Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningstips, gå løs i bånd helt inntil eier


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Hei! Søker treningstips på hvordan man lærer hunden å gå uten bånd helt tett inntil deg. Ser mange videoer av hunder som går/løper/rygger/svinger/går sidelengs heelt tett inntil eierens fot - mens hunden har blikket opp på eier. Og når eier stopper så setter hunden seg. Altså hunden følger eierens bevegelser. Dette ser så himla tøft ut, og dette er noe jeg ønsker å lære valpen/hunden min. Jeg henter henne ikke før om 3 uker, men tenkte å innhente litt informasjon, slik at jeg tidlig kan starte på opplæringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempetøft, og det kalles gjerne "fri ved fot" :ahappy: Det er en lydighetsøvelse som er helt grunnleggende for de som trener og konkurrerer i lydighetsprøver, også kalt LP. Du kan lese mer om lydighetsprøver på Norsk Kennelklubb sine sider. Det er ikke noe du krever at en hund skal gjøre en hel tur, forresten; det er slitsomt både mentalt og fysisk og kan gi skader pga ensidig belastning hvis hunden gjør det altfor mye ;)

Om du har lyst til å lære hunden din det, er det bare å gå kurs; først valpekurs og etterhvert noen grunnleggende lydighetskurs når valpen din er klar for å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempetøft, og det kalles gjerne "fri ved fot" :ahappy:

Dette var dagens høydare. :heart:

Sandra, kjempegodt tips å gå kurs med hunden din! Å holde seg på venstre siden av fører er utgangpunktet i mye hundetrening, og allerede på valpekurset kan du gi beskjed til instruktør om at du ønsker å få hjelp til innlæring av dette. :)

Veldig bra det Pim nevner at det kan bli veldig ensidig belastning, så husk å ikke gjør det FOR mye heller.

Gratulerer med valp og masse lykke til! Du har mange frustrajoner og minst dobbelt så mange gleder å se fram til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt problemer med å få dyret til å gå helt ved foten, til tross for kurs og trening. Men etter et tips om å klikke inn en perfekt fvf ved å trene inntil en vegg, så fikk vi det til! (Så fremt ørene hans funker da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt problemer med å få dyret til å gå helt ved foten, til tross for kurs og trening. Men etter et tips om å klikke inn en perfekt fvf ved å trene inntil en vegg, så fikk vi det til! (Så fremt ørene hans funker da)

Det hørtes lurt ut ja! Jeg har forsøkt å trene inntil vegger, men så fort vi ikke er inntil veggen lenger så er hun den halvmeteren unna. Klikkeren skal jammen prøves ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke tenkt å gjøre dette på vanlige turer :)

Kan godt tenke meg å delta på LP, så dette er vel noe hunden bør kunne :)

Kan tenke meg at det blir vanskelig å få hunden til å gå helt inntil da - men vi får se :)

Dersom den lokale hundeklubben arrangerer valpekurs til høsten, så skal jeg delta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke tenkt å gjøre dette på vanlige turer :)

Kan godt tenke meg å delta på LP, så dette er vel noe hunden bør kunne :)

Kan tenke meg at det blir vanskelig å få hunden til å gå helt inntil da - men vi får se :)

Dersom den lokale hundeklubben arrangerer valpekurs til høsten, så skal jeg delta :)

Valpekurs er en veldig bra start, ofte har de da påfølgende bronsemerke kurs (som er en forenklet klasse 1 program), og deretter konkuranselydighet kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...