Hermes Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 http://endocrinevet.blogspot.ca/2012/04/dietary-hyperthyroidism-in-dogs.html Six dogs showed clinical signs consistent with hyperthyroidism, such as weight loss, aggressiveness, tachycardia, panting and restlessness; the other six dogs had no clinical signs. After changing the diet, eight dogs were reexamined and serum T4 concentrations normalized in all dogs, with resolution of all clinical signs of hyperthyroidism. Conclusions Dietary hyperthyroidism can be seen in dogs on a raw meat diet or fed fresh or dried gullets (which include thyroid tissue). High circulating T4 concentration in a dog, either with or without signs of hyperthyroidism, should prompt the veterinarian to obtain a thorough dietary history. Hva tenker dere om dette? Mer om hypertyreose her: http://sml.snl.no/hypertyreose Hypertyreose, sykdom kjennetegnet ved symptomer på høyt stoffskifte på grunn av unormalt sterk produksjon og utskillelse av hormonene tyroksin og trijodotyronin fra en skjoldbruskkjertel som ofte er forstørret (struma). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raya Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 Nå kommer ikke jeg til å utdype så mye, for jeg kan så lite.Har nemlig bare hatt diagnosen i et år. Men jeg har lavt stoffskifte, altså hypOthyreose som er basically det motsatte av høyt, og vi mennesker blir jo også anbefalt å spise annerledes xD Haha, her kan jeg visst veldig mye mindre enn jeg trodde, hadde tenkt å skrive masse greier, men holder meg til dette xD Også vet jeg ingenting om høyt. Jeg tviler i alle fall ikke på at det kan være noe sannhet i dette. (Jodmangel kan forresten også oppleves som lav stoffskifte hos mennesker.) Vet ikke om dette er så veldig relevant, men sender likevel jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Belgerpia Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 Interessant, men jeg synes mengden hunder var litt liten - men dette burde jo være en greie for noen å forske mer på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eska Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 I alle fall på mennesker kan det å forandre kosten hjelpe på stoffskiftet og andre autoimmune sykdommer ved å kutte ut en del stoffer som kan fremprovosere en immunrespons i kroppen, ser ingen grunn til at det ikke skulle være det samme med hunder. Systemet (kroppen) fungerer rett og slett bedre når det får ordentlig næring, og klarer å rette opp i en del feil, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 Jeg har en hund som er råforet fra valp (7,5 år nå) med det motsatte.. Altså mild hypO 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 11. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 11. Juni 2013 Jeg syns dette var rart, for jeg har lært at hunder får hypOthyreose, mens katter får hypERthyreose. Det motsatte er veldig uvanlig. Kanskje derfor det er så få hunder med i undersøkelsen BP? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bardmand Skrevet 15. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 15. Juni 2013 Da har jeg i hvert fall fått svar fra Vom og hundemat om at slaktet de bruker ikke inneholder skjodbruskkjertel. Bare sånn hvis noen andre skulle lure. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Belgerpia Skrevet 17. Juni 2013 Rapporter Share Skrevet 17. Juni 2013 Jeg syns dette var rart, for jeg har lært at hunder får hypOthyreose, mens katter får hypERthyreose. Det motsatte er veldig uvanlig. Kanskje derfor det er så få hunder med i undersøkelsen BP? Det er langt vanligere enn du skulle tro, jeg kjenner flere hunder som har hatt for høyt stoffskifte - typisk for hunden er kløe, stress, vanskelig å få opp i vekt, flass osv. - det har imidlertid tatt lang tid før hundene har blitt testet, men testene - når de omsider ble tatt - har vært entydige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts