Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til sunne godbiter?

maysofie
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har oppdaget at min kjære tispe har lett for å legge på seg når vi driver mye med innlæring av nye triks og kommandoer, og ettersom hun tenner mer på godbiter enn leker, er det ganske uheldig. Prøver å regulere fór og mosjon i disse periodene, men likevel ser det ut som bare lukta av godbitene legger seg på kroppen! Kanskje er det enda noen endringer jeg må gjøre med fóret?

Hun er av medium størrelse, blanding mellom puddel og cocker. Kanskje ikke av de mest energihøye typene, men har likevel litt spenning og iver i seg. Generelt holder vi på med litt triks ved siden av lydighet, dette som oftest ved hjelp av klikkertrening/shaping. Bruker en miks av egenstekte leverbiter og fabrikkerte pølser eller karbonader som godbit per dags dato. Leverbitene blir helst værende, ettersom det er jackpotten hennes!

Lurer på om noen har innspill til litt "sunnere" godbiter eller andre problemløsninger? Alle forslag mottas med åpne armer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager godbiter av rent kjøtt - kylling, biff, svin, reinkjøtt, lam.... Kjøttet kjøper jeg inn til meg selv, men jeg tar alltid av litt til hunden og legger det i fryseren før jeg tilbereder min mat. Det høres dyrt ut, men det er ikke spesielt dyrt sammenliknet med kiloprisen på ferdige godbiter (ihvertfall ikke hvis man bruker Let's bite o.l. - altså dyrere godbiter fra dyrebutikken). Det er også mye sunnere :)

Når det gjelder tilberedning brukte jeg før å tørke det i steikovnen. Nå er jeg lat (og har ikke steikovn), så da bare koker jeg det og lar det renne av på kjøkkenpapir. Hunden synes det blir like godt (kanskje faktisk bedre), eneste ulempen er at det blir mer klissete og ikke like holdbart (derfor lager jeg bare litt om gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke den mest magre godbiten, men du kan lage bittesmå biter: Tørket storfelever lager jeg masse av. Dvs jeg koker den først (tar bare noen minutter å få gjennomkokt når jeg skjærer i tynne skiver) og tørker etterpå. Jeg har erfart at det går raskest. Blir de ikke helt tørre tvers gjennom bare oppbevarer jeg dem i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever er vel ganske mye kalorier i har jeg hørt, så om du bruker det ville jeg ihvertfall brukt det i små mengder. Likeså pølser og kjøttboller med mye fett i.

Kylling liker de fleste hunder, er magert kjøtt, og kan være billig i innkjøp om du passer på tilbudene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever er vel ganske mye kalorier i har jeg hørt, så om du bruker det ville jeg ihvertfall brukt det i små mengder. Likeså pølser og kjøttboller med mye fett i.

Kylling liker de fleste hunder, er magert kjøtt, og kan være billig i innkjøp om du passer på tilbudene i butikken.

Lever er magert, det er nesten rent protein. Det lille som er fett er synlig og kan skjæres bort om man vil.

MEN, man skal være forsiktig med hvor mye lever man bruker, da det inneholder veldig mye A- og D-vitamin som rettogslett er skadelig for hunden i store doser. Dobbelthusk at kokt/tørket lever er mer potent enn rått iom at væsken er borte og det derfor er mer konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...