Gå til innhold
Hundesonen.no

Stive hofter/forkalkninger i rygg


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Gammel'n på 11 år sliter litt med forkalkninger i ryggen, og får to rimadyl daglig for smerter. Han har gode dager hvor han tar springfart og stuper oppi senga, og dårlige dager hvor det er tungt å komme seg oppi. Noen ganger er han sprek på tur og andre ganger blir han fort veldig sliten. Prøver å tilpasse turene til han, unngå asfalt også tar jeg selvfølgelig hensyn når han begynner å bli lei.

I tillegg til ryggen har han sinnsykt stive hofter, og når han går så strekker han ikke ut ordentlig. Det har ført til at han har mistet mye muskler i bakbena. Når veterinæren strakk bakbena ut så knakk det skikkelig inni der, og det var ubehagelig for bikkja. Nå er han på sprøytekur hos veterinæren en gang i uka, da vetten mente rimadyl kanskje ikke ga ønsket effekt, og sprøyten har mindre bivirkninger.

Lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å legge mer tilrette for bikkja, og om det er noe annet som kan hjelpe?

Har tenkt å la han svømme litt når det blir mildere ute, også har jeg tenkt å prøve litt massasje/streching, men er redd for å gjøre vondt værre. Hundemassør/kiropraktor eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får glukosamin og omega 3 daglig, men han bør kanskje ha mer enn de to?

Du kan prøve MSM i tillegg. Det skal også være mildt smertestillende.

Stride, som fås både til hund og hest, inneholder glukosamin, kondroitin, MSM, og c-vitamin. Alt sammen hevdes å ha god effekt på ledd og skjelett. Jeg bruker det selv på min korsbåndskadede hund, og det har i hvert fall ikke hatt negativ effekt.

Ellers rolige turer i mark, stretching og massasje (få veiledning om du ikke har erfaring). Svømming kan være bra for å trene opp muskulatur uten for mye belastninger. Jeg har gode erfaringer med det, i opptrening etter skade. Jeg vil tro det samme vil gjelde for en eldre hund med stive hofter og forkalkninger, selv om du kanskje ikke får samme effekten. Det er dyrt, men i sommer er det kanskje mulig å gjøre litt selv også, ute (så sant det er varmt nok, hunden din bør ikke fryse mye).

Back-on-track-dekken er nok heller ikke dumt, selv på relativt milde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er stride det samme som Castella linket til? Ser jo at de begge inneholder glukosamin, c-vit, msm og kondroitim.. Får skaffe en slik boks isåfall. Hvor får jeg kjøpt det? Og om jeg bestiller den som er linket til lengre opp, hvordan er det å føre inn den i landet? Slike ting er jo som regel litt strengere enn annet?

Tenkt å finne meg et grunt vann slik at jeg kan vasse med han mens han svømmer. Også har veterinæren svømmebasseng hvis vi heller går for innendørs svømming. Samme veterinær har også massasje, så kan eventuelt bestille meg en time også få se til å vise meg hvordan jeg gjør det rett. (Gjør enkel stretching på yngstemann, men livredd for å gjøre vondt værre på gammel'n)

Han burde jo fått litt mer muskler bak, kan han få dette av svømming? Vet ikke hvordan det er med gamle hunder og muskler :icon_redface: Han kan jo ikke trekke, kan ikke syklet med osv, så da er vel svømming "eneste" alternativ?

Passer på at han ikke fryser, og har brukt back on track igjennom vinteren. For varmt for det nå, men tror vi får finne nettingdekkenet de har.

Ellers takk for tips :) Viktig å ta vare på de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stretch han med mindre du har fått veileding i hvor og hvordan, det er noe som kan gjøre vondt verre.

BOT dekken etter aktivitet kan hjelpe, eller så er svømming og vibragulv gode alternativer :)

Jeg har kjøpt Stride til mine hunder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei, stretching på han gjør jeg ikke før noen har lært meg hvordan. Veterinæren min har bla basseng, massasje og vanntredemølle, så får snakke med de/bestille time når vi skal oppover for ny sprøyte igjen i neste uke.

Men hvordan er det å bestille slikt fra utlandet, går det greit igjennom toll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stretching på han gjør jeg ikke før noen har lært meg hvordan. Veterinæren min har bla basseng, massasje og vanntredemølle, så får snakke med de/bestille time når vi skal oppover for ny sprøyte igjen i neste uke.

Men hvordan er det å bestille slikt fra utlandet, går det greit igjennom toll?

Det kan bli returnert, men jeg har enda tilgode at det har skjedd med mine bestillinger. Nå har jeg kun bestilt i normale mengder da, ingen storinnkjøp. Mulig det har hatt noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finne ut med veterinæren og rehab personal om det er best for han å svømme eller gå i vanntredemøllen, ikke alle rygg (og nakke) problemer kan svømmes med ;)

Chicka er også 11år og jeg gjør mye av det du gjør, men gjør også fysioterapiøvelser på turene våre (jeg er utdannet fysioterapaut for hund), noen øvelser tar jeg også her inne mens hun sitter eller ligger på siden.

