Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelysning bichon frise

Krøllat
 Share

Recommended Posts

Er det slik at øyelysing for bichon frise ble obligatorisk for å få stamtavle og reg i nkk? Skal kjøpe en bichon frise, foreldre har stamtavle men ikke valpene fordi det ikke er veterinær som tar øyelysning der oppdretter bor. Valpen selges dog til redusert pris bare så det er sagt. Og for oss har det ingen praktisk betydning da det skal være en selskapshund. Er det noen som vet om det stemmer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår fra NKKs sider så stemmer dette. Men jeg stusser på hvor oppdretter kan bo som gjør øyelysing umulig? Ja, mulig h*n må kjøre litt, men helt ærlig så kan det ikke være så vanskelig.

Personlig hadde jeg tenkt at en selskapshund også skal være frisk, det er like viktig for en selskapshund som en utstillingshund. Min mening er at det skal (altfor) mye til for at NKK setter registeringsrestriksjoner på denne måten - det er 4 raser totalt liksom - så denne er nok satt med svært god grunn.

Jeg hadde nok heller kjøpt valp fra en oppdretter som bruker de ressurser som kreves for å helseteste hundene sine før avl, jeg skal tross alt ha hunden i mange år, og de få tusenlappene man sparer på å kjøpe en uregistrert valp fra utestet opphav spiller liten rolle i lengden. Spesielt om det viser seg at valpen jeg kjøper får helseproblemer, de blir fort veldig dyre i lengden.

I det litt større bildet ønsker jeg å bruke mine penger på å støtte de oppdretterne som tar helse alvorlig og som har en langsiktig plan. Det er disse oppdretterne jeg ønsker skal fortsette å produsere hunder, og ikke de som tar snarveier. Det er den beste måten å holde rasen frisk på, og evt avle ut problemer som måtte dukke opp.

Selvsagt kan akkurat disse valpene være like friske som valper fra øyelyste foreldre, det er aldri noen garantier med hundeavl, men jeg ønsker å ha oddsen på min side når jeg kjøper valp, både for min egen del og med tanke på de som kommer etter meg. :)

Lykke til! :)

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke kjøpt. Øyelysningskravet er nok satt pga en svært god grunn (det er sjeldent NKK setter slike krav). Og jeg tenker som så, selv om hunden "bare" skal være selskapshund, er det egentlig noe å sjanse på at den kanskje blir blind i ung alder, eller å måtte bruke titusenvis av kroner på operasjoner? Garantier for å unngå dette helt vil man neppe aldri få, men man kan jo prøve å minimere sjansen? :) Helse er viktig for alle hunder, og jeg vil anbefale alle å kjøpe fra oppdrettere som tar dette seriøst, samme hva slags bruk man tenker seg for hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nordligste stedet du finner autorisert øyelyser, er i Stjørdal, så at det finnes oppdrettere som bor sånn til at det blir vanskelig å øyelyse, tviler jeg ikke på. Den eneste muligheten alle nord for Stjørdal har for å få øyelyst da, er enten på NKK-utstilling eller om en klinikk leier inn en øyelyser. Regelen kom nå 1. januar i år, så det kan jo være at denne oppdretteren ikke har "rukket" det?

Nå er det PRA, cherry eye og katarakt som er hovedproblemet på friseen så vidt jeg kan se. Cherry Eye er vel synlig på affiserte hunder, så da kan man i det minste se om foreldrene har det. PRA og katarakt derimot, er ikke synlig, og bare for å gjøre det vanskelig, så er det noe en hund kan få som voksen. PRA gjør at hunden blir blind, katarakt er grå stær og kan i verste fall gjøre hunden blind.

Men disse foreldredyrene har vel foreldre og søsken de også? Det går jo an å sjekke på Dogweb om de er øyelyst, og om PRA og katarakt er utbredt på de linjene?

