Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops!


kimo:)
 Share

Recommended Posts

mops3.jpg

mops2.jpg

mops1.jpg

En festlig rase, morsom, livlig, lojal, engasjert, kjærlig, hengiven osv. osv.

Generell informasjon

Mopsen er en sjarmerende, barnevennlig og livlig liten krabat. På latin omtales denne hunderasen som ”multum in parvo” som betyr ”hund i lite format”. Selv om hundene er små, er de fulle av energi og morsomme påfunn. Mopsen beskrives som hundeverdenens klovn.

Mopsen er kompakt bygd og skal ha et stort rundt hode. Nesepartiet er flatt, kort og kvadratisk. Karakterisk for denne rasen er dens markerte rynker og mørke, store øyne.

Mopsen er lett underbitt med bred underkjeve. Hals og nakke er muskuløse og tilstrekkelig lange til å kunne bære hodet stolt. Den lille hunden er svært glad i mat og eieren av en mops bør styre dens til tider overdådige behov for mat for å unngå overvekt. Mopsens idealvekt ligger mellom 6,3 – 8,1 kilo.

Mopsens pels bør være kort, fin og glatt. Pelsfargen kan være sølv, aprikos, gul/beige eller svart. Hver farge skal være så ren og klar slik at kontrastene mellom pelsfarge og ansikt vises tydelig.

Størrelse: Liten

Aktivitetsbehov: Lite

Pels: Kort

Behov for pelsstell: Minimalt

Allergivennlig: Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Her må jo jeg slå meg med ;)

Jeg syntes mopsen er en hærlig rase. Helt spessiell i mine øyne :) Jeg har et stort ønske om flere mops i fremtiden.

Selv om jeg akkurat nå er litt lei en stk Felix mops.

Han skvetter over alt på alle ting om dagen. Vi skal ta en tur til vet i morgen å undersøke, så det ikke er noe galt.

Håper i hvertfall det blir slutt på dette :)

Uansett så er han jo gullgutten til mamsen og her kommmer noen bilder:

Felix6.jpg

IMG_0675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Nå har jeg rydda opp i tråden og ber dere følge reglene for tråden. Kommentarer og småsnakk kan gjøre i din hund e.l. Poenget med raseleksikonet er ta man skal kunne slå opp og finne bilder av og info om rasene uten masse småsnakk og "søthundkommentarer".

Skal du poste et bilde da lager du en topic for hvilken rase du skal sette inn et bilde på. Feks har du en Labrador da skal din topic hete "Labrador". Og alle andre som har labrador skal legge sine bilder inn under der også. Så kan folk selv velge hvilke raser de vil inn og se bilder av.

Det er ikke lov å kommentere bildene i raseleksikonet. Har man kommentarer kan man sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 years later...

Min venninne har to mopser: En svart og en i samme farge som de fleste andre her inne. De er begge spreke hunder som ikke sier nei til en løpetur opp i skogen.

Her er et par bilder av den svarte kjekkasen, Snoogie.

PA310148.jpg

PA310141.jpg

Og ett av den smellvakre Frank:

DSC_0178.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg drar opp denne tråden litt, jeg. Jeg har et avstandscrush på mops, virkelig. Jeg synes de er så utrolig skjønne, og de ser bare ut som verdens herligste små klumper som kan ligge i fanget og kose. Samtidig har jeg lyst til at neste hund skal være ikke helt... myndete, i trening. Men jeg kan virkelig ingenting om mops.

Dere som har mops, bruker dere dem til noe? Er det vanskelig å holde vekten på dem? Er det "lett" å finne mopser som ikke plages med luftveier/nese? Hvordan er det egentlig å ha en mops i hus?

Jeg vet ikke om dette er et forbigående crush, men det skader i alle fall ikke å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...