Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial belønning


litchi
 Share

Recommended Posts

VI starter kl1 i lp neste uke, og har funnet ut at nå må jeg trene mer kjeding og sosialbelønning.

Så var det det med sosialbelønning, det virker på Litchi som om det ikke er nok, hun vil bare ha godbit. Lek er kult, men da må pipeballen være med, for den gjør hun alt for. Hun gidder ikke det andre tullet mitt. Jeg ser ikke for meg noe bra plassering, da jeg rett og slett ikke har trent nok nå i forveien, men jeg ønsker å ha det gøy i ringen og ta det som trening. Så får det gå som det går.

Hun elsker å gå rundt å snuse, men ønsker fullt fokus meste parten av tiden i ringen.. Så jeg må være morsommere enn denne snusinga. Har noen noe forslag på hvordan jeg kan gjøre den sosialebelønningen kjempe morro? Er det noen triks som hunden din synes er kjempemorsomt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom man har en hund som ikke verdsetter sosial belønning (labradoren min er slik, hun er helt care), er det like greit å droppe det. Kanskje klappe med hendene, si "ja" med blid stemme og rygge et par skritt fra hunden for å "få opp" hunden litt når øvelsen er over, men ellers bare la hunden være på jobb. Gå fvf eller bruke en "være her"-kommando om man har det mellom øvelsene, eller legge hunden i dekk mens dommeren snakker. Det kommer jo selvfølgelig an på hva hunden er vant til og hvordan den er, men med mange hunder kan det være greiere å ha de under kommando og la de være på jobb hele tiden enn å gi dem frie tøyler. Det er lettere å bli distrahert, snuse og slikt hvis eier ikke krever fokus og kontakt også mellom øvelsene. Så har du heller favorittleken eller de beste godbitene i hele verden liggende like utenfor ringen så du kan kjøre maks belønning når hele programmet er over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi liker det ikke. Så jeg fyller på med hvor er thorstein? Som er en gla kommando og nå er vi straks hjemme og kan se etter han.. :-P og vinke trikset. Da glemmer hun alt :-P Doffen kunne jeg bare si wii så hang han i armene mine :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt for sent å starte å tenke på å trene inn sosial belønning på hunden din en uke før stevnet. Så jeg ville lagt den tanken vekk nå, og heller fokusert på de andre belønningene hunden jobber for. Jobbe eksempel med kjeder og avstandsbelønning (om hunden din fungerer fint på det). En av mine gamle hunder hadde alltid favorittbamsen sin med på stevner, og den satt i sekken til vi var ferdig å gå. Da fikk hun den, og hun visste den lå der til hun var ferdig.

Så er det ikke alle hunder som liker sosial belønning. Men jeg trur man kan lære enkelte hunder å like det mer enn hva de i utgangspunktet gjør. Eva Bodfäldt snakket litt om det på et kurs jeg var hos henne, om å lære hundene å like fysisk kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det er vel litt for sent å starte å tenke på å trene inn sosial belønning på hunden din en uke før stevnet. Så jeg ville lagt den tanken vekk nå, og heller fokusert på de andre belønningene hunden jobber for. Jobbe eksempel med kjeder og avstandsbelønning (om hunden din fungerer fint på det). En av mine gamle hunder hadde alltid favorittbamsen sin med på stevner, og den satt i sekken til vi var ferdig å gå. Da fikk hun den, og hun visste den lå der til hun var ferdig.

Så er det ikke alle hunder som liker sosial belønning. Men jeg trur man kan lære enkelte hunder å like det mer enn hva de i utgangspunktet gjør. Eva Bodfäldt snakket litt om det på et kurs jeg var hos henne, om å lære hundene å like fysisk kontakt.

Veldig enig. Men det går ikke alltid på om hunden liker fysisk kontakt eller ikke. Jeg har en hund som er veldig glad i fysisk kontakt. Både ute og inne. Men når vi trener, så jobber vi. Da har han ikke tid til sånt. Han jobber for lønna si (leken), og kan fint godta kos og klapp i ringen. Han har til og med etterhvert lært seg at det er en positiv greie som betyr at jeg er så fornøyd at du får leka di om du fortsetter sånn. Men ingenting jeg gjør i ringen fungerer som belønning for han. Men jeg tror faktisk det er et større problem for meg enn hunden at han må gå gjennom hele programmet før han får noe han oppfatter som belønning. For meg føles det veldig "ille" å ikke kunne småbelønne mellom øvelsene. Hunden jobber på til vi er ferdig. Tror vi eiere trenger like mye ros og bekreftelse fra hunden iblandt som motsatt :P

Men til TS. Ikke tenk på å lære han å like sosial belønning før dette stevnet. Det er noe du kan gjøre som et langtidsprosjekt. Lær han heller å jobbe lengre før belønning innimellom. Og så full fest når dere er ferdig i ringen eller har gått et par øvelser kjeda sammen på trening. Du trenger heller ikke kjede sammen hele programmet før konkurransen. Jeg går så godt som aldri mer enn 2-3 kanskje 4 øvelser etter hverandre på trening. Som oftest trener jeg bare deler av øvelser. Om de aldri vet når belønninga kommer, og er gira nok på å jobbe, har de ikke noe problem med å jobbe et helt program på stevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Har vel egentlig tenkt at dette ble litt sent, så vi jobber med å kjede øvelsene frem mot stevnet. Hun fungerer kjempebra med avstandsbelønning, så det er vel en ide og få henne til å vite hva jeg har på utsiden av ringen før vi går inn. Tror hun faktisk kan jobbe veldig bra da. :D

Stemmer nok det med at jeg føler at jeg må belønne, og at Litchi egentlig bare vil jobbe frem til den KULE belønningen. Er bare redd hun mister motivasjonen, men det får gå som det går. Nervene er vel ganske naturlig å ha før første stevne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte hatt med en leverpostei boks ol, som jeg åpner og teaser henne med, så legger jeg den oppi stolen så hun veeeeeeeeet den er der,også går vi inn i ringen. da veeet hun at om hun jobber og jobber så FÅÅÅR hun den :P har gjort samme med leker og andre ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det blir for mye med sosial belønning også... Vita har alltid vært dempet og treg i ringen, men en av de største belønningene for henne er å få hoppe på meg, og at jeg klapper osv.. Dermed har hun blitt mer gira jo lenger uti konkurransen vi kommer.. sist gang vi startet derimot, så var hun gira fra start og da tok det hele mer som litt av :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke så ha noen sosial belønning i ringen. Jeg har aldri klart å bygge opp noe slikt på et tidlig stadie, men det har kommet naturlig etter noen år med konkurranser. Hvis du trener litt kjeder så er hunden vant til å gå fra øvelse til øvelse og vil synes det er en trivlig ting å gjøre. Husk at hunden ikke trenger å være i hundre i konkurrasen - den trenger bare å ha det trivelig sammen med deg :) For meg fungerer det fint å bare si BRA! og rygge noen skritt bakover mens jeg klapper i hendene. Da føler hunden etter og svinger lett på halen, fornøyd og med kontakt. Instensiteten i øvelsene må man trene opp med belønning (lek/mat).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...