Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan øke matlysten til hunden

Nina

Recommended Posts

Hvordan øke matlysten til hunden?

Ero spiser veldig dårlig til tider, virker som om maten rett og slett blir for kjedelig i skålen. Når vi strør maten utover gulvet spiser han som regel opp, men jeg vil jo ha en hund som spiser fra matskåla og ikke fra gulvet. Har begynt å gi han noe godt når han har spist opp alt, men det er så skjelden han spiser opp alt at det går heller dårlig. Forer nå med Royal Canin og han har likt det kjempegodt før, men ikke nå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Server maten romtemperert

- Gi mindre mengde for av gangen

- Plasser matskålen på et stille og rolig sted

- Rengjør skålen med kokende vann, ikke såpe (kan gi lukt og smak)

- Sett bort maten som ikke er spist opp på 15 minutter, og vent til neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Server maten romtemperert

- Gi mindre mengde for av gangen

- Plasser matskålen på et stille og rolig sted

- Rengjør skålen med kokende vann, ikke såpe (kan gi lukt og smak)

- Sett bort maten som ikke er spist opp på 15 minutter, og vent til neste måltid.

Vi har samme problemet som Nina. Vi bruker Purina Pro Plan. Gjør det akkurat som du sier her! Men allikevel så nekter han å spise!! :)

(Sorry Nina- var ikke meninga å "ta over" her... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger om dagen fôrer du han??

Hvis du fôrer to eller tre ganger så kan det hende du kan kutte ned til en eller to ganger om dagen og se hvordan det går.

Forer to ganger om dagen, morgen og tildig kveld (6-7 tiden). Han spiser bare den om kvelden da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet som Nina. Vi bruker Purina Pro Plan. Gjør det akkurat som du sier her! Men allikevel så nekter han å spise!! :)

(Sorry Nina- var ikke meninga å "ta over" her... :oops: )

Helt greit, det er jo samme problemet da :wink:

Vi gjør det også slikt da, men neida... Virker som om at maten som ligger i matskålen er for lite attraktivt og ingen vits å spise av. Når han må lukte seg fram til det selv(har en matte vi av og til kaster maten i for at han skal få bruke nesen og hodet) så spiser han som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer to ganger om dagen, morgen og tildig kveld (6-7 tiden). Han spiser bare den om kvelden da

Da hadde jeg prøvd hvordan det gikk om du kun forer om kvelden, mange hunder som blir mat leie om de får mat mer enn en gang om dagen.

Jeg vet om en vetrinær som ikke får i hunden sin mat i det heletatt om hun fôrer oftere enn annen hver dag, da spiser hunden opp alt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg prøvd hvordan det gikk om du kun forer om kvelden, mange hunder som blir mat leie om de får mat mer enn en gang om dagen.

Jeg vet om en vetrinær som ikke får i hunden sin mat i det heletatt om hun fôrer oftere enn annen hver dag, da spiser hunden opp alt. :(

Om morgenen så lukter han ikke på maten, han er helt uintressert. Om kvelden er det litt bedre, da går han iallefall å lukter på maten. Kan være at han spiser halvparten av maten, da spiser han en kvart del av det han egentlig burde ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en hund til,hehe det hjalp her i huset:D

Ebbe nektet å spise før, jeg måtte sitte på gulvet og kaste knotter bortover gulvet for å få i han litt. Han har til tider blitt ganske tynn, siden vi trener endel og han har spist så dårlig...

Men, etter valpen kom i hus så er det noe helt annet! Valpen er en sanseløs spisemaskin så nå vet Ebbe at hvis ikke han spiser med en gang maten er servert så er det noen andre som tar den !

Nå står han til og med og er sjalu når hu får "lunsj" måltidet sitt, siden han bare får morgen og kveld :(

Jeg fôrer hundene med royal canin. Før fôret jeg Ebbe på det vanlige voksen fôret, men har gått over til sensible. Det virker som at det er mye bedre lukt og smak i dette. Det vanlige voksen fôret syns jeg virker ganske tørt og lite fristende for en hund som er matlei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...