Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til neseprøve? Noen?


Bcliv
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel border Collie, har et problem med at han ikke slår på hue og nese, han raser ut raser igjennom pinnene, kan finne på og "smake" på, men han tar alltid riktig uansett. Grunnen er jo at han er veldig høy på stevne, stresset tar overhånd, hjemme når han er rolig har han en 10'er neseprøve.

Jeg er åpen for alle metoder og tips, jeg bruker ikke klikker metoder eller shaping eller hva det kalles, men er åpen for allt, bare det virker :) jeg er rett og slett tom for ideer, har prøvd veldig mye, og det er spennende og høre om andres metoder og triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse metodene får du lært hunden at det er å lukte seg frem til riktig pinne han skal. Man får muligheten til å belønne snusingen UTEN at hunden får belønning for å plukke opp en eneste pinne. Det kan hjelpe hunden til å forstå hva som er oppgaven (når man belønner hunden for å plukke riktig pinne, så misforstår hunden fort - den kan fort tro at "aha, jeg skal plukke opp pinnene!").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) da tror jeg skal lage et stativ og prøve den metoden, og etterhvert gå over til metoden under :) har vurdert det etter jeg var inne og kikket på hjemmesiden din for en stund siden, men det forsvant helt fra tankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse metodene får du lært hunden at det er å lukte seg frem til riktig pinne han skal. Man får muligheten til å belønne snusingen UTEN at hunden får belønning for å plukke opp en eneste pinne. Det kan hjelpe hunden til å forstå hva som er oppgaven (når man belønner hunden for å plukke riktig pinne, så misforstår hunden fort - den kan fort tro at "aha, jeg skal plukke opp pinnene!").

må bare få laget stativ jeg... gaaah :P evnt vente til kurs i sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt et kurs i helgen der jeg ikke hadde med stativ, men lagde et alternativ:

63505_10151541392873118_27932437_n.jpg

LP-kjeglene har hull i toppen, så der kan man putte pinnen oppi ;) Tror ikke det er ideelt, siden det ikke er ønskelig å lære hunden å forbinde kjegle med neseprøve/snusing. Men det fungerte fint og var en helt grei nødløsning!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har en 3 år gammel border Collie, har et problem med at han ikke slår på hue og nese, han raser ut raser igjennom pinnene, kan finne på og "smake" på, men han tar alltid riktig uansett. Grunnen er jo at han er veldig høy på stevne, stresset tar overhånd, hjemme når han er rolig har han en 10'er neseprøve.

Jeg er åpen for alle metoder og tips, jeg bruker ikke klikker metoder eller shaping eller hva det kalles, men er åpen for allt, bare det virker :) jeg er rett og slett tom for ideer, har prøvd veldig mye, og det er spennende og høre om andres metoder og triks :)

Men er problemet neseprøva da? Om hunden kan øvelsen perfekt hjemme, så ligger vel heller problemet i stressnivået i konkurransesammenheng? Vil det da løse problemet å lære inn neseprøve på nytt? Det vil jo fortsatt læres inn i et miljø som hunden har et stressnivå den klarer å tenke i. kanskje du heller bør se på løsninger for å få hunden på riktig nivå i konkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, han kan øvelsen. Men jeg vil ha tips til trening der han lettere kan skru på nesa og hue og greie og tenke med det stressnivået han har. Selvfølgelig har det noe med treningen, jeg jobber mye med det, og det tar tid, så da vil jeg og lære han og jobbe selv med det stressnivået og kanskje han og kan dempe seg litt vist jeg lærer han og tenke :)

Det er flere øvelser jeg har hatt problem med pga stress men har funnet en nøkkel på hvordan han skal kunne takkle det, og da har han dempet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse metodene får du lært hunden at det er å lukte seg frem til riktig pinne han skal. Man får muligheten til å belønne snusingen UTEN at hunden får belønning for å plukke opp en eneste pinne. Det kan hjelpe hunden til å forstå hva som er oppgaven (når man belønner hunden for å plukke riktig pinne, så misforstår hunden fort - den kan fort tro at "aha, jeg skal plukke opp pinnene!").

Finnes det noe sted å få kjøpt slike stativer? :P For oss som har evig nok på å klare å sage en planke i to. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse metodene får du lært hunden at det er å lukte seg frem til riktig pinne han skal. Man får muligheten til å belønne snusingen UTEN at hunden får belønning for å plukke opp en eneste pinne. Det kan hjelpe hunden til å forstå hva som er oppgaven (når man belønner hunden for å plukke riktig pinne, så misforstår hunden fort - den kan fort tro at "aha, jeg skal plukke opp pinnene!"). Finnes det noe sted å få kjøpt slike stativer? :P For oss som har evig nok på å klare å sage en planke i to. :lol:
Du får t til å lage ett til deg også :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe sted å få kjøpt slike stativer? :P For oss som har evig nok på å klare å sage en planke i to. :lol:

Jeg kan spørre om faren min kan lage noen flere. Har mange på kurs også som ønsker å kjøpe stativ og det er jo en enkel sak når man har redskapene (og en handy pappa... haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe sted å få kjøpt slike stativer? :P For oss som har evig nok på å klare å sage en planke i to. :lol: Jeg kan spørre om faren min kan lage noen flere. Har mange på kurs også som ønsker å kjøpe stativ og det er jo en enkel sak når man har redskapene (og en handy pappa... haha).
det er mye bedre enn å tvinge stakkars gubben. Vet Marianne også ønsket seg ett tror jeg. Si ifra da :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spørre om faren min kan lage noen flere. Har mange på kurs også som ønsker å kjøpe stativ og det er jo en enkel sak når man har redskapene (og en handy pappa... haha).

Om han vil lage, hadde jeg blitt superglad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt skuffet over folk her - hvor vanskelig er det å sage over en plank, borre hull og feste 2 planker på tvers liksom. Det er jo ikke noe finish det er snakk om heller. Tar jo bare minutter å lage. Alle klarer det - men å gidde det er noe annet :)

du må også ha et borr da,som lager det hullet. Det er ikke noe jeg HAR ergo må jeg skaffe meg det elelr reise til mine foreldre og se om de har og kan låne, er ikke bare latskap altså karpeskrot :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt skuffet over folk her - hvor vanskelig er det å sage over en plank, borre hull og feste 2 planker på tvers liksom. Det er jo ikke noe finish det er snakk om heller. Tar jo bare minutter å lage. Alle klarer det - men å gidde det er noe annet :)

Ikke har jeg bor og ikke har jeg sag. Og ikke har jeg et håndledd på høyrehånda som er brukende til så frykelig mye for tiden heller. Så det å sage over noe for meg nå, hadde vært drepen. Å starte bilen min er til tider såpass enkelt at jeg må bruke venstrehånda mi for å klare å vri om nøkkelen... Så ja, jeg hadde blitt kjempeglad om faren til Maren kunne ha laget noe til meg. :) Så beklager å skuffe deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...