Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som kan si noe om Kleinspitz?

Alt fra bjeffing, som familiehund, trenbarhet,jaktinstinkt, pelsstell, hundesport(agility,LP,utstilling...) osv.

Ser at den ofte blir beskrevet nesten som en papillon med tanke på bruksegenskap,,

Noe som jeg kanskje ikke helt "tror".

Skrevet

mamma har drevet oppdrett av både papillone og kleinspitz, kleinene fikk hun forsåvidt i hus etter at jesg hadde flytta hjemmefra - for lengst- men jeg har jo møtt dem flere ganger for det, så jeg skal peøve og svare. mulig at svaret mitt er litt preget av at jeg selv ikke kunne trivdes med spisshund i det hele tatt, men skal prøve være nøytal :P

størrelsesmessig er de jo temmelig like, en kleinspitz er oftere bittelitt lavere men omtrent like tung som en papillon, så de blir litt mer kompakte i kroppen. Men det er jo egentlig bare bagateller om du har en hund som er 23 eller en som er 26 cm...

Når det gjelder lyd så syns jeeg det er mer lyd i en kleinspitz, de har sånn typisk spisshundbjeffing som kan ta helt av, pluss at de er litt mer alerte - så de får med seg mer å bjeffe på... Jeg vet at mange syns det er mye lyd i papillon og, jeg har aldri hatt mye lyd i mine. Jeg mistenker at mange småhunder bjeffer mye fordi de ofte bor i flokk med flere bikkjer, og det er vanskelig å få seks bikkjer til å holde kjeft enn en... Jeg vet ikke. sånn sett kan det jo gjelde for kleinspitzene og... Mamma sine bikkjer bjeffer på naboen når de står ute i bikkjegården, men ikke når de møter folk på tur og sånn..

Når det gjelder lydighet og agility, tror jeg at til hobbybruk så kan du klare deg fint både med en papillon og en kleinspitz. Mine papilloner har vært lettlærte og har likt å trene. Mamma trener jo ikke noe spesielt med klein- ene sine, men utfra det jeg har sett så er de kvikke hunder som gjerne vil engasajere seg og bli med. De er lett med å leker med ball og fille, så det hadde vært mulig å bruke lek som belønning, noe jeg mener gjør trening mulig :) Særlig i sverige er det endel som konkurrerer i agility med klein og mittelspitz, så det går. Mamma og pappa har hatt noen lundehunder tidligere, som jo og er en spisshundrase, og om jeg skal sammenligne de med kleinspitz, så er en klein mye mer egnet som hundesporthund. Den vil i alle fall vær med deg.

Helsemessig er det de samme utfordringene på de to rasene, knær og øyne. Og det er vel omtrent like vanlig eller uvanlig å få en syk hund. Det er sunne og friske raser begge to. Jeg hadde for å være helt ærlig, bekymret meg mer for å få en valp som ble for liten enn at den skulle få problemer med knær eller øyne. Jeg kjenner en god del hunder av begge raser, riktignok fler pappiser da, og kanskje bare en håndfull som har hatt kneproblemer og en med PRA. Men dersom du får en valp som er for liten vil det fort bli problemer i forhold til trening, særlig i agility. En for liten kleinspitz vil ikke kunne stilles ut heller, da et jo har blitt en pomerian.

I forhold til både utstilling og hverdags egentlig, så er det mye mindre pelssgell på en kleinspitz enn en papillon. Jeg stiller ikke ut min, så derfor er det lite pelsstell egentlig, men skulle jeg stilt ut måtte jeg badet mer, fønet mer, børstet mer og klippet mer. Når mamma stiller ut kleinspitzene så henter hun dem omtrent ut fra gjørmedammen, rister dem litt og setter de i ringen :P En klein har jo mye mer funksjonell pels i forhold til å være ute, særlig i vinterhalvåret. Jeg bruker dekken på pApillonen om vinterren, særlig når vi er på trening med mye stillesitting. Sjeldent på tur, men vi bor jo i Rogaland. Når jeg bodde i nordnorge måtte de kles på oftere..

Forøvrig vil jeg slå et slag for mittelspitzen framfor kleinspitzen om du skulle endt opp med en spitz. Jeg syns de har hakket mer funksjonell størrelse enn det papillon og klein har. Dt er bAre snakk om noen få cm, men det blir en litt mer robust hund med en gang. Og samtidig blir det litt lettere å finne oppdrettere som legger vekt på andre ting enn bare eksteriør, det finnes oppdrettere som selv trener og konkurrerer i agility eller lydighet, noe jeg ser på som en fordel. Så hadde jeg vært deg hadde jeg nok heller valgt mellom papillon eller mittelspitz :P

• Like 1
Skrevet

1000 takk for langt og godt svar! Kjempe herlig og nyttig å få svar fra noen som kjenner begge rasene.

Virkelig bra.

Jeg skrev ett svar til deg tidligere, som jeg tydeligvis ikke har blitt postet allikevel .Så blir litt kortere "svar" nå.

Jeg har hentet hjem ei kleinspitz jente for 2 dager siden :)

Hun er aldeles nydelig og kvikk, våken og trygg. Kom ikke utenom denne jenta. Liker foreldrene hennes utrolig godt.

Hun har kjempefin holdning og uttrykk.

Det eneste jeg kan sette fingeren på er at hun er litt liten..(veldig liten).. 540 gr i dag. Men jeg heier på henne og tror hun nok skal vokse seg inn i standaren

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...