Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer på 6 mnd og katt


oygab
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en schæfer på 6 mnd og en katt på ca 2 år hjemme, som ikke går overens.

Jeg har googlet leeenge på denne problematikken og funnet mange relaterte artikler og forumposter. Også her på forumet. Men i alle tilfellene er problemet at katten er redd og ikke tar intiativ. I mitt tilfelle er det litt annerledes.

Katten er veldig nysgjerrig på hunden. Ikke innendørs. Der har den en egen oppholdsetasje, og ser ikke behov for å ta kontakt med hunden i etasjen over. Utendørs derimot kommer den ofte listende for å se hunden. Den viser da ingen tegn til å være redd. Mens hunden hyler, bjeffer og spinner opp plenen i forsøk på å komme bort til katten, sitter katten og vasker seg, gjesper, triller seg rundt eller andre ting som ikke er tegn til at den er redd. Den kan også komme med et kort, hilsende mjau.

Hvis katten etterhvert kommer bort mot hunden, eller jeg lar hunden gå litt og litt nærmere katten, vil den etterhvert forsøke å løpe mot katten, og hvis den er nær nok, stikker katten av (gjerne i slow motion for å late som den ikke bryr seg:).

Jeg har forsøkt å sette katten og hunden i bur, inntil hverandre. Da oppfører både hunden og katten seg som utendørs.

Har noen forslag til hva jeg kan gjør for at dem skal kunne oppholde seg i samme rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ingen garantier for at det går bra, men det jeg gjorde var og ha begge hundene og kattene i stua, hundene fikk klar beskjed om og la den være i fred og å ligge i ro på plassen sin. selvfølgelig prøvde de seg innimellom, men da fikk de beskjed om at det kunne de bare glemme også tilbake på plass. De brydde seg heller ikke om katten sa fra, kattene hadde vært døde på et par sek om jeg ikke hadde brutt inn. De fikk aldrig være alene sammen, men kunne være i stua sammen uten store problemer etterhvert. Har du et stativ eller noe som katten kan bruke til og komme seg unna litt så hjelper nok det også, det blir iallefall tryggere. Så enkelt forklart så ville jeg bare gitt beskjed i klarteks på at katten er no go for bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...