Jump to content
Hundesonen.no

Canis konkurs


Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vet vi hvem vi kan skylde konkursen på.

Sånn kan det vel også gå når en ofte er grinete til kundene sine, roter med leveranser og nekter å forstå hva kundeservice er...

Vi får satse på et heidundrande relanseringssalg da - de må jo rett opp intrykket igjen.

Jeg har bestilt noe av dem som var på salg. Da jeg fikk ordrebekreftelsen var alt i orden. Så fikk jeg fakturasammendrag som plutselig ikke inneholdt alle tingene jeg hadde bestilt. Jeg sendte en mail og spurte hvorfor, og fikk til svar at de hadde noe tull i systemet som viste at de hadde flere på lager, men at de dessverre bare hadde to stk av et dekken jeg skulle ha tre av. Men de hadde sendt de to de hadde... Jeg ville jo ha tre like, og det var jo derfor jeg bestilte der forklarte jeg, og dessuten hadde jeg avbestilt hoe en annen leverandør straks bestillingen gikk gjennom og jeg fikk ordrebekreftelse, pga salgsprisen til Canis. Enden på visa ble at de tilbydde meg tre like av et annet merke til nedsatt pris, noe jeg takket ja til. I dag spurte jeg om de hadde sendt den nye pakken og fikk dette svaret:

From: kundeservice@canis.no
Subject: Autosvar

På grunn av omorganisering i Canis vil ikke henvendelser til
kundeservice@canis.no eller butikksjef@canis.no bli besvart for
øyeblikket.

For informasjon om kurs hos Canis Hundeskole, ta kontakt med din nærmeste
Canis-avdeling. Se kursplanen på http://www.canis.no

Mvh
Canis

Jadda, Seriøst det, Canis...

Link to post
Share on other sites

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Link to post
Share on other sites

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Er de økonomisk ute å kjøre tjener de på å slå seg konkurs ja. Det er vanskelig å få penger ut av en bedrift som er konkurs feks.

Det er ikke uvanlig praksis. Det er utrolig mange bedrifter som slår seg selv konkurs både en og flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Ja det tror jeg også.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstad Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Oi, har Johs Lunde drevet med det der?

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Men da slipper de å sende ut varer til folk som har betalt med vanlig kort?

Ja, det kan du risikere. Ved ein konkurs må alle som har uteståande verdiar i firmaet leggje inn krav, og så skal dei resterande verdiane i firmaet fordelast mellom dei som har fremja krav i boet. Litt usikker på korleis det er med privatpersonar som har kjøpt varer hos eit firma som går konkurs før varen er sendt, men det er det kanskje andre som veit?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstø Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Link to post
Share on other sites

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Johs Lunde er vel det verste sjellsordet du kan bruke i transportbransjen :lol: .

Link to post
Share on other sites

Johs Lunde er vel det verste sjellsordet du kan bruke i transportbransjen :lol: .

:lol: !! Og jeg som tenker på "hjemme" hver gang jeg ser en sånn bil, noe som forøvrig begynner å bli skrekkelig lenge siden.

Link to post
Share on other sites
Guest Kåre Lise

Jadda, Seriøst det, Canis...

Det er faktisk helt etter boka det de gjør når de svarer sånn, alt går via bostyrer når det er tatt ut konkurs. Canis er konkurs hvilket betyr at alt av verdier tilfaller kreditorene, de ikke har ikke lov til å gjøre en dritt annet enn å se hva resultatet blir etter at bostyrer er ferdig med å rydde opp. :)

Dvs. nesten, de kunne sikkert ha opplyst om konkursen. Spiller vel liten rolle de får fortsatt ikke gjort en d-r-i-t-t.

Alle henvendelser om konkursen rettes til bostyrer Adv. Terje Aas.

Edited by Kåre Lise
Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Også kan man jo nevne Windy, Nidelv, Viksund og Skilsø. Tøffe tider i båtbransjen også - ikke bare i hundebransjen (bare for å dra det tilbake til det tråden handler om :P )
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

:lol: ! Og jeg som tenker på "hjemme" hver gang jeg ser en sånn bil, noe som forøvrig begynner å bli skrekkelig lenge siden.

Såg faktisk ein god del Lundehengjarar her i mai. Dei fleste sto i grensekøen, med ukrainske nummerskilt :teehe: .

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Konkursboet tar over kravet fra Canis, så de vil sannsynligvis drive inn regninger som ikke er betalt, for å ha mest mulig å betale kreditorene med.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.




  • Nye innlegg

    • Hei! Vi hadde egentlig bestemt oss for toller, men mens vi har snakket med oppdrettere og eiere av ulike raser samt undersøkt så har jakt golden dukket opp og det samme har jakt labrador. Men siden vi har brukt mest tid på toller så vet vi mest om den, ikke så mye om de andre to. Når vi googler og prøver få litt oversikt over forskjellene blir vi egentlig ikke sånn 100% klokere på hva vi burde velge som førstegangseier av retriever.  Mye av grunnen til at vi ville ha toller var at det er en stor hund i litt mindre format. Den kan brukes til mye mentalt og fysisk, vi ønsker å ha turkompis men også hobby som involverer en eller annen form for søk, smeller, nosework, retriever jakt eller lignende. Når vi blir flinke nok på skudd ser vi for oss å bruke den i praktisk jakt på fugl og kanskje småvilt hvis den egner seg for det. Vi har et stort ønske om å arbeide med hunden, men vil veldig gjerne at den skal være litt sosial og omgjengelig type også. Vi har forstått det sånn at de fleste av bruksrasene trenger litt trening på ro inne for å ikke være for stressa også. Vi er forberedt på mye kursing og har planene klar for valp, grunnkurs, hverdagslydighet og introkurs for å finne hvilken aktivitet vi ønsker å satse på.    Er det noen som har erfaring fra en eller flere av disse rasene som kan komme med noen råd? eventuelt en beskrivelse av hvordan du opplever personligheten og arbeidslysten til den rasen du har erfaring med?     
    • Hei. Jeg har hørt at pris på slik fjerning av lipomer, kuler eller cyster varierer veldig. Vi har hatt slike på to hunder tidligere, men blitt anbefalt av vet. å la de være. Bare av ren nyskjerrighet, noen som har erfaring med hva slike operasjoner koster?
    • https://www.agria.no/globalassets/no/vilkar/hund/vilkar-hund-2021.pdf   Her er den nye. I tilfelle andre også vil lese. Jeg tror at forsikringa nå gjelder uansett hva hoftene til foreldrene er. Bra det🙂
    • Du får oppdaterte vilkår tilsendt hvert år ved hovedforfall, evt. kan du logge inn på din kundeside hos Agria og lese de der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...