Gå til innhold
Hundesonen.no

Enya Elvira Avrina - Dvergpuddel


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Hun er veldig fin, men med tanke på utstilling så burde du egentlig ikke klippe henne selv om det er en stund til aktuelle utstillinger fordi det tar så a l t f o r lang tid å spare pels. Det tar ca. 1 år å få puddelen i full pels, men jeg skjønner veldig godt at det er deilig med noe litt mer praktisk når varmen setter i og man har lyst til å gå i skogen.

Beina vokser vanvittig sakte og etter jeg klippet ned Kaos i desember er det først nå at han begynner å få en lengde som dommerne gir rødt for. Han får heller ikke noe bedre enn det, fordi han ikke kan hevde seg mot de som allerede er i full pels. Så mitt tips er som sagt å begynne å spare ut igjen hvis dere satser på utstilling til våren igjen :)

Personlig mener jeg at det ikke er forenlig å gå turer i skogen hver eneste dag og samtidig ha full pels da det er en skitjobb med pelsen etterpå, men de to røde sløyfene er jo fine å ha hvis helsen er god og gemyttet like bra, og dere vil ha et kull på henne. :)

Men altså, pelskvaliteten på sølvpudlene blir bedre med årene, så det går jo fint ann å vente med utstilling i et par tre år, men veldig god trening å dra på noen utstillinger for moro skyld nå som ting egentlig ikke er så seriøst (valpeshow) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh gosh! For en bamse :D Kjempe fine bilder av henne :wub:

Takk :)

Hun er veldig fin, men med tanke på utstilling så burde du egentlig ikke klippe henne selv om det er en stund til aktuelle utstillinger fordi det tar så a l t f o r lang tid å spare pels. Det tar ca. 1 år å få puddelen i full pels, men jeg skjønner veldig godt at det er deilig med noe litt mer praktisk når varmen setter i og man har lyst til å gå i skogen.

Beina vokser vanvittig sakte og etter jeg klippet ned Kaos i desember er det først nå at han begynner å få en lengde som dommerne gir rødt for. Han får heller ikke noe bedre enn det, fordi han ikke kan hevde seg mot de som allerede er i full pels. Så mitt tips er som sagt å begynne å spare ut igjen hvis dere satser på utstilling til våren igjen :)

Personlig mener jeg at det ikke er forenlig å gå turer i skogen hver eneste dag og samtidig ha full pels da det er en skitjobb med pelsen etterpå, men de to røde sløyfene er jo fine å ha hvis helsen er god og gemyttet like bra, og dere vil ha et kull på henne. :)

Men altså, pelskvaliteten på sølvpudlene blir bedre med årene, så det går jo fint ann å vente med utstilling i et par tre år, men veldig god trening å dra på noen utstillinger for moro skyld nå som ting egentlig ikke er så seriøst (valpeshow) :)

Huff, ja, jeg vet at jeg antagelig gjorde noe litt dumt :P Og jeg tenkte faktisk på om jeg skulle spørre deg før jeg gjorde noe drastisk, men så var jeg bare så lei av alt som festa seg i pelsen hennes hver gang vi var ute :P Så da bare måtte jeg gjøre noe :)

Men jeg visste ikke at pelsen på beina vokser sakte.. Kanskje jeg ikke skal klippe det jeg ikke tok forrige gang på frembena likevel da? For jeg ble så sliten i ryggen etter en stund at jeg orka ikke klippe noe mer, så da har jeg bare prøvd å klippe litt med saks på frembena og ved brystet, men det er jo ikke like kort som på resten av kroppen.

Noe av grunnen for at jeg bestemte meg for å klippe henne nå, var at vi skal på valpekurs i høst og jeg vet at det hadde blitt styrete med masse masse pels. Men jeg tenker jo som sagt at jeg skal spare fremover nå, også få noen til å klippe henne i ordentlig klipp når pelsen har blitt litt lenger. For sånt kan ikke jeg :P

Jeg tenkte på det jeg også, at kanskje det hadde vært lurest å vente til hun har fått skikkelig voksenpels og gråfarge før vi stiller henne ut. Men jeg tenkte å se hvor mye jobb det blir å spare fremover nå, for kanskje vi kan stille henne på nkk Kristiansand til våren. Men hvis det blir for mye styr, flokealderen kommer vel før den tid også, så blir hun klippet ned også stiller vi henne når hun er blitt eldre. Men jeg har uansett tenkt til å ta henne med på utstillinger vi har mulighet til, selv om vi ikke skal stille henne.

