Gå til innhold
Hundesonen.no

hva viller dere ha gjort om noen komanderte hunden din?


marcoograya

Recommended Posts

jeg opplvede det her ...en som ba marco sitte og ligge sjikli strengt og det er ikke marco vant til...trenger ikke gjøre det med han,...han er lydig selv om jeg sier ting rolig og snillt til han... jeg ble irritert og sa fra...

hva ville du gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplvede det her ...en som ba marco sitte og ligge sjikli strengt og det er ikke marco vant til...trenger ikke gjøre det med han,...han er lydig selv om jeg sier ting rolig og snillt til han... jeg ble irritert og sa fra...

hva ville du gjort??

ville gjort det samme som deg..med minre det ikke var min onkel... :oops:

han er så streng mor meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei av folk som missbruker mine kommandoer, som jeg har brukt langt tid på å trene inn. Det er spesielt besøkende som gjør det. Jeg sier ifra, men det er sjelden de hører. Hater også når de gir Nemi mat når hun tigger. Etterpå må jeg slite med en hund som tigger og som ikke lenger hører på mine kommandoer, fordi andre ikke kan vise respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer vettet av meg når det skjer. "Sitt. Sitt. Sitt. Tinka, sitt. Sitt. Sitt. Sånn ja, flink hund" - som om hun kommer til å sette seg kjapt ned når det er den eneste responsen hun får. Det er ikke uten grunn at jeg skal gå igang med å lære inn alle kommandoene på nytt med kommando-ord som ikke har noen logisk sammenheng med øvelsen. Så får hun heller fremstå som en ulydig idiot for slekt og bekjente og tilfeldige møtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer vettet av meg når det skjer. "Sitt. Sitt. Sitt. Tinka' date=' sitt. Sitt. Sitt. Sånn ja, flink hund" - som om hun kommer til å sette seg kjapt ned når det er den eneste responsen hun får. Det er ikke uten grunn at jeg skal gå igang med å lære inn alle kommandoene på nytt med kommando-ord som ikke har noen logisk sammenheng med øvelsen. Så får hun heller fremstå som en ulydig idiot for slekt og bekjente og tilfeldige møtende.[/quote']

Akkuratt det samme har jeg også tenkt til å gjøre. Bruke ord som det er vedlig unaturlig at andre bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,jeg gir nå beskjed til mine besøkende at hvis hunden gjør noe de ikke liker,f.eks hopper opp,kan de si i fra selv.. MEN..... Og dette er viktig! IKKE kast bikkja i bakken eller lignende.. De kan fint si nei eller dytte hunden ned forsiktig. Men de skal ikke være harde med de.. En bekjent av meg har fått den vanen at når minste mann her hopper opp og klorer henne på leggen hyler hun "NEI" og nesten sparker han vekk... Det er IKKE tillatt og da får hun beskjed,ikke alltid hun hører men da blir jeg bare mer krass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min prøver litt på det der.

Måten han gjør det på, er imidlertid mer morsom enn irriterende. Han vet ikke hvilket kommandoer hunden kan, og er vel heller ikke så flink til å begrense seg - han forsøker heller å "snakke fornuft" med bikkja

"ikke gå rundt sånn, nå må du legge deg borte på teppet der"

"Kan du sitte nå da eller må du ha godbit først?"

"Du må ikke tigge for du har jo nettopp fått mat"

sånne ting, og han sier det til bikkja som om det var en kommando.

Må jo bare le, han kjører på og bikkja skjønner mindre og mindre før den til slutt bare går sin vei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei av folk som missbruker mine kommandoer' date=' som jeg har brukt langt tid på å trene inn. Det er spesielt besøkende som gjør det. Jeg sier ifra, men det er sjelden de hører. Hater også når de gir Nemi mat når hun tigger. Etterpå må jeg slite med en hund som tigger og som ikke lenger hører på mine kommandoer, fordi andre ikke kan vise respekt.[/quote']

ja det er ekstremt plagsomt! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir _noen_ lov til å prøve han med sitt, gi labb og dekk, men ikke annet. Da er det en forutsetning at de har godbit til han når han da gjør det. Og de får _ikke_ si kommandoen mer enn èn gang. Og gjør de det, så "snakker jeg til dem". :D (Og de må vite hva de gjør.. :D )

I jula så lå det en kromkake på kanten av bordet, og denne var selvfølgelig såååå fristende... Så satte den lille pelsen min seg da på siden av svigersøstra mi, og skulle da forsyne seg selv. Jeg sa "nei" strengt, og da begynte a vettu!! "nei, nei, neeeii, neineineinei, iiiiikke Atheo" osv... Da sa broren min: "du er klar over at det ikke er deg hunden skal høre på??? Nå er det Stine som er sjef, og hun skal selv snakke til han." Hun ble helt rar i fjeset... 8) :D Så hun gjorde ikke det mer... :D Hørte på han vettu, men ikke meg!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplvede det her ...en som ba marco sitte og ligge sjikli strengt og det er ikke marco vant til...trenger ikke gjøre det med han,...han er lydig selv om jeg sier ting rolig og snillt til han... jeg ble irritert og sa fra...

hva ville du gjort??

Tja...det kommer da an på situasjonen...nå hører ikke min særlig mye på andre, uansett hvilket tonefall de snakker i,om de ber ham om å gjøre noe..hihih..

Men jeg tar min søster iblant,fordi hu skriker slik, når han vil hilse - ok han er litt vill, men han er fremdeles bare en fjortis,og det går an å si nei...ikke skriiiike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de gjør som jeg sier så får de lov å få han til å sitte o.l, men jeg liker ikke når andre begynner å kommandere han hit å dit. Hadde en venninne på besøk å hun sa nei omtrent hver gang han var på tur mot henne. Det ble det brått slutt på skal jeg si dere :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på situasjonen. om et vilt fremmed menneske begynner og kommandere han, er det ikke greitt, noe vedkommende ville fått høre. Men nå er hunden min såpass sosial, at når vi møter folk så bjeffer han får å si hallo (sier vi.. :D) at folk skynter seg videre.

men om det er folk jeg kjenner, eller som jeg vet kan hund, er det helt greit :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ingen som har gjort det med mine hunder enda.

Men en del er litt masete på henne og skal rope henne inn til seg hele tiden når vi er ute, og løfter henne opp :D . Noe som har gjort at innkallingen er blitt mye vanskeligere å få til, fordi hun alltid tror at vi skal løfte henne opp, noe hun hater :D

Må innrømme at jeg noen ganger gjør det med hunden til venninnen min, men da får jeg lov, og det er for det meste for å lære han nye ting. Er så morsom og enkel å trene. Har f. eks lært han å sitte bamse :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og irriterer meg over at farfaren min og onkelen min kommanderer hundene... Begge blir ganske strenge i stemmen og sier kan du sitte, og har forklart dem at han kan ikke sitte han kan sitt...

Men liker ikke at de driver sånn for når hunden har satt seg sier de ja sånn ja og glemmer hele bikkja, og jeg har lært mine hunder at de ikke skal flytte på seg før de får fri kommando, så da blir den enten sittende der eller så bryter de og bare går og da blir kommandoene mine unyttige...

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal si til dem at de ikke skal gi dem kommandoer uten at de spør meg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hever stemmen til henne demper hun seg kjempemye og gjør som de sier med en eneste gang,- så det tolerer jeg ikke. Opplevd det en del ganger, men da sier jeg enkelt og greit at de ikke kan heve stemmen til min hund, eller tvinge henne til å gjøre noe som helst!

De står igjen som spørsmålstegn og sier "jamen, hvordan får man henne til å gjøre som vi sier da? :? "

