Gå til innhold
Hundesonen.no

"Klikker" vs. "Nordenstam"


Flash

Recommended Posts

Er ny her, og bare lurer på en ting:

Både i de prioriterte toppinnleggene og i noen av diskusjonene her inne virker det som om det er to - og kun to -"hovedretninger" det trenes etter; Klikkertrening og "Nordenstam" (hva nå det enn er - har sjelden fått noe godt svar annet enn andrehånds skrekkhistorier fra motstandere og ullen prat om "jobbe for sjefen", "dott" og "helt" fra tilhengere :D )

Nå er jeg veldig grønn på dette, men trodde det var sånn at svært mange som er aktive med hund trente med metoder som ligger et sted midt imellom? Da snakker jeg f.eks. om Järverud-måten (positiv innlæring, så "kravfase") og "målbildstrening" (positiv forsterkning, men mye lokking og hjelp). De fleste brukshundfolk jeg har pratet med driver hovedsakelig på denne måten. Også svært utbredt i tjenestehundtrening, er det ikke?

Skjønner selvfølgelig at det er interessant å diskutere når det er steile fronter og polarisering, men kanskje noen flinke folk kunne lagt ut "metodebeskrivelser" av ovennevnte metoder også? Bare en tanke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har vært sikutert opp ned og i mente bare søk på emnet her inne så finner du nokk noe der ja.

Ooops, bruker å være flink til å søke i forum jeg er ny på... :oops:

Sorry, skal lese meg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny her, og bare lurer på en ting:

Både i de prioriterte toppinnleggene og i noen av diskusjonene her inne virker det som om det er to - og kun to -"hovedretninger" det trenes etter; Klikkertrening og "Nordenstam" (hva nå det enn er - har sjelden fått noe godt svar annet enn andrehånds skrekkhistorier fra motstandere og ullen prat om "jobbe for sjefen", "dott" og "helt" fra tilhengere :D )

Nå er jeg veldig grønn på dette, men trodde det var sånn at svært mange som er aktive med hund trente med metoder som ligger et sted midt imellom? Da snakker jeg f.eks. om Järverud-måten (positiv innlæring, så "kravfase") og "målbildstrening" (positiv forsterkning, men mye lokking og hjelp). De fleste brukshundfolk jeg har pratet med driver hovedsakelig på denne måten. Også svært utbredt i tjenestehundtrening, er det ikke?

Skjønner selvfølgelig at det er interessant å diskutere når det er steile fronter og polarisering, men kanskje noen flinke folk kunne lagt ut "metodebeskrivelser" av ovennevnte metoder også? Bare en tanke :D

Ja egentlig er det bare to rettninger fordi, både vi og hundens atferd er styrt av kun to ting. For å oppnå en belønning/fordel...eller det er for å unngå et ubehag/fare. Det finns ingen andre grunner til at vi gjør noe som helst. Dette faktum er det en del mennesker som ikke vil ta inn over seg. Järverud bruker positiv belønning i læringsfasen, men faller tilbake på straff når, etter sigende "øvelsen"er lært for da kan hunden det.? Det Järverud og hans likesinnede, ikke er klar over at man kommer aldri dit hen at "nå kan hunden så nå skal den" Det eneste man med sikkerhet kan si når hunden har utført en perferkt øvelse er:"Ja nå kunne den det"

Læringsperioden slutter ikke før individet slutter å tilby atferder og da er man død. Læring er altså en livslang prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja egentlig er det bare to rettninger fordi' date=' både vi og hundens atferd er styrt av kun to ting. For å oppnå en belønning/fordel...eller det er for å unngå et ubehag/fare. [/quote']

Man kan vel si Ingar at det finnes et utall retningen, det kommer bare an på hvordan man ser på det. Man kan gradere de inn i grad av positiv straff kontra positiv forsterkning - og grad av hjelp i treningen.

Man kan fint trene med positiv forsterkning selv om man ikke bruker shaping :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mener det ikke kommer an på hvordan man ser på det. Det kommer an på hvordan hunden opplever det. Man må iakta hunden. Da ser man hva som er hva.

bruker man positiv forserkning og negativ straff (en av de to metodene) kan man bruke shaping...eller la det være. fritt valg men det er et fin hjelpemiddel da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...