Men takk for gode tips og råd! Er ikke så enkelt dette med pels :P For jeg syns sølvpudler er utrolig fine i full utstillingspels, men det funker ikke så bra med skogsturer og det å bo ved sjøen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig Enya er! :)

Nå har ikke jeg stilt ut Sølve, men så det har jeg ikke erfaring med. Men jeg vet om flere sølvoppdrettere som rutinemessig klipper ned sølvpudlene sine når de når flokealderen eller er midt i blekingen. Det er da pelsen er på sitt verste og puddelen kan se litt snodig ut. Jeg synes sølvpuddelvalper er de vakreste rett og slett fordi de har det lyse ansiktet og den mørke kroppen, men når blekingen skjer litt her og der så kan de se litt møllspiste ut synes jeg.. :P Og ikke minst er pelsen et herk. Så ikke fortvil fordi om du har klipt litt nå. Det kan lønne seg å heller stille når hunden er eldre, fremfor å slite seg ut på en tidvis umulig pels. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig Enya er! :)

Nå har ikke jeg stilt ut Sølve, men så det har jeg ikke erfaring med. Men jeg vet om flere sølvoppdrettere som rutinemessig klipper ned sølvpudlene sine når de når flokealderen eller er midt i blekingen. Det er da pelsen er på sitt verste og puddelen kan se litt snodig ut. Jeg synes sølvpuddelvalper er de vakreste rett og slett fordi de har det lyse ansiktet og den mørke kroppen, men når blekingen skjer litt her og der så kan de se litt møllspiste ut synes jeg.. :P Og ikke minst er pelsen et herk. Så ikke fortvil fordi om du har klipt litt nå. Det kan lønne seg å heller stille når hunden er eldre, fremfor å slite seg ut på en tidvis umulig pels. :)

Åh, takk! Jeg syns jeg selv er skikkelig heldig som har fått meg en sølvpuddel :):wub: Tenker alltid på et bilde du la ut i en tråd jeg laget for en stund siden, hvor Sølve lukter på en blomst! Han ser jo så skjønn ut da :wub:

Jeg har hørt om den flokealderen og blekingen, og at det nesten er umulig å holde pelsen lang i den perioden. Når skjer dette egentlig? Har hørt at det skal være rundt 8-9 mnds alder? Og skjer blekingen sånn stedvis? :P Det visste jeg ikke. Haha, det kan bli morsomt! :P Men jeg er ikke så veldig lei meg for å ha klippet henne altså, men jeg skulle ønske det var lettere å kombinere en puddel i utstillingspels og tur i skog og mark. Det går jo an hvis man virkelig vil, så vi får se åssen det går :)

Og jeg er helt enig i at de er utrolig skjønne når de er valper og har mørk kropp og lyse ansikt :ahappy: De har liksom et helt annet uttrykk i ansiktet enn når de blir voksne :wub: Og jeg tror nok ikke jeg kommer til å slite meg ut med å beholde pelsen når flokealder og blekingen pågår. Jeg skal gjøre mitt beste fordi jeg har veldig lyst til å stille henne ut, men vi får nesten bare se hvordan ting utvikler seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten at nå som du har klippet ned Enya og venter på den ferdige sølvfargen så kan det være best å holde henne i den klippen du ønsker og mener er mest praktisk fram til hun er ca. 2 år gammel og ferdig med flokealderen, du har tross alt god tid på å stille henne ut!

Og som jeg allerede har skrevet så blir pelsen til sølvpudlene, i hvertfall fra farslinjene hennes, mye bedre etter de har fått voksenpelsen sin, så det kan faktisk lønne seg, mtp bedre premiering.

Kaos er midt i flokealderen og vi sparer opp pels, men så fort han har fått sin andre røde sløyfe så ryker pelsen (så får jeg eventuelt spare den ut senere når han er mer ferdig i kropp og pels). Det å spare ut pels i flokealderen er nesten ikke vits og grunnen til at jeg gjør det er fordi det passet best i forhold til utstillinger framover :P

Nå når du skal klippe Enya framover så anbefaler jeg deg å bruke hele dagen og la henne hvile litt mellom slagene, i hvertfall fram til hun har blitt så stor at hun ikke sovner under klippingen :P

Skulle du trenge klippehjelp, enten til hverdags eller utstilling, så vet du hvor jeg bor :)

Ikke fortvil med pelsen når det kommer til utstilling, for den vokser jo ut igjen når du ønsker det! Det viktigste er at Enya har et supert puddelliv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten at nå som du har klippet ned Enya og venter på den ferdige sølvfargen så kan det være best å holde henne i den klippen du ønsker og mener er mest praktisk fram til hun er ca. 2 år gammel og ferdig med flokealderen, du har tross alt god tid på å stille henne ut!