Personlig ville jeg vel latt være å kjøpe derfra, selv selskapshunder burde kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nordligste stedet du finner autorisert øyelyser, er i Stjørdal, så at det finnes oppdrettere som bor sånn til at det blir vanskelig å øyelyse, tviler jeg ikke på. Den eneste muligheten alle nord for Stjørdal har for å få øyelyst da, er enten på NKK-utstilling eller om en klinikk leier inn en øyelyser.

Det er kjipt at det ikke er mer tilgjengelig for de som bor lite sentralt. Men det kan hende det koster dem mindre å fly til Stjørdal (om det er i nord de bor) eller en annen plass, øyelyse og selge valpene til full pris og registrert, enn å selge dem til redusert pris.

Det er om ikke annet en tredje mulighet til de du lister opp.

Noe å foreslå til oppdretter, Krøllat? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 21 autoriserte øyelysere i landet, 5 av de holder til i Oslo, 3 i Trondheimsområdet (Stjørdal, Trondheim og Heimdal), 5 på vestlandet (Ål, Fana, 2 på Bryne og Stavanger). De siste 8 er rundt omkring på østlandet. Det er kostbart å drive oppdrett i nord-Norge med sånne avlskrav, og jeg har faktisk forståelse for at det ikke blir gjort, særlig i raser der øyelysing ikke er et krav (hvilket - igjen dessverre - er i for få raser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det går an å reise til Finland/Sverige og øyelyse der, det kan være et nærmere og rimeligere alternativ for de som bor lengst nord. Og Tromsø mener jeg å huske har en øyelyser der en dag pr mnd. Så det er litt mer omstendig, men slett ikke umulig å få øyelyst nordpå.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det går an å reise til Finland/Sverige og øyelyse der, det kan være et nærmere og rimeligere alternativ for de som bor lengst nord. Og Tromsø mener jeg å huske har en øyelyser der en dag pr mnd. Så det er litt mer omstendig, men slett ikke umulig å få øyelyst nordpå.

Jeg sa heller ikke at det var umulig, jeg sa jeg har forståelse for at det ikke blir gjort. Det er vel ikke flust av autoriserte øyelysere på grensa heller, selv om man skulle finne på å dra til Sverige eller Finnland? For det er det som er greia her, ikke sant? Det er ikke sånn et en hvilken som helst veterinær kan gi hunden en offisiell øyelysning, det må man faktisk være autorsiert for å kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er vel foreldrene, ikke valpene som skal øyelyses?

Sorry, litt sliten etter dagen skjønner jeg nå. Er så vant med valper som øyenlyses før levering. *r*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Nordland og det er flere dyrlegeklinikker som får øyelysere opp hit med jevne mellomrom bare så det er sagt :) Vet at dette gjøres både i Mo i Rana og i Bodø iallefall så vil tro det er flere steder nordover som gjør det samme :) Så det må planlegges litt i forveien men det rr langt fra umulig å få bikkjene sine øyelyst her iallefall - heldigvis :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som driver med min rase i både Nordland, Troms og Finnmark, og de fleste klarer å øyelyse hundene sine ihvertfall :) Greit, avstandene er store, men når bichon frise er en av rasene som har øyelysning som registreringskrav så syns jeg, personlig, at man burde prøve å få det til. Blant annet fikk jeg nettopp vite at det leies inn øyelyser til Kirkenesutstillinga hvert år, så det er én mulighet i Finnmark ihvertfall :) Også er det vel øyelyser på NKK Tromsø kanskje?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor oppdretter i finnmark da, og det er et lite stykke derfra til mo i rana... Bare for å ha det sagt. Jaja er fornøyd med hunden anyway. Stamtavle eller ikke.

