Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella luksasjon

Recommended Posts

Sitter og titter etter neste hund og har funnet en kombinasjon som vil bli foretatt på tidspunktet hvor jeg kunne tenkt meg valp. Liker kombinasjonen, men så ser jeg at mor har 1/0. Far har 0/0.

Jeg vil jo selvsagt ha avkom etter hunder hvor begge har 0/0, men, hvor stor betydning har det, dere som kjenner litt til patella luksasjon, for jeg vet i grunnen lite om det.

Raseklubben i Norge har følgende om PL:

Begge foreldredyrenes patellastatus skal være kjent og kunne dokumenteres.

I landet hvor jeg vurderer valp fra, så er det tillatt å parre 2/2 med 0/0

Tanker og meninger noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg hadde valgt å se på søsken og evt slekt sine resutlater før jeg tok en avgjørelse på slikt.

Det "kan" være 2/2 hunden faktisk har mindre utbredelse av PL enn 1/1 hunden i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å se på søsken og evt slekt sine resutlater før jeg tok en avgjørelse på slikt.

Det "kan" være 2/2 hunden faktisk har mindre utbredelse av PL enn 1/1 hunden i slekten.

I England er det ikke vanlig å sjekke for PL, så eneste som er sjekket på linjene der er en kullsøster av moren, hun har 0/0. Og greia er jo at så og si alt på linjene er fra England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I England er det ikke vanlig å sjekke for PL, så eneste som er sjekket på linjene der er en kullsøster av moren, hun har 0/0. Og greia er jo at så og si alt på linjene er fra England.

I såfall så er det egentlig bare stein/saks/papir igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider