Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterk urinlukt i perioder - hva kan det være?


Recommended Posts

Jeg regner ikke med at jeg er "verdens navnle" her på sonen, så jeg begynner med å skrive at jeg har en Rottweilertispe på 5 år. Vi har kun hatt henne siden januar i år, så for oss er hun relativt "ny".

Det jeg reagerer på er at det i perioder kommer en ordentlig stram urinlukt fra henne. Jeg har forsøkt å finne et mønster i det, men det ser ikke sånn ut. Det er ikke i forbindelse med løpetid, det er heller ikke i forbindelse med f eks antibiotikakur hun har gått på. Ikke er hun stresset eller oppjaget heller.

Det kommer plutselig, og varer kanskje i en dag eller to...? Hun stinker ikke kontinuerlig gjennom hele dagen, men det kommer akkurat som duftbølger i ny og nè.

Er det noen som har det samme på sine hunder og som opplever det samme, som har en mening om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig, det er hunden som lukter urin periodevis gjennom dagen? Da ville jeg nok tatt en tur til vet. kanskje hun har en liten urinlekasje dere ikke ser, eller en infeksjon.

Stram urinlukt er ofte tegn på dehydrering, men det skal jo ikke sitte på hunden, med mindre hun tisser på seg. Har du sett om hun kan søle på seg selv når hun tisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lukter urin i periodevis ja, og det varer en dag eller to. Så kan det gå to måneder, så kommer det et par dager hvor hun lukter litt urin igjen.

Hun har nettopp vært hos vet og hatt en helsjekk, også "bak", og hun er frisk som en fisk. Nå har jeg ikke spesifikt sjekket urinveiene. Hun drikker normalt, er ikke dehydrert, hun tisser ikke på seg og hun søler ikke heller så vidt jeg kan se.

Dette er veldig merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har hatt valp med sterk urinlukt (men ikke AV hunden, men av urinen) uten at det var noe spesiellt utslag. Gav valpen askobindsyre/c-vitamin etter anbefaling fra veterinær og lukten ble en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg forsøkte meg på multisitat, men det fikk jeg ikke til...

Analkjertlene ble sjekket i samme momang som hun fikk konstantert skjedebetennelse for 2 uker siden, de var normale. Ang askobindsyre/c-vitamin, så kan jeg selvsagt ringe veterinæren og høre om dette kan være noe å teste ut. Ang hannhunder så går vi faste turer med hannhund 1-2 ganger pr uke. Jeg kan ikke se at denne lukten kommer i sammenheng med det.

Edit: Jeg har virkelig vridd hodet for å finne årsaker dette kan komme av, men jeg finner absolutt ingen. Ikke som har med ytre påvirkninger å gjøre i hvertfall.

Kan det ha noe med noen form for innvendig syklus i systemet som krøller seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er urinlukt og ikke analkjertler foreksempel? Eneste annet jeg kommer på sånn i farta. Ble nysgjerrig!

Nå fikk jeg det til. Den svarte boksen i høyre hjørnet...

Har hatt valp med sterk urinlukt (men ikke AV hunden, men av urinen) uten at det var noe spesiellt utslag. Gav valpen askobindsyre/c-vitamin etter anbefaling fra veterinær og lukten ble en helt annen.

Dere har ikke møtt hannhunder akkurat den dagen det lukter, da? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

C-vitamin er ikke noe du egentlig trenger kontakte veterinær for å gi. Det er vannløslig vitamin og gjør ingen skade :)

Med en rottweiler så hadde jeg prøvd med 1/2 kryddermål 1 gang daglig med askobinsyre. Du vil merke iløpet av ett par dager om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitamin er ikke noe du egentlig trenger kontakte veterinær for å gi. Det er vannløslig vitamin og gjør ingen skade :)

Med en rottweiler så hadde jeg prøvd med 1/2 kryddermål 1 gang daglig med askobinsyre. Du vil merke iløpet av ett par dager om det har noen effekt.

Ja, men da skal jeg gå til innkjøp av det å gi henne. Men da kan du være sikker på at innen jeg får kjøpt dette så er lukten borte! :hmm:

Hvor mye er et halvt kryddermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra (bearded collie) lukter også kraftig urin av og til. Jeg har regnet med at det skyldes at hun har tisset på pelsen, så jeg putter stompen hennes i dusjen og vasker litt. En rottis har vel ikke noe pels som kan bli tisset på rundt tissen? Det skal vel ikke store dusken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kryddermål er lik:

Ja, dette var jo enkle mål... Jeg skal finne ut av det:-)

Symra (bearded collie) lukter også kraftig urin av og til. Jeg har regnet med at det skyldes at hun har tisset på pelsen, så jeg putter stompen hennes i dusjen og vasker litt. En rottis har vel ikke noe pels som kan bli tisset på rundt tissen? Det skal vel ikke store dusken til.