Det kan du også spørre om de kan vise deg øvelser som du kan ta hjemme på han, hvis du går for å bestille time hos fysioterapaut.

Chicka går til kiropraktor, enten annenhver måned eller hver måned, kommer helt ann på hvor fort hun låser seg.

Her er der heller ikke alle ryggplager som kan mobiliseres.

Massasje får hun MYE, må innrømme at etter at jeg ble massør så har liksom klappingen min på hunder gått over til at jeg tar enkelte massasjegrep når jeg klapper.

Vi stopper ofte på tur bare for å kose og da passer jeg på å gå over forskjellige deler av hunden hver gang feks skuldre en gang, krysset en annen gang, så ryggen en gang, også lårene en annen gang osv osv ;)

Det å ha gammel hund med leddplager virker nok for mange som mye jobb og litt kjedelig, men for meg er det bare interessant og koselig (selvfølgelig er det ikke koselig at hun har leddplager, men å behandle hun er koselig)

Jeg elsker å behandle Chicka og se hvor glad hun blir etter behandling og det er gøy å se hvordan hun konsentrerer seg når vi tar øvelser og blir såå stolt når hun får skryt :)

Det er også veldig gøy for meg å se at den behandlingen jeg gjør på hun fungerer og at hun får et bedre og mindre stivt liv ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, stretching på han gjør jeg ikke før noen har lært meg hvordan. Veterinæren min har bla basseng, massasje og vanntredemølle, så får snakke med de/bestille time når vi skal oppover for ny sprøyte igjen i neste uke.

Men hvordan er det å bestille slikt fra utlandet, går det greit igjennom toll?

Den jeg linket til deg går helt fint gjennom tollen...frakten på produktet er også svært lav, og du har boksen i postkassa innen en uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Det kan bli returnert, men jeg har enda tilgode at det har skjedd med mine bestillinger. Nå har jeg kun bestilt i normale mengder da, ingen storinnkjøp. Mulig det har hatt noe å si :)

Var jo rimeligere enn å kjøpe i Norge, og siden det fås kjøpt i Norge satser vi på at innførsel går greit.

Jeg har bestilt Stride fra England. Vet ikke hvor det ellers er å få tak i. Fås både i flytende form og i pulver. Helles over mat.

Funnet to butikker i Norge som har det, men dyrere enn fra England. Kommer sn på fraktkostnader da.

Den jeg linket til deg går helt fint gjennom tollen...frakten på produktet er også svært lav, og du har boksen i postkassa innen en uke :)

Herlig! :)

Du bør finne ut med veterinæren og rehab personal om det er best for han å svømme eller gå i vanntredemøllen, ikke alle rygg (og nakke) problemer kan svømmes med ;)

Chicka er også 11år og jeg gjør mye av det du gjør, men gjør også fysioterapiøvelser på turene våre (jeg er utdannet fysioterapaut for hund), noen øvelser tar jeg også her inne mens hun sitter eller ligger på siden.

Det kan du også spørre om de kan vise deg øvelser som du kan ta hjemme på han, hvis du går for å bestille time hos fysioterapaut.

Chicka går til kiropraktor, enten annenhver måned eller hver måned, kommer helt ann på hvor fort hun låser seg.

Her er der heller ikke alle ryggplager som kan mobiliseres.

Massasje får hun MYE, må innrømme at etter at jeg ble massør så har liksom klappingen min på hunder gått over til at jeg tar enkelte massasjegrep når jeg klapper.

Vi stopper ofte på tur bare for å kose og da passer jeg på å gå over forskjellige deler av hunden hver gang feks skuldre en gang, krysset en annen gang, så ryggen en gang, også lårene en annen gang osv osv ;)

Det å ha gammel hund med leddplager virker nok for mange som mye jobb og litt kjedelig, men for meg er det bare interessant og koselig (selvfølgelig er det ikke koselig at hun har leddplager, men å behandle hun er koselig)

Jeg elsker å behandle Chicka og se hvor glad hun blir etter behandling og det er gøy å se hvordan hun konsentrerer seg når vi tar øvelser og blir såå stolt når hun får skryt :)

Det er også veldig gøy for meg å se at den behandlingen jeg gjør på hun fungerer og at hun får et bedre og mindre stivt liv ;)

Skal selvfølgelig rådføre meg med veterinær ja.

Syns det er koselig å pusle litt med han jeg og, men skulle helst sluppet plagene. Liker å se at han får energi og er sprek, men hater det når han neste dag er sliten og lei. Men det gode er at jeg har sett resultater. Etter start på glukosamin og bot-dekken i vinter fikk han mer energi bla. Satser på at eventuel fysio/kiropraktor kan lære meg enkle øvelser, så jeg kan gjøre det litt selv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg tenkte nemlig at innførsel av slike ting kan være litt strengt, men i og med at det selges i Norge så regner jeg med det er avklart og greit som produkt. Linken er iallefall lagret og klar for bestilling neste lønning, så tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...