Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i kabinen 11 uker (Gordon setter)

Recommended Posts

Skrevet

Skal reise fra Stavanger til Ålesund neste uke å hente ei gordon setter tispe, hun er da 11 uker og rundt 6,5 kilo. Er hun da for stor til å ha i kabinen. Har to reise bur fra før av, et sherpen bur(bag) og et typisk transport bur til katt som er 40x25x25cm. Er det noen andre som har erfaringer med valp i kabinen? smile.png

Takker for alle svar!

Skrevet

For å ha hund i kabinen må man både innenfor et visst vektkrav (8 kg for både hund og bur), samt innenfor visse dimensjoner når det gjelder størrelse på bur. Så lenge du får hunden greit inni dette buret får du henne med på flyet.

Fra en annen tråd her på forumet om reise i kabin:

Dimensjonene SAS og Widerøe oppgir er:
Widerøe - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 20 cm.

SAS - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 23 cm.

Norwegian - Maksimum størrelse er L 43 x B 31 x H 20 cm.

De fleste bruker sherpa bag, og mener å huske det er str Small som passer disse målene.

Står mye mer her http://hundesonen.no/forum/topic/51832-hjelp-jeg-skal-ut-og-fly-med-hunden-min/page-5#entry1468258

Skrevet

Jeg har reist en del med katt. Hun veier bare 4 kg, men får akkurat plass i bagen (sherpa) som er 40x25x25cm. Så synes ikke vektgrensen står helt i stil med str på buret du kan ha med.

Jeg skal reise med min sheltievalp når hun er 15 uker, så lurer litt på det samme. hadde vært greit å ha henne med i kabinen ja! Har forsåvidt møtt en mann på flyplassen med en voksen dachs (standard), som han påsto han hadde hatt i kabinen flere ganger. Hunden var i bur, men det var mye større en max størrelsen til både SAS,Widerøe og Norwegian.

Skrevet

De skal jo ikke turne i bagen da. Jeg har hentet hunder opp til 8 kg uten problem i bager med godkjente mål. De skal stort sett ligge i bagen med glidelåsen igjen under letting og landing. Resten av turen får man som regel lov å ha litt av glidelåsen oppe slik at valpen kan ha hodet ut.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du hunder som krever pelsstell på utstilling er stroller med stellebord gull verdt. Angrer nesten hver gang jeg er på utstilling at jeg ikke har det, men stiller ikke så mye at jeg synes jeg kan bruke mange tusen på det. Det krever jo at hundene kan være i strolleren uten å ødlegge den da. Metallbur er tungt å bære med seg sammen med alt annet, men er jo sikrere enn stoffbur/stroller. Selv bruker jeg stoffbur, mest på agility men også utstilling, dog er jeg avhengig av lås til glidelåsen når jeg har med eldste da han kan åpne glidelås. (Har Maelson slev)
    • Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...