På sommerleirer og hundeutstillinger har Cita ellers lært seg at det ikke nytter å høre på kommandoer fra fremmede. Det eneste hun oppnår er en klapp og litt ros, og aldri i livet om hun gidder å jobbe for det. Hvis de derimot viser henne godbiten først - DA gjør hun som de sier (etter en haug med dobbeltkommandoer og hjelpesignaler). Derimot vet Cita at det lønner seg å følge mine kommandoer, for da oppnår hun kanskje noe hun liker. (uten dobbeltkommandoer og hjelpesignaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert når noen kommanderer min hund med streng stemme. Det kommer litt an på, men som regel sier jeg fra at det der kan de la være. De har ikke noe med å kommandere min hund uten å spørre..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert når noen kommanderer min hund med streng stemme. Det kommer litt an på, men som regel sier jeg fra at det der kan de la være. De har ikke noe med å kommandere min hund uten å spørre..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er temmelig frustrerende, og myyyye vanskeligere å oppdra voksne mennesker enn hunder har jeg funnet ut...... #-o spesielt når det er slekt og venner. de fleste i vår slekt har ingen kunnskap what so ever om hund, og det gjør det jo ikke akkurat lettere. men jeg tolererer ikke at noen kommanderer hundene, mater de, plukker dem opp o.l. uten min tillatelse. og de som gjør det får høre [-X så får de heller syns jeg er streng, men det er mine hunder!! og jeg gidder ikke å se alt arbeidet jeg legger ned gå i vasken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge de bruker samme kommando-ord som meg, så er det greit. Vil ikke at pelsen skal bli en en-manns-hund heller, så vi synes det er ganske greit at den blir vant med å kunne få kommandoer fra andre også. Han er også såpass "hardhudet" at han bryr seg lite om strenge stemmer, så jeg reagerer ikke sålenge ingen roper eller bruker fysisk makt.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge de bruker samme kommando-ord som meg, så er det greit. Vil ikke at pelsen skal bli en en-manns-hund heller, så vi synes det er ganske greit at den blir vant med å kunne få kommandoer fra andre også. Han er også såpass "hardhudet" at han bryr seg lite om strenge stemmer, så jeg reagerer ikke sålenge ingen roper eller bruker fysisk makt.

Jeg trener egentlig på det motsatte. Jeg trener på at hun bare skal ta imot kommandoer fra en person (meg) - for jeg har hørt så mange forteller om hunder som tyvstarter osv på konkurranse pga kommandanten :wink: Når kommandanten sier "kall inn" er det en del hunder som begynner å løpe, i stedet for å løpe på eierens kommando :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos noen vi kjente, så kom det ei vi kjente på besøk dit, hun hadde med seg en tante unge, så gikk vi tur sammen med hundene, da Luna begynte å bite i båndet, jeg sa "nei" men det funka ikke med engang så bare røska hun tak i båndet til Luna å skrek nesten "nei" jeg ble bare helt forskrekka, å sa rart på hun, kjente ikke denne personen engang, tante ungen til en jeg kjente.. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke ble sur, men ble så paff :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvordan jeg ville reagert anhenger av situasjonen. Stort sett synes det jeg er greit. Dersom noen må passe mine hunder for meg, er det greit at de venner seg til at de skal adlyde enkle komandoer som sitt og dekk. I klubben passer og lufter vi hverandres hunder på stevner, og det er veldig greit at hunden kan høre på andre enn bare eieren. Jeg synes det er betryggende å vite at de kan gå med hunene mine, og at hundene vil sette seg om det er behov og de får beskjed om det.

Med Tinka har det at andre har gjort enkle øvelser med henne hjulpet mye på hennes angst for mennesker. Hun elsker å gjøre triks for godbit, og a andre enn meg gjorde enkle triks med henne gjorde henne mer tillitsfull.

Det er her snakk om svært enkle ting, de mer kompliserte tingene skjønner de rett og slett ikke hvis andre kommanderer, da jeg bruker mest håndsignaler, som ikke alle kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener egentlig på det motsatte. Jeg trener på at hun bare skal ta imot kommandoer fra en person (meg) - for jeg har hørt så mange forteller om hunder som tyvstarter osv på konkurranse pga kommandanten :wink: Når kommandanten sier "kall inn" er det en del hunder som begynner å løpe' date=' i stedet for å løpe på eierens kommando :wink:[/quote']

Ja, pelsen "min" er en jakthund som skal brukes av flere, ofte av flere jegere samtidig, og da blir det litt anderledes. I tillegg skal den fungere med hele familien, sånn at alle kan lufte den uten å henge som et slips i båndet - hverdagslydighet. Skjønner selvsagt det blir helt anderledes når det er snakk om en hund man konkurrerer i feks agility eller lydighet med, og vil tro det gjelder redningshunder og mange andre - at det da bør være en "en-manns-hund" av praktiske årsaker.

Derfor er det så viktig at vi forteller de rundt oss hva vi ønsker og hva vi tillater - og at folk rundt oss respekterer dette. Desverre alt for mange som ikke respekterer hva hundeeier sier, og særlig hvis hundeeier er veldig ung - da tror ofte "mannen i gata" at det bare er en hundeglad jente som lufter pelsen til naboen eller noe sånt - og tenker ikke på at det kan være en konkurransehund av høy klasse med sin trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...