Gå til innhold
Hundesonen.no

Om studiepoeng og opptak til 2-årig master


MarieR
 Share

Recommended Posts

Jeg driver å leker med tanken på å søke meg inn på masterprogrammet i naturforvaltning til universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås. Leser på sidene deres at inntakskravet for dette er minimum 180 studiepoeng med relevant faglig fordypning. Jeg mangler 3 fag for å få fullført bachelorgraden min, men har pr i dag 175 studiepoeng, og vil til høsten ha over 180, men bachelorgraden vil ikke være fullført da heller.

Vil jeg kunne komme inn på bakgrunn av studiepoeng, godkjent karakter på bacheloroppgave og gjennomsnittskarakter på C eller bedre, eller må bachelorgraden være fullført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, joda, men noen studier sliter med søkere og vil gjerne tilpasse for de som "nesten oppfyller kravene". Litt som på videregående skoler får universiteter også penger per elev/student, og jo flere studenter de kan vise til i statistikken jo mer penger får de allokert. Ergo vil de gjerne gjerne ha mange studenter. Da jeg begynte på mitt studie var det egentlig poenggrense og 30 plasser, endte opp med at 37 stk fikk plass (alle som hadde det på førstepri) og det ikke var noen poenggrense aktiv første året. Så de er litt sånn "rause" på det. Har også tatt mange emner jeg per papir-teori ikke har hatt bakgrunn til å ta, fordi professorer ønsket flere studenter i sine emner.

Så ingen grunn til å være redd for å spørre, så lenge man tar kontakt og viser engasjement løser det meste seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med masteropptak til programmene tilhørende mitt institutt på UiO.

Når vi ser på kandidater, skiller vi på generelle opptakskrav og fagkrav.

Generelle opptakskrav er:

1 Ferdig grad som bevitnes med vitnemål, enten cand.mag. (fra før 2003) eller bachelorgrad (på 180 studiepoeng)

2) C-snitt

Fagkrav varierer fra program og studieretning, men er normalt feks fordypning på minst 80 studiepoeng innen relevant fagområde.

Det er dessverre ikke tilstrekkelig å ha rett mende poeng om ikke disse er av rett sammensetning. Om du fortsatt mangler emner for å ferdigstille en bachelorgrad, vil du ikke få opptak til programmet, uansett hvor lyst de måtte ha på flere studenter. Det de KAN vike på, er faginnholdet i graden din, men de generelle opptakskravene MÅ være møtt.

Det som evt kan være et alternativ, er å forhøre deg om muligheten for å ta emner på masternivå som såkalt "enkeltemnestudent" (det er hva vi kaller det på UiO, ikke gitt at det heter det samme eller at det engang går an på UMB). Vi har feks en sånn ordning at bachelorstudenter som er ferdige med fordypninga si, men som mangler ett eller to fag for å ferdigstille graden sin, kan gjøre dette samtidig med at de får studierett for ett semester til å ta ett eller to bestemte masteremner innenfor den studieretningen de ønsker å søke på idet de blir kvalifiserte. Dette er bare mulig ett semester, så iogm at vi kun har opptak om høsten, vil jo det påfølgende vårsemesteret være tomt. Men om UMB har opptak til begge semestrene, kan jo kanskje dette være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker master på særskilt grunnlag i år. Jeg oppfyller karakterkravene med glans, men har ikke den heelt korrekte faglige bakgrunnen. Jeg vet jo ikke om jeg kommer inn (håper!!), men jeg fikk iallefall beskjed av opptakskontoret om å søke med følgebrev hvor jeg gjør rede for grunnen til at jeg mener jeg bør komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker master på særskilt grunnlag i år. Jeg oppfyller karakterkravene med glans, men har ikke den heelt korrekte faglige bakgrunnen. Jeg vet jo ikke om jeg kommer inn (håper!!), men jeg fikk iallefall beskjed av opptakskontoret om å søke med følgebrev hvor jeg gjør rede for grunnen til at jeg mener jeg bør komme inn.

Men du har en ferdig bachelorgrad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar kjapt:

"Vedrørende opptak til master er det kun emnene på karakterutskriften din som er av betydning. Om du har en fullført grad, eller 180 sp fra X antall forskjellige universiteter, spiller ingen rolle, det viktigste er at du har nok relevante emner."

Da er jo spørsmålet hva de legger i "relevante emner" :P men det betyr i alle fall at jeg kan søke med de fagene jeg får fullført til sommeren, og så se om jeg kommer inn. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar kjapt:

"Vedrørende opptak til master er det kun emnene på karakterutskriften din som er av betydning. Om du har en fullført grad, eller 180 sp fra X antall forskjellige universiteter, spiller ingen rolle, det viktigste er at du har nok relevante emner."

Da er jo spørsmålet hva de legger i "relevante emner" :P men det betyr i alle fall at jeg kan søke med de fagene jeg får fullført til sommeren, og så se om jeg kommer inn. :)

Så flott at ikke alle studiesteder er like rigide som det jeg jobber på, haha! :D Lykke til med søking!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...