Gå til innhold
Hundesonen.no

Agressiv og overhyper hund..


Sbtlita
 Share

Recommended Posts

I går var jeg med mine 3 tisper hjemme hos pappa og de for å være ute på gården og nyte finværet. De har jo en valp på 8 mnd som er etter Lorrie og er så lik mora si som det går an å bli :)

Hundene var evig opptatt med å fange snø som ble måkket vekk ifra låvebrua. Så kommer en av de som har hest oppstallet hos oss. Hun har med seg hunden sin som er en blanding av border collie og noen andre drivende raser. Hun er så stressa/gira når hun kommer ut av bilen at når du ser på hun så begynner hun å hyle. Kan ike sette seg ned uten å riste og hyle. Løper rundt som en bajas og piper og hyler. Uansett, denne tispen som er noen år yngre enn Lorrie har bestemt seg for å utfordre Lorrie. Så hver gang Lorrie hoppa etter en snøklump sto hun å knurra mot Lorrie og utfordra hun. Jeg sto å studerte dette og sa ifra hver gang hunden prøvde seg. Grunnen til at jeg studerte det litt var for å ha bevis på at det ikke er Lorrie som er problemet her som eier kanskje trudde det var. Når jeg forklarte situasjonen sa hun at de skulle få ordnet opp i det selv. Så der kommer mitt spm.

*skal vi la de ordne opp i det selv?

Jeg mener nei, for jeg ønsker ikke å få enda flere negative hendelser med Lorrie som kan føre til at hun blir kjønnsagressiv.

Tenker om jeg bare skal avbryte å hive mine hunder i bilen, men samtidig var vi der først og det er hjem nr to så har liksom lyst å si at hun må hive sin i bil.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fjernet begge hundene fra situasjonen. Selvsagt ikke la den stressa hunden holde på slik, men heller ikke provosere ved at du lar hundene hoppe etter snøen mens hun er det.

Ikke så rart egentlig at den hunden som kom var stressa. Kommer til et sted med fire andre hunder som herjer i snøen. Jeg ville funnet på en annen aktivitet sammen med hundene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at denne hunden er like stressa hjemme, borte, i stallen, på trening, på tur.

Jeg fjerna mine hunder i fra situasjonen til slutt, ble for intens fra denne hunden. Men denne hunden bruker å gå etter Oida (valpen på 8 mnd) å knurre på hun når hun ikke er opptatt med å løpe etter hestene.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å se hva du egentlig lurer å, jeg. Hvis det eneste du lurer på er om de skal få ordne opp selv, er jeg helt klart enig i at de ikke skal det. Det er vi som skal fortelle hundene (fortrinnsvis våre egne) hvor grensen går som en del av den generelle oppdragelsen. Jeg ville heller ikke latt BCblandingen gått rundt og knurret på mine hunder. Nå tar jeg vel gjerne tak i andres hunder, hvis ikke eieren har vett til å bry seg, men jeg skjønner jo at det kan være ubehagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre neste gang. De er ofte i stallen og jeg er hver dag hjemme hos pappa og de. Når de kommer så løper denne hunden løs rundt omkring på gården. Jeg har også mine der løs. De kommer etter meg og slipper bare hunden. Dette er vel den eneste trimmen hunden får da hun som har den jobber en god del. Så den er bandhund på dagen og løs på gården når de er der.... Jeg er egentlig mest frustrert på dette. Jeg vet at den hunden er sånn passelog etter Lita også og i går prøvde den seg på Lucy (grand danois) så da dro vi hjem. Hva skal jeg si til eier? Jeg ønsker jo å fortsette å ha en god tone mellom oss, mtp at hun blir sjefen min snart men med en gang jeg nevner noe om våre hunder avbryter hun meg og sier at de får bare ordne opp selv for det gjør dyr i dyreverden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville dyr har sine revir og dreper eller jager vekk artsfrender som tråkker over grensene. (Ja, ulven, da). Hunder må oppdras, blant annet fordi vi forventer atferd fra dem, som ikke er naturlig for en hund. Har du en drittbikkje, er det ditt ansvar å ha kontroll på den, så den ikke får plaget, mobbet, skremt eller skadet andre hunder. Jeg kjenner at jeg gjerne skulle hatt en prat med denne damen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...