Gå til innhold
Hundesonen.no

diare ofte..


Recommended Posts

Hei. Har dere vært hos dyrlege med henne? Dersom dere har det, eller skal det, og det viser/har vist seg at det kun er snakk om en sensitiv mage, er det forebyggende ting dere kan gjøre.

Dere kan sjekke ut for spesielt tilpasset sensitiv mage. Og da holde dere til dette. Ikke noe godis og slik hun kan reagere på. I tillegg kan dere ha ZooLac i huset, som dere gir om det har skjedd noe dere tror vil gi henne diare, altså som forebyggende, eller når hun først har fått diare, som behandling.

Er hun nervøs ellers? Slik at det er nervøs mage det er snakk om? Da kan kanskje D.A.P være verdt forsøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fòr er det hun går på nå da? Du vet jo Puma har en sensitiv mage, og får fort diarè, spesielt ved stress, men nå går han på Eukanuba lam&ris (570 kr pr sekk), og zoolak innimellom, og nå har han en helt perfekt avføring, uansett hva slags stress han blir utsatt for. Hvis du bruker et "dårlig" fòr, som det er vanskeligere for hunden å gjøre seg riktig nytte av, vil det raskere bli diarè ved stress/forandringer. Det er iallefall hva jeg merker på de hundene jeg har hatt. Prøv Lam og ris, eller Hillsfor sensitiv mage- det har fungert best av alle forene jeg har brukt hittil på Pums.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært sånn lenge?

Jeg har skrevet dette tidligere, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Vi hadde det på samme måten med en omplasseringstispe vi tok til oss i slutten av oktober. Hun stresset i forbindelse med eierskiftet (eller så har hun vært sånn hele tiden, hva vet vel vi?) Diare i flere uker, ja nesten en måned. Byttet til Hill's I/D, ZooLac, litt ris. You name it. ZooLac funket litt, men så var det på'n igjen. Og veterinæren fant ingen ting galt. Så byttet vi til vom og hundemat sitt kyllingfór. Alt i orden nå, det ordnet seg på dagen. Flott bæsj, og nå blander vi i litt tørrfór for at avføringen ikke skal være for hard (fiber). I tillegg er det jo greit for tennene. Av og til (på julaften...) får hun en kvart, rå høne pøne som hun synes er skikkelig digg.

Anbefaler absolutt dette fóret fra V & H. Det er rått kjøtt, som jo burde være naturlig for hunden. Det er i tillegg rimelig om man kjøper 20 kgs blokk, selv om det tar litt plass i fryseren. Vi lever et helt annet liv nå enn når vi sneik oss opp tidlig om morgenen for å undersøke hvor mange diaréklatter som lå rundt omkring, og hunden bare ble tynnere og tynnere. Og hunden ble selvsagt mye roligere når hun slapp å springe rundt fordi hun ville bæsje hele tida også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt en adferdstest på henne. Dersom hun får diaré av at dere flytter på en ting, så har hun det ikke bra, og dere bør finne en løsning på hvordan dere kan hjelpe henne til å bli mindre stresset.

Når hun får diaré, så gi henne masse å drikke, lag gjerne kokt ris som du tilsetter Biola eller Cultura i. Ikke gi hundemat når hun har diaré, da skal hun ha noe lettfordøyelig, noe ris er.

Ha også kulltabletter i huset, samt Paragurt-tabletter (fåes på apoteket). Greit å gi hunder for å roe magen, Kull kan være litt hardt, derfor er Paragurt å foretrekke.

Å gi en annen type mat kan også være en del av løsningen, slik som bebop skriver, og vom og hundemat (www.vomoghundemat.no) er absolutt å anbefale. Det er ferskfór som har hjulpet mange hunder med allergi og løs mage. Næringsopptaket er nærmest optimalt, noe som gir minimalt med avføring, og den blir også hardere enn ved annet fór.

Men, få hunden adferdstestet, så mye stress er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Som bearded collie har collie svært ofte problemer med løs mage. Bearded collien blir sjekket for addison syke, din hund kan kanskje mangle enzymet i tarmene som gjør at maten opptas som den skal .Begge deler kan finnes ut hos vet. En enkel tabeltt med mat løser problemet. Stress er velig lite relatert til ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg tror (mistenker og VET) også at temperamentet faktisk kan spille en viktig rolle i hundens fordøyelsesystem.

Det som er tidligere nevnt her ang. "fetter-rasen" bearded collie føler ikke jeg er relevant for verken dagens beardiser eller ditt problem. Ja, det er sant at vi (med beardiser) har slitt med såkalte "stressmager" i mange, mange år - men DET er bortimot borte på dagens beardiser. Mulig at endel eldre norske linjer fortsatt har dette som et problem, men det er ikke lenger noe generelt problem på rasen.

Og DET hadde nok også mye med temperamentet å gjøre, da vi samtidig slet med mye nervøse og dårlige individer. I dag har de blitt roligere, stødigere og mere robuste i temperamentet - og DET synes også tydelig på følsomheten i fordøyelsesorganene.

Ang. Addison - som også nevnt her - så kan man dessverre IKKE undersøke for dette før hunden evt. faktisk er syk av denne sykdommen. Denne sykdommen finnes på bearded collies (uten sammenligning forøvrig med collies), men det er fortsatt veldig sjelden.

Symptomer KAN være diarrè, men det sammenfaller oftest med at hunden er alment syk - sjanglete, dårlig balanse, matlyst, etc. Og det finner dessverre ikke noen mirakelkur som løses ved "en tablett i maten" - og vips er de bra.

Så mitt tips er å vurdere hele hunden, dens normale temperament, stresstoleranse og ikke minst toleranse for nye miljøer. Men først og fremst ville jeg tenkt på hundens fôr - og hvis du VET at det er bra, så hadde jeg vurdert hundens ro og trivsel i hjemmemiljøet.

Kanskje gitt den mere "oppgaver" - mere hjernetrim, få oppleve nye miljøer oftere, helt enkelt gå på tur på andre steder enn "normalt", og helt enkelt tvinge den til å akseptere miljø-forandringer...

Sånn sett har kanskje vi som reiser mye rundt med våre hunder en fordel fremfor andre som stort sett kun er hjemme og koser seg.. Vi har med hunder på laaaange bilturer, på hotell. hytter, i camp.vogn, rundt om på utstillinger/stevner hver/hver annen helg, etc... Noen vil kanskje reagerer litt i magene sine, men kun til de blir vant til dette "sigøynerlivet" og da tåler de nærmest hva som helst.

Gode fôr-rutiner vil også kunne hjelpe til med å stabilisere magen til hunden. Föring til faste tider, gjerne to ganger pr dag (hvis man har tid/mulighet), lite av gangen, men en god rutine på det med å bli fôret - og så tur for å "gjøre" ting..

Zoolac, Kefir, Biola, Kulturmelk vil også kunne stabilisere magen til en viss grad - men dessverre ikke nok hvis noe annet enn magens bakteriaflora er grunnen til denne diarrèen.

Så en mental vurdering av hunden er kanskje mest på sin plass - men samtidig så hjelper det kanskje ikke deg med ditt problem.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...