Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Rart det ikke har blitt opprettet en tråd om dette! Men iallefall, gratulerer til Norge med lag-gull og Kjellaug Selsaas med Flis som i dag ble verdensmester! :)

Hurra for Norge! :)

• Like 2
Skrevet

Stort grattis til Kjellaug og Flis.

Og bør vel nevnes at hun vant VM i lydighet for en del år tilbake siden med mormor til Flis, og er vel eneste norske som har klart å vinne VM to ganger. :) Så en god fører. :)

• Like 2
Skrevet

Pardon me for asking... men VM... jeg ser på den mesterskaps-oversikten ovenfor her at VM tilbake til 1994 kun har blitt holdt i Europa. Hvor mye VM er det egentlig da? Er det med deltakere fra Asia, Afrika, Amerika, Australia?

[Jeg mener ikke å "discredit", jeg synes bare det var rart å se at det aldri har blitt holdt utenfor Europa :P ]

Guest Jonna
Skrevet

Pardon me for asking... men VM... jeg ser på den mesterskaps-oversikten ovenfor her at VM tilbake til 1994 kun har blitt holdt i Europa. Hvor mye VM er det egentlig da? Er det med deltakere fra Asia, Afrika, Amerika, Australia?

[Jeg mener ikke å "discredit", jeg synes bare det var rart å se at det aldri har blitt holdt utenfor Europa :P ]

Mye pga karantene tid inn til noen land og ut av andre land. :)

Skrevet

Finnes det noe statistikk på det, ifht hvorvidt det er flere deltakere fra land også utenfor Europa?

Eller for å snu det, hvis de har mesterskap i Amerika - hva skiller det å kalle det for et VM fra f.eks VM i Europa. Hvorfor er det Europa som har fått særnavnet VM, satt på spissen :P Hvorfor ikke VM i Asia, de er jo himla mye folk der. Mye ymse hundekultur :P VM i Afrika, VM i Amerika (der har de jo i det minste sør og nord :P ).

Skrevet

VM i agility er i Afrika iår og få drar pga ekstrem reisevei. Hvorfor skal hele verden dit pga de har noen få utøvere?

Uansett gratulerer til Norge :-D

Skrevet (endret)

Det er ikke alle land som fører FCI lydighetsprogrammet. Japan er med f.eks., men ellers er det først og fremst europeiske land som kjører FCI-lydighet. Den internasjonale FCI-klassen som idag bruker til VM o.l. (og som er lik eliteklassen) har ikke eksistert så lenge. Det programmet kom vel i 1999 eller noe sånt? Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det har noe med det å gjøre. LP-sporten har utviklet seg enormt de siste 10 årene! Lenge har det kun vært de norske landene som har ligget i tet i FCI-lydighet. De siste årene har vi sett at resten av europa også er med i teten, så sporten er under stadig utvikling.

Endret av borderen
  • Like 1