Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ha sertifikatordning for kjæledyr


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Tja.... jeg er usikker på om det har noe for seg i forhold til rotter, hamstre osv. fisk osv. - der tror jeg vel kanskje at de burde sette strengere krav til de som selger dyrene.

Men sånn for hund, katt, hest, ku -whatever - så kan man jo lage ett skjema som må fylles ut på Altinn, kvittering for at man har gått gjennom individspesifikt skjema og svart "korrekt" - skrives ut og må fremvises når man kjøper en av tingene - sikkert lettere å administrere på hund, katt og hest som er registrert -men ved å innføre krav om pass og ID-merking av alt som har med disse dyrene å gjøre så kan man også forlange at kvitteringen for Altinn-skjemaet er festet i dyrets pass. - Eller noe.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... jeg er usikker på om det har noe for seg i forhold til rotter, hamstre osv. fisk osv. - der tror jeg vel kanskje at de burde sette strengere krav til de som selger dyrene.

Men sånn for hund, katt, hest, ku -whatever - så kan man jo lage ett skjema som må fylles ut på Altinn, kvittering for at man har gått gjennom individspesifikt skjema og svart "korrekt" - skrives ut og må fremvises når man kjøper en av tingene - sikkert lettere å administrere på hund, katt og hest som er registrert -men ved å innføre krav om pass og ID-merking av alt som har med disse dyrene å gjøre så kan man også forlange at kvitteringen for Altinn-skjemaet er festet i dyrets pass. - Eller noe...

Som om ikke Altinn har nok problemer med de de liksom skal administrere i dag? :lol:

Tanken på en sertifikatordning er god, men hva med alle uregistrerte katt/hunder som finnes for salg?

Jeg mener terskelen for at folk blir fratatt kjæledyrene sine bør være betydlig lavere, og innføre høye bøter for mishandling.

Jeg så et typisk eksempel i helgen. I en båt befant det seg både barn og hund. Datteren sprang rundt med hunden - en liten ulldott av blandingskvalitet - i et flexibånd og fikk denne til å hoppe over gjerder, steiner og benker. Det så ut som ulldotten syns det var ok, selvom den helst ville jage småfugl, så det jeg først tenkte var at den burde ha sele istedenfor halsbånd. Den fikk nemlig noen alvolige røsk i halsbåndet.

Men plutselig blir jenta irritert for et eller annet, så da sparker hun hunden :o Dette skjedde flere ganger, og uten at foreldrene reagerte. Så da gikk jeg bort og spurte hvorfor hun gjorde det. Fikk til svar at hun pleide å gjøre det når den ikke gjorde det hun ville. Så da spurte jeg henne om foreldrene hennes pleide og sparke henne om hun ikke gjorde som de ville, for det ble nesten det samme. Jenta så litt forvirra ut, så jeg forklarte på en pen måte hvor galt det er å være slem mot dyr.

Etterpå kom faren bort til meg og var ganske sur og irritert, for de kunne jammen i meg ta seg av oppdragelse av hund og barn selv. Jeg påpekte at jeg syns det var en dårlig oppdragelse, og at det gjerne er slik at vold avler vold. Da gikk han :aww:

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

I teorien vanskelig, ja, da ser jeg heller for meg at det kunne ha blitt noe lettere gjennomførbart å ha strengere regler på hvem som faktisk får lov til å avle og dermed selge dyr. At en må ha opparbeidet en godkjenning, og at alt av blandinger dermed heller ikke var tillatt, da spesielt på hunder.

Hadde det blitt gjennoførtbart at det kun var registrerte oppdrettere som hadde bestått kurs som fikk lov til å avle, hadde det jo også utelukket veldig mye useriøst kjøp (for en oppdatert oppdretter som har interessen for avl ønsker jo vel ikke å selge til hvem som helst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mer vanskelig enn det er å innføre alle andre mulige ordninger, forskrifter og restriksjoner man innfører hvert eneste år. Det er alltid midler, det handler bare om prioritering og om folk GIDDER å legge sjela si i dette her. Det er vel helst det dette bunner i - hvor mye man gidder.

Jeg begynner å bli litt lei av og lese alle sukkene og stønnene, om hvordan man ikke kan klare og håndheve slike lover. Vel, det er ikke så lett å håndheve straffeloven hvis man ikke blir tatt, men det betyr ikke at man bare burde drite i hele greien og kjøre en kriminell linje, bryte fartsgrensen hvor ingen ser, stjele ting ingen vil oppdage er borte, la være og melde om åpenbar dyremishandling som bare du vet om at naboen bedriver likevel. Det er ikke greit, selv om det kan være vanskelig å håndheve lover ved slike lovbrudd. Vi har jo båndtvangsregler, er ikke så lett å håndheve dem, men det betyr da ikke at det er fullstendig akseptert å bryte dem. Den dagen man blir tatt svir det, og det er det som er meningen.

Det handler om å sette en STANDARD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få sendt en e-post til min sveitsiske bekjente og spurt hvordan de føler det funker der. Jeg lover! (det ble dratt fram i en diskusjon for noen år siden, og jeg glemte det da)

Problemet er jo som flere har nevnt, håndhevingen. Men om man kreves å gå med et bevis når man går med hund, og kan fratas det (og dermed evt. hund/dyr) om man ikke følger reglene, så er det jo en start.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt lar seg gjennomføre, bare det administreres på en funksjonell måte. Det finnes vel ikke et land i verden som føler det må ha flere lover og regler enn Norge, så dette burde vi kunne løse på en grei måte.

Med så mye useriøs avel fra både tilsynelatende proffe og amatører og så mange uvettige hundeeiere så må jeg si meg enig i og for et system som stiller krav til både oppdrett og kjøp av hund.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...