Ja selvfølgelig men mitt poeng er at det er klinikker som selv om de ikke har øyelyser som jobber der fast så får de flydd de opp med jevne mellomrom og det kan jo hende det er flere klinikker enda lengre nord som også gjør det.V

Veldig bra du er fornøyd med hunden det er jo det viktigste, men uten øyelysning vet man ikke om hunden har øyesykdommer som kan potensielt være veldig smertefullt og gjøre hunden blind. Hunder er flink til å skjule smerte. Så praktisk betydning kan det jo ende opp å ha for dere selv om dere bare skal ha hunden til selskapshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
    • De to oppdretterne står på lista over mulige, greit å få positiv feedback om dem begge   Æsj, piping.. Jaja, hadde litt av det på Pax, men fikk det sånn tålelig vekk etter hvert. Slikking er jo sært  Men det skal vel alltid være noe, hehe, ingen rase er perfekt. 
    • Her blir valpen mest sannsynlig krypt. Trodde testikkelen ville komme ned, fordi den lå følbar nær åpningen da den andre ramla ned, men den har vært litt jojo. Nesten nede, lenger opp igjen, liggende i åpningen, tilbake inn i kanalen, nå rett bak åpningen. I følge Grok (AI) så snevrer den ringen seg sammen ved 16 ukers alder (mandag), og det er derfra bare 5-10% sjanse for at stenen kommer på plass i pungen innen 6 mnd. Helt ok med å ikke kunne stille ut. Ikke noe behov for sportschampionat eller avkom, men veldig i tvil om å fjerne den eller ikke før puberteten, mens den er liten. Frykter den vil hyperprodusere kjønnshormoner, og de er det nok av fra normale testikler i puberteten. Det teller ikke som kastrering ihht NKK reglement om en bare fjerner en unilateralt krypt testikkel og beholder den normale?  Er forøvrig overbevist om at han jukker pga ubehag fra den testikkelen som sitter i lysken. Presser sikkert på kringliggende vev, asymmetrisk følelse, som antakelig er et irritasjonsmoment. Virker sånn. 
    • Ny bytur. Konsert fra avstand. Masse livlige folk overalt. Etablerte et vennskap med en søt toårig jente på bussen. Koselig spasertur med storebror. Sitt under marsj i gågata, fem meters avstand. Tur gjennom teknobelyst konsertområde med rosa trær etter event va over, og så en øl på Mikrobryggeriet. Ede fikk ikke være med inn til baren for å handle, men vekteren ville gjerne passe han imens. Ingen protester fra Edes side, som synes hun var søt. Han var litt furten over at vi ikke fikk gå inn da jeg kom ut igjen, han synes det så spennende ut innenfor dørene, men ikke furten nok til å holde en emo konsert pga. Han er fullstendig trygg på fulle folk og tette folkemengder nå. Anser det som helt normalt. Forbinder alkoholånde med trivelige folk som vil hilse med gjensidig berøring, og han elsker det, heldigvis. Sovnet nonchalant og trygg på ståkete buss full av fulle bygdetullinger i supporterutstyr og god VM-stemning på vei hjem.    Edit: Jeg unnlot nevne en utrivelig opplevelse, fordi det er et så touchy subject, men det er sant, det skjedde, og #notallmuslims, jeg kjenner til selverklært troende muslimer som har hund (inne, normalt hundehold) også, fordi det ikke står noe negativt eller noen instruks om hvordan ha hunder i Koranen, det står bare i hadith, så det må være greit å fortelle om dette uten å frykte bli beskyldt for å være rasistisk eller islamofob: Vi gjorde en kort stopp utenfor en tilfeldig butikk for å omorganisere innhold i lommer og bærenett, hvorpå det dukket opp en ansatt på hver side, fra hver sin dør. De sa noe til hverandre på arabisk, og den ene utbrøt "Najis!" før de forsvant inn igjen. Første gang jeg har sett Ede engstelig, med stiv hale ned mellom beina. Han må ha plukket opp vibber fra de. Svart hund sammen med kaffir kvinne uten tildekket hår var visst ikke velkomne til å bruke fortauet utenfor den butikken der. Irriterende når folk skremmer hunden med sånne vibber at han ender med halen stiv mellom beina. Han som alltid ellers har selvsikkert kroppspråk med ledig høy haleføring.  Det tok ham heldigvis bare en meter forbi butikken og inn i folkemengden med VM-supportere på tur hjem for å løfte halen igjen. Fort glemt. .. håper jeg. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...