Gå til innhold
Hundesonen.no

liggesår pga av för.

tm100021

Recommended Posts

Var innom dyrebutikken idag og spurte om de hadde noen råd pga av Serchaj's liggesår, de er ille han har ikke hår i det hele tatt på "albuen" eller hva det heter, vel, det ser ikke pent ut i det hele tatt, han har ordelig underlaget både der han sover om natten og ute i hundehuset.

De sa at det ikke fantes noen midler til å behandle det med og at det kom av for'et jeg forer med, og da lurte jeg på om flere har opplevd det? Jeg forer med olivers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ??? Det er første gang jeg har hørt... Opp gjennom tidene har jeg foret med forskjellige for, og hundene har fått liggesår, (er jo ikke sår da, men hårløst felt med tykk hud) det jeg har fått forklart med vet er at de får de pga. de ligger på hardt underlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) he he he den var ny... liggesår på grunn av hva hunden får å spise?? :-o :?

trodde de fikk det hvis de lå på hardt underlag jeg men har visst tatt helt feil, bra jeg ikke forer på olivers da for da hadde vell dyrene fått liggesår, mine hunder har aldri hatt liggesår og de får RC.

nei liggesår kommer nokk av at underlaget hunden ligger på er for hardt og ikke på grunn av fôret den spiser.

den ene schæferen jeg passet en gang i tiden hadde liggesår men når eieren fant en gammel dyne på loftet og brettet den en gang og gav den til hunden så la han seg alltid på den og da forsvant liggesårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at fòret kan ha noe med liggesår og gjøre, kan nok ha rett i det de sier. Har hørt om flere som har byttet til et sensible fòr, og at liggesårene da tildels har forsvunnet .....over litt tid. Tror også i tillegg at det blandt annet har noe å gjøre med Omega 3 innholdet.

Buffey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får omega 3 allerede' date=' men noen som kan da anbefalle et annet for? Litt OT:)[/quote']

Jeg vet at Por Plan har et fôr med fisk som skal være helt utrolig bra mot dårlig pels, og sikkert da mot disse liggesårene, siden hunden får i seg mer omega 3 og det fisken har i seg.

Chicka har veldig bra pels, men jeg vet at jeg hadde brukt dette fôret dersom jeg hadde hatt hund som hadde dårlig pels. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet mitt er jo da at han ikke vil ligge på noe mygt:s han liker jo og ligge hardt:S

Synes det var litt rart ja... Skal til vet'n om ikke så lenge så da kan han kanskje anbefalle noe.

Du kan jo vurdere å lage puter som du setter på hunden?

Kommer selvsagt an på hvor ivrig du er etter å få bort "flekkene" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Var innom dyrebutikken idag og spurte om de hadde noen råd pga av Serchaj's liggesår, de er ille han har ikke hår i det hele tatt på "albuen" eller hva det heter, vel, det ser ikke pent ut i det hele tatt, han har ordelig underlaget både der han sover om natten og ute i hundehuset.

De sa at det ikke fantes noen midler til å behandle det med og at det kom av for'et jeg forer med, og da lurte jeg på om flere har opplevd det? Jeg forer med olivers.

hvor får man kjøpt den olivers da?

For noen dyrebutikker er sånn at di finner på en grunn, så du skal kjøpe foret DE har i butikken SIN. For jeg var i en butikk (akkurat da gik jeg på labb) og dama spurte litt om hvilket for jeg brukte, og jeg svarte labb, men da sa ho SÅ MYE dritt om det foret, (og jeg må si jeg ikke har merka noe forskjell fra labb og til andre fòr typer..

Frekke er noen,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Men problemet mitt er jo da at han ikke vil ligge på noe mygt:s han liker jo og ligge hardt:S

Synes det var litt rart ja... Skal til vet'n om ikke så lenge så da kan han kanskje anbefalle noe.

Vil han ikke ligge i sofaen heller?

Jeg har ei kanin, hun fikk ligge sår for en stund siden. Da smurte jeg såret med vaselin (gul boks). Hun fikk pelsen tilbake, og er helt fin :D

Har også hørt at man kan smøre zink salve på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere å lage puter som du setter på hunden?

Kommer selvsagt an på hvor ivrig du er etter å få bort "flekkene" da...

ER VELDIG ivrig..

hvor får man kjøpt den olivers da?

Får det på døra!:D

Vil han ikke ligge i sofaen heller?

Han er for det meste ute, men nei.. Han liker det ikke spesielt godt, han ligger der kanskje i 5 minutter så hopper han ned og legger seg på gulvet..

Jeg har nå sluttet å före på olivers.. Han får eksen av det.. Desverre, pga at det funket så bra ellers og på den lille med matvegring også... Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi fikk som råd å legge groblader på liggesårene til hunden hennes. Det beste er vel å mose bladene til en slags "pesto" :D og så feste det på en eller annen måte... Yrja har også liggesår, hun har hatt det helt siden jeg fikk henne da hun var to år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...