andre siden. Klikk hver gang hunden vrir til høyre og hver gang hunden vrir til venstre (men selvsagt bare med den styrken i vendingen og hastigheten som du ønsker). Blir det f.eks for mange vrier til venstre holder du tilbake belønningen og venter på en høyrevri. Fortsett slik til hunden forstår at det er 50:50 - og at det ikke er større sjanse for å få belønningen ved å ta hodet til f.eks høyre. Legg så på den morsomme kommandoen din :D

ps! GENIALT triks! Det må jeg lære Cita!

takk.. der løsna det.. det er vel noe sånt jeg har tenkt, men ikke helt klart å se kjernen i, så lenge vridningen er bra, belønn...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...