Mira har faktisk litt nikkers til å være Rottweiler, så om det er urin i pelsen det er snakk om så er det fullt mulig ja. "Dusken"... Hahaha!

Helt OT: Vi kaller den brune flekken bak for sirupsnippen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mevner skjedebetennelse. De kommer ofte fra urinvegene; med spredning av infeksjon fra urinveger til skjede. Og sterk urinlukt skyldes ofte oppblomstring av nitrittdannende bakterier i urinvegene.
C-vitamin som noen har nevnt kan være en løsning for å forebygge oppvekst av slike bakterier. Ev sjekk om hun har en fistel (åpning) mellom urinrør og skjede. Det kan både gi infeksjoner til skjeden OG lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mevner skjedebetennelse. De kommer ofte fra urinvegene; med spredning av infeksjon fra urinveger til skjede. Og sterk urinlukt skyldes ofte oppblomstring av nitrittdannende bakterier i urinvegene.

C-vitamin som noen har nevnt kan være en løsning for å forebygge oppvekst av slike bakterier. Ev sjekk om hun har en fistel (åpning) mellom urinrør og skjede. Det kan både gi infeksjoner til skjeden OG lukt.

Skal jeg sjekke selv...? Om hun har åpning, er det "bare sånn hun er", eller er det en tilstand? Spør og graver jeg, for jeg vet ingen ting om dette.

For om det er aånn at det er sånn hun er skrudd sammen, så vil dette da være noe som man ikke kan få bort, men som vi bare må leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kan det være at hun innimellom er litt inkontinent? At hun f.eks. tisser litt på seg i søvne så det kommer i pelsen bak, men ikke så mye at dere ser det? Bare et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg sjekke selv...? Om hun har åpning, er det "bare sånn hun er", eller er det en tilstand? Spør og graver jeg, for jeg vet ingen ting om dette.

For om det er aånn at det er sånn hun er skrudd sammen, så vil dette da være noe som man ikke kan få bort, men som vi bare må leve med?

Nei fistler greier ikke du å se, der må dyrlegen trå til. Men det regner jeg med er en udersøkelse som sitter "langt inne" hos en del vetrinærer.

Hadde hun vært min hund hadde jeg startet med å gi en skikkelig antibiotika-kur, etterfulgt av daglig C-vitamin (askorbinsyre) for å holde urinen sur og dermed hindrer oppvekst av bakterier.

Hvis hun til tross for dette fortsetter med å lukte urin hadde jeg bedt dyrlegen sjekke om hun har en fistel.

Hos mennesker opereres disse. Hod hunder vet jeg ikke hva de gjør. Det kommer sannsynligvis an på om eier syns problemne er så store at de er verdt utgifter og bry med en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun innimellom er litt inkontinent? At hun f.eks. tisser litt på seg i søvne så det kommer i pelsen bak, men ikke så mye at dere ser det? Bare et forslag :)
Det vet jeg ikke, men jeg er åpen for alt av forslag:-) Nå er ikke dette et stort problem for oss, jeg var bare nysgjerrig og kanskje noen andre hadde opplevd det samme. Og nå har jeg fått veldig mange gode forslag, det er hyggelig! Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg sjekke selv...? Om hun har åpning, er det "bare sånn hun er", eller er det en tilstand? Spør og graver jeg, for jeg vet ingen ting om dette. For om det er aånn at det er sånn hun er skrudd sammen, så vil dette da være noe som man ikke kan få bort, men som vi bare må leve med? Nei fistler greier ikke du å se, der må dyrlegen trå til. Men det regner jeg med er en udersøkelse som sitter "langt inne" hos en del vetrinærer. Hadde hun vært min hund hadde jeg startet med å gi en skikkelig antibiotika-kur, etterfulgt av daglig C-vitamin (askorbinsyre) for å holde urinen sur og dermed hindrer oppvekst av bakterier. Hvis hun til tross for dette fortsetter med å lukte urin hadde jeg bedt dyrlegen sjekke om hun har en fistel. Hos mennesker opereres disse. Hod hunder vet jeg ikke hva de gjør. Det kommer sannsynligvis an på om eier syns problemne er så store at de er verdt utgifter og bry med en operasjon.
Hun avsluttet antibiotikakur for skjedebetennelse i går, så vi kan ikke sette henne på enda en. Og om det hadde vært noe rusk der i tillegg, så vil jeg tro denne kuren tok det også? Problemet er såpass lite at det ikke er aktuelt med operasjon, dette kan vi fint leve med:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...