Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovent under øyet - Bare et myggstikk?


Recommended Posts

Hva skulle man gjort uten sonen...

Selvsagt, SELVSAGT måtte hun bli plaget med dette i dag, på dag 57 med småtasser i magen.

Vi har dryppa på med saltvannsløsning for å se om det hjelper.

Hun ser ikke ut til å ha vondt på øyet, men hun sliter jo litt med å holde det oppe normalt, og det renner litt.

Er det bare et myggstikk eller noe sånt?

IMG_6356_zps210821e9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser blinkhinnen er trekt frem, det kan (men ikke nødvendigvis) tyde på at hun har fått seg ett lite sår på hornhinnen, kan hun ha slått seg slik at hun har fått hevelse under øyet, og at det har kommet noe på øyet under slaget?!

Eller har hun veldig fremskytte blinkhinner naturlig?

Ellers så er det veldig vanlig at øyelokk etc hovner opp ved myggstikk, eldstejenta her fikk seg ett myggstikk på øyelokket en tid tilbake, ble en skikkelig kul som forsvant av seg selv etter rundt ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser blinkhinnen er trekt frem, det kan (men ikke nødvendigvis) tyde på at hun har fått seg ett lite sår på hornhinnen, kan hun ha slått seg slik at hun har fått hevelse under øyet, og at det har kommet noe på øyet under slaget?!

Eller har hun veldig fremskytte blinkhinner naturlig?

Ellers så er det veldig vanlig at øyelokk etc hovner opp ved myggstikk, eldstejenta her fikk seg ett myggstikk på øyelokket en tid tilbake, ble en skikkelig kul som forsvant av seg selv etter rundt ett døgn.

Det ser jo rett å slett helt grusomt ut, men som sagt virker hun ikke plaget av det i det hele tatt. Hun har ikke slått seg, men er litt klumsete når hun skal klø seg i fjeset nå med stormagen - Kanskje det bare er så enkelt som det?

Hun har ikke slike blinkhinner naturlig, nei. De er "normale". Håper det går over av seg selv - Jeg tørr ikke ta henne med til veterinæren nå som valpene nærmer seg med stormskritt. Da er det sikkert ikke noe alvorlig iallefall, det var det jeg ble redd for. Men så er jeg hønemor til de grader med henne nå for tida :)

Jeg har forresten sendt deg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis er det så lett som ett stikk eller så :)

Lov å være hønemor, er det selv jeg ;)

Bare følg med på det, om det er sår på hornhinnen vil hun få ett slør (blågrått-hvitt på farge) etter noen dager. Men hun vil trolig begynne blinke mye, evt klø før det går så langt.

Men det er forøvrig stort sett lett å fikse, en stund på øyedråper med antibiotika pleier gjøre susen - hatt hornhinnesår både på hest og hund, begge har blitt kjapt bra igjen etter en kur med dråper evt salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det ser jo rett å slett helt grusomt ut, men som sagt virker hun ikke plaget av det i det hele tatt. Hun har ikke slått seg, men er litt klumsete når hun skal klø seg i fjeset nå med stormagen - Kanskje det bare er så enkelt som det?

Hun har ikke slike blinkhinner naturlig, nei. De er "normale". Håper det går over av seg selv - Jeg tørr ikke ta henne med til veterinæren nå som valpene nærmer seg med stormskritt. Da er det sikkert ikke noe alvorlig iallefall, det var det jeg ble redd for. Men så er jeg hønemor til de grader med henne nå for tida :)

Jeg har forresten sendt deg en PM :)

Seriøst? Tør ikke ta henne med til veterinær?

Går du ikke tur med henne heller da?

Hun er drektig, ikke døende liksom - litt som når folk går gravide - det er en normal tilstand ikke en sykdom.

Jeg ville tatt henne til veterinær jeg, i alle fall om det ikke blir bedre - og det ene og alene fordi OM det er noe som sitter inni der og det blir betent så kan du risikere at hun faktisk må dopes, operes, blir blind, mister øyet osv. - ETTER at valpene er født, og DET er mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Tør ikke ta henne med til veterinær?

Går du ikke tur med henne heller da?

Hun er drektig, ikke døende liksom - litt som når folk går gravide - det er en normal tilstand ikke en sykdom.

Jeg ville tatt henne til veterinær jeg, i alle fall om det ikke blir bedre - og det ene og alene fordi OM det er noe som sitter inni der og det blir betent så kan du risikere at hun faktisk må dopes, operes, blir blind, mister øyet osv. - ETTER at valpene er født, og DET er mye værre.

Seriøst? Av og til kan det være greit å vite litt mer om omstendighetene før man velger å svare frekt - Om du absolutt føler at du må svare.

Det var en time hver vei til nærmeste veterinær som var på plass i går, og jeg trenger vel neppe å forklare deg hvorfor jeg ikke setter meg i en bil med henne da og risikerer valper i baksetet? (Og slik at jeg fjerner hver mulig kommentar du nok slenger tilbake; Hun var både urolig, hadde temp.fall og hyppige dobesøk...)

Den andre, lokale veterinæren vi bruker bor 2 minutter unna, og har mulighet å ta en titt på det i kveld. Sånn, var det lettere å forstå nå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst? Av og til kan det være greit å vite litt mer om omstendighetene før man velger å svare frekt - Om du absolutt føler at du må svare.

Det var en time hver vei til nærmeste veterinær som var på plass i går, og jeg trenger vel neppe å forklare deg hvorfor jeg ikke setter meg i en bil med henne da og risikerer valper i baksetet? (Og slik at jeg fjerner hver mulig kommentar du nok slenger tilbake; Hun var både urolig, hadde temp.fall og hyppige dobesøk...)

Den andre, lokale veterinæren vi bruker bor 2 minutter unna, og har mulighet å ta en titt på det i kveld. Blir det ikke bedre så skal vi selvsagt få sjekket det. Sånn, var det lettere å forstå nå?

Men du skrev ikke det.

Ikke skrev du at du trodde hun var i ferd med å føde heller.

Og for meg som hverken tar tempen på tisper som venter valper eller tar noe særlig hensyn til at de er drektig annet enn at de får styre selv og jeg følger med på formen - så ble det litt uforståelig for meg at man ikke kunne ta med ei tispe som hadde nesten en uke igjen til termin til veterinæren.

Forøvrig så hadde jeg - om jeg styra med temperaturtagning - fått helt hetta om tispa hadde hatt temperaturfall og det ikke skjedde noe i løpet av de kommende 24 timene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skrev ikke det.

Ikke skrev du at du trodde hun var i ferd med å føde heller.

Og for meg som hverken tar tempen på tisper som venter valper eller tar noe særlig hensyn til at de er drektig annet enn at de får styre selv og jeg følger med på formen - så ble det litt uforståelig for meg at man ikke kunne ta med ei tispe som hadde nesten en uke igjen til termin til veterinæren.

Nei, men jeg tenkte heller ikke over at jeg er nødt til å sette meg ned å vinkle hele tråden her innpå drektige tisper, temperaturfall og lange kjøreturer bare for å få et hyggelig svar. Beklager det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...