Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå har det seg sånn av valpen jeg skal ta inn går ikke lenger inn under 3 mnd regelen mer pga av rabisrever.

Er det nå slikt at hun da skal ha alle vaksiner, så rabiesvaksine + 21 uker og ormekur før hun kommer inn? Har jeg forstått regelen rett? Kan rabiesvaksinen gies feks ved 6 uker om veterinæren sier det er greit å sette den da?

Skrevet

Rabiesvaksinen skal settes som anbefalt av leverandøren av vaksinen. I Mattilsynets regler står det at det "vanligvis" er 12 uker.
For sikkerhets skyld kanskje best å høre med Mattilsynet? At ikke veterinæren i landet det importeres fra sier at det er "greit", for så å komme til den norske tollen, og få beskjed at hunden må i karantene eller sendes i retur.
(Man kan være uheldig og møte på kranglete tollere og grenseveterinærer)

• Like 1
Guest Jonna
Skrevet

Vet at norske veterinærer ikke setter rabiesvaksine før fylte 3 mnd i alle fall.

Det stemmer, og valper som har tatt den før har en ikke gjeldene vaksine når de kommer til Norge.

Skrevet

Jeg sjekket dette ved siste import, i fjor sommer.
Og nei, valpen kan ikke vaksineres ved 6 uker, eller tidligere enn 3 mnd. Om produsenten anbefaler tidligere, anbefaler de også to stk vaksiner og da er det den siste som gjelder. Og da er du like langt:)
Så Rabiesvaksine ved 3 mnd og du kan ta den inn 21 dager etterpå. I tillegg til Pass, chip og avmasking .

• Like 1