Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull på eldre hund?


ghd13
 Share

Recommended Posts

Hvordan er det med kull på hund, er det en alder de ikke bør være over om de skal ha sitt første kull ?

Vi vurderer om vi bør kjøpe en valp på et senere tidspunkt, eller om vår egen hund en gang kan få et kull, å så kan vi ha en valp fra dette kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man fint kan ha kull på førstegangstispe opp til 6-7 år om hunden er frisk og i veldig god fysisk form. Kjenner flere som har satt kull på tisper i 6-7 års alderen helt uten problemer. To av mine tisper har vært førstegangsfødende på 4,5 år helt uten problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette hunden dere nettopp har overtatt? Isåfall synes jeg det er veldig tidlig å tenke på avl. :) For å avle bør man kjenne hunden veldig godt, stamtavlen veldig godt, samt ha relativt lang erfaring med rasen. Inntil dere har fått denne kunnskapen så spørs det om tispa nok har blitt for gammel til å ha kull. :) Jeg ville heller kjøpt en valp og sett på sikt om den egner seg for avl om det er oppdrett dere ønsker å drive med.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tommelfingerregel - ei tispe bør være under 5 år når hun har sitt første kull.

Greit å gå ut ifra, og blir litt som med mennesker - eldre kvinner har større sjanse for komplikasjoner under svangerskap og fødsel - det samme gjelder hund.

Jeg synes ikke man bør ha kull for første gang på tisper som er eldre enn 5-6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det ikke aktuelt for henne. Det er uansett ikke aktuelt nå med det samme nei, var om 1-2 år evt, når de er eldre, og vi ville hatt en hund etter de også, når den tid kommer. Ikke for å starte avl, for det har vi ikke tenkt å gjøre, så var bare et løst spørsmål, langt frem i tid. Da er det bedre at vi kjøper en valp heller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det ikke aktuelt for henne. Det er uansett ikke aktuelt nå med det samme nei, var om 1-2 år evt, når de er eldre, og vi ville hatt en hund etter de også, når den tid kommer. Ikke for å starte avl, for det har vi ikke tenkt å gjøre, så var bare et løst spørsmål, langt frem i tid. Da er det bedre at vi kjøper en valp heller :)

Det synes jeg var en god plan. :)

Men bare for å flisespikke, med en gang man har et kull så har man startet med avl. Og det er et stort ansvar som man skal ta på alvor. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...