Og som jeg allerede har skrevet så blir pelsen til sølvpudlene, i hvertfall fra farslinjene hennes, mye bedre etter de har fått voksenpelsen sin, så det kan faktisk lønne seg, mtp bedre premiering.

Kaos er midt i flokealderen og vi sparer opp pels, men så fort han har fått sin andre røde sløyfe så ryker pelsen (så får jeg eventuelt spare den ut senere når han er mer ferdig i kropp og pels). Det å spare ut pels i flokealderen er nesten ikke vits og grunnen til at jeg gjør det er fordi det passet best i forhold til utstillinger framover :P

Nå når du skal klippe Enya framover så anbefaler jeg deg å bruke hele dagen og la henne hvile litt mellom slagene, i hvertfall fram til hun har blitt så stor at hun ikke sovner under klippingen :P

Skulle du trenge klippehjelp, enten til hverdags eller utstilling, så vet du hvor jeg bor :)

Ikke fortvil med pelsen når det kommer til utstilling, for den vokser jo ut igjen når du ønsker det! Det viktigste er at Enya har et supert puddelliv :D

Ja, det er en tanke som har streifet meg, så skal ikke se bort i fra at hun ikke blir stilt ut med det første ;) Men jeg syns nesten jeg må delta på en utstilling mens hun er valp, bare for å se hvordan det er. Jeg syns sikkert det er mer skummelt enn Enya :lol:

Og jeg brukte laang tid på å klippe henne altså. Hadde tissepauser og en del andre pauser fordi skjæret ble varmt. Men hun ble ganske lei til slutt, så jeg skjønte at jeg måtte gi meg før vi ble ferdige.

Men er det en fordel at hun har litt lenger pels på vinteren? De har jo ikke noe underull, så tenker jo at jeg må bruke dekken hvis vi skal være mye ute. Tenker at det kanskje er godt for henne å ha litt pels til vinteren? Men det fester seg vel snø ganske lett i pelsen også? Det er mye å kunne om puddelpels har jeg innsett :)

Så snilt av deg å tilby hjelp! Når vi skal begynne å spare til utstilling så trenger jeg nok litt hjelp og noen å lære av :)

Det var litt derfor jeg bare klippet henne nå, for jeg vet jo at pelsen vokser ut igjen etterhvert. Og jeg setter valpelek og tur foran utstillingspels :) Så det blir nok kort frisyre en stund her ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvertfall det er lettere å holde lang pels om vinteren, fordi snøen bare er å gre ut, men hvis det er sørpevinter, så er det ikke så kult med mye pels.

Det lønner seg med lang pels på beina i hvertfall, men dekken/ullgenser må du nok belage deg på å bruke uansett :)

Hvis du skal stille Enya på utstilling så må du ikke klippe henne noe annet sted enn på rumpa så du får tilbake den opprinnelige klippen, hvis du skjønner hva jeg mener? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at lang pels ikke egner seg for sørlandsvintere :P Her er det ofte mye sørpe og våt snø, men vi får bare se hvordan det blir :)

Ja, det var det jeg tenkte :) Har kjøpt et høstdekken allerede som er litt stort, så satser på at det holder en stund. Så skal jeg strikke mariusgenser til hu også har tenkt til å kjøpe en sånn heldekkende dress :) Da håper jeg at jeg er klar for vinteren :P

Tror jeg skjønner ;) Sånn at hun får mer pels rundt brystet og ribbeina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tiden bare suser avgårde og lille valpen har vokst seg stooooor! Sist gang jeg veide henne så veide hun 3,6 kg! :o Lille valpen som jeg bare kunne bære på armen har blitt tung å løfte og hun vokser som ugress.. Nesten så jeg begynner å savne valpetiden før den er over :P haha! Neida, så ille er det ikke for hun er fortsatt like søt :wub:

Nå har hun mistet masse tenner også, og det kløøør som bare det. Hun elsker å ligge å bite på kongen eller andre litt harde ting, for da får hun virkelig klødd gommene sine.

