Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontrakt og juridiske greier


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Kjære snille søte soniser som vet alt, kan dere vær så snill å hjelpe en stakkars frustrert sjel?

Er veldig lite aktiv her for tiden, men dere ser ut til å alltid ha svaret på alt, så jeg prøver hvertfall..

Så, jeg drar som utvekslingsstudent til USA nå til høsten, altså snakk om å ta vg2 over dammen. Har hele tiden - som alle andre som drar, fått beskjed om at siden jeg har hatt fremmedspråk i ungdomsskolen så trenger jeg ikke dette i utlandet, selv om dette egentlig er avgangsfag i vg2. Det vil da bare stå "frikjent pga utlandet" på vitnemålet mitt.

Men i går så fant selvfølgelig disse hersens kreka i Utdanningsdirektoratet ut at de skulle presisere denne loven som omhandler dette mer, og sier følgende l: "Elever på studiespesialiserende, som hadde tre år med språk på ungdomsskolen, må ta 2. fremmedspråk på Vg2-nivå i utlandet eller som privatist når dere kommer hjem. Dere som ikke hadde språk på ungdomsskolen fortsetter bare med 5 timer 2. fremmedspråk på Vg3 og må bare passe på at dere får dekket "hullet" på Vg2."

Altså må jeg nå ha fremmedspråk likevel. Dette er jo helt på trynet. For det første hadde nok halvparten av alle vi som drar helt klart revurdert hele greia hadde vi visst dette fra starten. Men dette får vi altså vite NÅ, etter at vi har bundet oss til kontrakter med organisasjonene vi drar med og har betalt for hele sulamitten. For det andre, siden jeg har tysk og det er tilbudt på svært få skoler i USA, må jeg mest sansynlig ta det som privatist da, noe som gjør det enda verre. For det tredje, siden jeg har visst hele tiden at tyskkarakteren min ikke ville bli tellende, så har jeg heller ikke fulgt med noe særlig. Det får jeg jo hardt igjen for nå, åpenbart.

MEN! Jeg har jo allerede skrevet under på en kontrakt fra skolen hvor det er listet opp krav, og der står det jo naturligvis ingenting om dette, siden skolene først ble informert om dette i går. Kan de da egentlig kreve noe mer fra meg, enn det jeg faktisk har skrevet under på? Har ikke jeg da loven på min side? Eller er det bare ønsketenkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen ekspert, men står det ikke noe i presiseringa om hvilke årskull dette gjelder fra? Ville ikke anta det gjelder for elever som allerede har kontrakt ang. et år i utlandet. Tenker liksom at det har jo veldig mye med avgjørelsen å gjøre, er jo flere elever som ville takka nei til et år i utlandet rett og slett fordi de ikke regner med å bestå fremmedspråket (eller andre fag) fordi de må ha faget på engelsk. Så ville jo vært kjipern for dem å bruke flere titusener av kroner på et år de ikke engang ville valgt om de visste om alle faga..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov å spørre om følgende:

Altså må jeg nå ha fremmedspråk likevel. Dette er jo helt på trynet. For det første hadde nok halvparten av alle vi som drar helt klart revurdert hele greia hadde vi visst dette fra starten.

Mao er altså mer enn 50% av årsaken til at man drar til utlandet at man får fritak fra fremmedspråk og slipper unna en av de avsluttende karakterene på vitnemålet? :P For å slippe unna noe andre må ta? :P Det er jo litt merkelig motivasjon, trodde man dro til utlandet for å få nye opplevelser og vokse i selvstendigheta. Ikke for å slippe unna språkfag og kunne "la være å følge med" et år :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dro på utveksling for, huff, snart 10 år siden slapp jeg heller ikke unna fremmedspråk, men måtte ta det når jeg var tilbake i Norge :) Eneste var at jeg avslutta med C-språk heller enn B-språk (det ble kaldt det i gamle dager :lol: ), sånn at det skulle passe med 3. klasse-timeplanen. Men, jeg slapp å ta det som privatist da, og jeg slapp også å ta det i utlandet (det hadde ødelagt mye fagmessig for meg, siden jeg var i England og gikk Sixth Form, og da har man kun 3-4 fag). Det eneste jeg måtte ta som privatist var samfunnslære, også endte jeg opp med å ta engelsk som privatist også for å ha en mindre ting å tenke på seinere på våren :) Hvis du får til å ta det som privatist via skolen din er det stort sett lite stress, det var det ihvertfall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov å spørre om følgende:

Mao er altså mer enn 50% av årsaken til at man drar til utlandet at man får fritak fra fremmedspråk og slipper unna en av de avsluttende karakterene på vitnemålet? :P For å slippe unna noe andre må ta? :P Det er jo litt merkelig motivasjon, trodde man dro til utlandet for å få nye opplevelser og vokse i selvstendigheta. Ikke for å slippe unna språkfag og kunne "la være å følge med" et år :icon_confused:

Hehe ja når du var 16,17 så tenker jeg nok du hadde sagt neitakk til å slippe unna et fag, fordi andre ikke gjør det..

Nei men mer alvorlig, tysk er noe man sjeldent finner på skolene i USA, altså er det noe jeg måtte ha tatt som privatist, og det er noe dritt. Mer generelt, så har mange allerede valgt fag og har vanskelig for å endre på ting, eller havnet på skoler hvor de timene som tilbys ikke holder til hva de norske skolene nå vil kreve - nettopp fordi dette ikke er tenkt på fra starten av. Sånn sett vil mange nå slite med å få året sitt godkjent, stipendet vi får blir omgjort til lån, og det blir en mye dyrere erfaring enn det alle så for seg i utgangspunktet. Derav utsagnet mitt om at halvparten ville revurdert hele greia hadde vi visst dette fra børjan.

Ellers tok jeg saken i egne hender i dag, trosset telefonskrekken min og ringte først til Udir, før de satte meg over til fylkeskommunen. Etter å ha blitt satt over til 4 forskjellige personer så fikk jeg vite at mailen med informasjon om denne presiseringen hadde de fått 10 minutter før og visste egentlig derfor ingenting. Hun jeg snakket med da satte meg over til nok en ny person som skulle hjelpe meg med å klage på dette, men hun var utilgjenglig. Nå istad ringte hun første damen meg opp igjen, for å si at fylket hadde bestemt seg for å søke om dispensasjon på vegne av alle utvekslingsstudenter for skoleåret 13/14, i tillegg til 12/13 (at de plutselig skulle få nye krav ETTER fullført år i utlandet er jo hvertfall helt på trynet), så nå håper jeg bare det faller igjennom! :D Den telefonsamtalen var gull verdt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...