Ellers har det vært travelt om dagen, hun har vært alene hjemme hele skoledager (6 timer) og klart det med glans! Ingen uhell på gulvet og ingenting var ødelagt når vi kom hjem. Fliinke Enya :D Vi har sperret av en del av gangen så hun har boltreplass å leke på, og det tror jeg hun trenger for lekene er alltid flyttet på når vi kommer hjem. Hun er ganske flink til å underholde seg selv virker det som, både når vi er hjemme og når hun er alene. Vi vet jo ikke om hun bjeffer når vi er på skolen, men vi har sagt at utleier må si ifra hvis de hører noe. Og de har ikke sagt noe, så da håper jeg at alt er bra. Og heldig Enya trenger bare være hjemme alene 2 dager i uken fordi sambis har 3 dager fri i uka :D Takk og lov for det, for jeg bekymrer meg blåå når hun er alene hjemme. Er så redd for at det skal skje henne noe eller at hun skal bli redd og bare stå å bjeffe.

I dag tok vi en snutebarbering og hun var veldig flink, ikke så veldig populært akkurat rundt leppene, men hun var flink og satt stort sett stille. Vi har også nappet litt i ørene og renset ørene med noe fra veterinær siden hun har hatt ganske mye skitt der og litt ekkel lukt. Og det er himmelen å bli renset i ørene i følge Enya :ahappy::w00t: Hun lager skikkelig koselyder og drar munnvika på motsatt side av det øret som blir renset helt opp og koser seg såå mye! Er helt merkelig å se på :lol: Men hun er veldig søt da!

Og appropo søt, vi fikk mange spørsmål og fine kommentarer fra en mann vi møtte på tur i dag. Han syns hu var såå fin i fargen og fortalte at de tenkte på å skaffe seg mellompuddel og mange andre spørsmål. Så da var det flaks at vi akkurat hadde barbert snuta så Enya fikk vist seg fra sin peneste side :) Og jeg tenkte: "Yes! Endelig noen som vil kjøpe puddel og ikke doodle!" :lol::D

Enya er bare så søt og skjønn og vi merker mer og mer av personligheten hennes som kommer frem. Hun har virkelig smeltet hjertene til meg og samboer og vi skjemmer henne nok litt bort :icon_redface: Men er det ikke det vi har hunder til da? :ahappy:

Har også oppdatert bloggen med bilder og div, så ta gjerne en titt og legg igjen et hei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I morgen fyller Enya 5 måneder! Det er rart hvor fort tiden flyr med en valp i hus altså :)
Hun har nå mistet alle fortennene sine både oppe og nede og noen av jekslene har begynt å bli løse også.

Lillemor har vokst masse! Jeg målte henne med et målebånd bare for morro skyld, og det var ikke så lett for hun ville ikke stå stille, men hun er rundt 28-30 cm høy til skuldrene. Jeg håper jo at hun fortsetter å vokse litt mer, men det blir spennende å se hvor stor hun ender opp med å bli.

Vi går jo på valpekurs hver torsdag nå også, og det er veldig gøy! Enya er veldig flink til å holde fokus på oss og hun er veldig ivrig etter å lære ting. Det er ikke så gøy når instruktøren snakker masse og hun bare må sitte stille og vente :P

En mer utfyllende oppdatering kommer på bloggen i løpet av dagen!

Skal du kaste ballen?! Jeg er klar!

DSC01111_zps6a38b64b.jpg

Har den!

DSC01113_zps9a3277ef.jpg

Enya har fått seg ny seng!

DSC01124_zps0391ba56.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For de som ikke leser bloggen, så kommer en liten oppdatering her også. Enya har vokst seg stor og jeg har prøvd meg med klippesaksa på ordentlig for første gang. Denne gangen var det toppen på hodet som skulle klippes siden hun hele tiden får luggen i øynene og det var veldig mye pels som ble veldig våt i høstværet. Så da gikk vi for en sporty klipp! Jeg er ikke helt fornøyd, for jeg er litt perfeksjonist og jeg fikk klippet litt mye på den ene siden i forhold til den andre. Men øvelse gjør mester.

post-10953-0-24858000-1379765637_thumb.j

Også har vi vært på valpekurs igjen. Mer om det står på bloggen, men her er iallefall et bilde.

post-10953-0-90969100-1379765677_thumb.j

Også har Enya vært hos veterinæren og trukket 3 hjørnetenner som ikke løsnet av seg selv. De satt helt bom fast selv om de nye tennene hadde begynt å komme, så da måtte de bare trekkes. Heldigvis så tror jeg forsikringen dekker en del, så det blir spennende når regninga kommer.

For mer bilder og oppdatering, sjekk ut bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke blitt noe mindre skjønn. :wub: Håper hun er alt dere har drømt om! Synes du er flink som klipper og steller på Enya, man blir ikke flink hvis man ikke prøver seg fram!

Åh, takk, det er koselig å høre :) Jaa, hun er virkelig drømmehunden for oss! :wub: Kunne ikke fått en finere puddeljente enn henne, så jeg er veldig glad for at vi var så heldig å få kjøpe henne :ahappy: Nei, man må jo bare prøve seg frem for å lære, men jeg skulle virkelig ønske at jeg fikk kommet meg på et klippekurs altså. Men da må vel pelsen være litt lenger så vi har noe å ta av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen fyller Enya 5 måneder! Det er rart hvor fort tiden flyr med en valp i hus altså :)

Hun har nå mistet alle fortennene sine både oppe og nede og noen av jekslene har begynt å bli løse også.

Lillemor har vokst masse! Jeg målte henne med et målebånd bare for morro skyld, og det var ikke så lett for hun ville ikke stå stille, men hun er rundt 28-30 cm høy til skuldrene. Jeg håper jo at hun fortsetter å vokse litt mer, men det blir spennende å se hvor stor hun ender opp med å bli.

Vi går jo på valpekurs hver torsdag nå også, og det er veldig gøy! Enya er veldig flink til å holde fokus på oss og hun er veldig ivrig etter å lære ting. Det er ikke så gøy når instruktøren snakker masse og hun bare må sitte stille og vente :P

En mer utfyllende oppdatering kommer på bloggen i løpet av dagen!

Skal du kaste ballen?! Jeg er klar!

DSC01111_zps6a38b64b.jpg

Har den!

DSC01113_zps9a3277ef.jpg

Enya har fått seg ny seng!

DSC01124_zps0391ba56.jpg

Er senga kjøpt hos Hooks? :) Isåfall hvordan liker du den? :D Og hvilken str er den?

Hun snuppa di hun er bare så helskjønn <3 Og du tar så fine bilder av henne! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er senga kjøpt hos Hooks? :) Isåfall hvordan liker du den? :D Og hvilken str er den?

Hun snuppa di hun er bare så helskjønn <3 Og du tar så fine bilder av henne! :)

Ja, det er den :) Kjøpte den ikke på nett, men i selve butikken, så jeg aner ikke størrelse desverre.. Når jeg var der hadde de denne og en som var større. Men den er veldig fin i fargen, og Enya liker veldig godt å ligge i den. Og den funker veldig fint å grave i ifølge Enya ;):P

Åh, takk! Så hyggelig å høre :) Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å ta bilder av henne, men jeg prøver så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Huff, har visst helt glemt bort denne tråden her! Men det er ikke så lett å huske på når jeg er mer opptatt av å oppdatere bloggen :P Så for alle interesserte, sjekk ut bloggen, der kommer det oftere oppdatering enn her! :)

Men får vel slenge med noen bilder når jeg først skriver litt her.

Flagrende!

post-10953-0-12411200-1383514210_thumb.j

Se så snille øyer :)

post-10953-0-88296600-1383514223_thumb.j

Lille raringen :wub:

post-10953-0-20220500-1383514245_thumb.j

Snøøø!

post-10953-0-68268500-1383514258_thumb.j

Og et bonusbilde av lille Loke :) Familiens nye valp! Bare 11 uker gammel på dette bildet.

post-10953-0-28187500-1383514282_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har glemt bort at jeg har denne tråden her siden jeg heller oppdaterer bloggen. Men i dag fyller Emya 1 år så da tenkte jeg at jeg måtte linke til bloggen for å vise hvor fin hun er! :wub::heart:

Hun må være den fineste puddelen jeg har sett :wub:

Er pelsen hennes ferdig? Altså ikke fargen, men teksturen på den? Syns liksom pudlene jeg treffer rundt om her har så hard/tovete pels, mens hennes ser virkelig fløyelsmyk ut.

Ååh, tusen takk! På de siste bildene i tråden her så var pelsen hennes veldig valpete og myk, og dermed ikke så mange stikkhår som pudler ofte har. Nå har hun begynt for fullt med å få voksenpelsen sin og det har blitt mere stikkhår, men pelsen er fortsatt ikke hard. Hun har også begynt å bleke mer i pelsen, så hun ser litt ut som et lappeteppe med forskjellige grånyanser :P Jeg skjønner hva du mener med hard puddelpels, for møter ofte slike pudler jeg også. Vet ikke om hun kommer til å fortsette å være myk og god, eller om pelsen blir hardere med alderen. Vet heller ikke hva som gjør pelsen myk, om det har noe med hvilke produkter man bruker og hvor ofte man børste osv.. Men jeg håper den holder seg ganske lik som nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...