Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam-metoden?


Lurifaks

Recommended Posts

Morsomt at det kommer fra en som mener at det ikke finnes noe som i praksis er negativ forsterkning, fordi at det i realiteten er positiv straff? JEG trodde NF var et alment og ferdig definert begrep jeg, men den definisjonen JEG har lært, stemmer absolutt ikke med den du forfekter

Å mener jeg det? Hvordan har du fått det intrykket? NF er en konsekvens av PS og de to henger sammen. Hva mener du det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
 Dette med å "ikke ha lyst å trene" - trening er ikke annet at vi systematisk lærer hunden et eller annet i et gitt tidsrom, og for en shiba eller en basenji eller en GJD, whatever av disse selvstendige hundene, så er det ikke gitt at de er med på treningsnotene når vi mennesker vil. Det har ingenting å gjøre med at de ikke har lyst å lære, men at vi mennesker dytter på dem læring i en "systematisk setting" og disse hundene synes ikke nødvendigvis at vi mennesker er det kuleste i verden - uansett om vi har verdens beste lederskap eller er universets beste hundetrenere - og da får vi den der tilsynelatende "har ikke lyst akkurat nå". Vi mennesker har bare ikke tilgang på forsterkere som funker på disse hundetypene i enhver situasjon.

Det er vel noe av det som også jeg har opplevd med den rasen som jeg har - men kanskje i en litt annen setting: Normalt er den "gira" på trening men etter en noe uspesifisert tidsperiode kan det være det full stopp. Omtrent som om den signalerer at "dette har jeg lært nok - nå vil jeg ikke mer". Og så er det opp til eieren å fortsette treningen i en noe endret "setting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å "ikke ha lyst å trene" - trening er ikke annet at vi systematisk lærer hunden et eller annet i et gitt tidsrom, og for en shiba eller en basenji eller en GJD, whatever av disse  

Det er vel noe av det som også jeg har opplevd med den rasen som jeg har - men kanskje i en litt annen setting: Normalt er den "gira" på trening men etter en noe uspesifisert tidsperiode kan det være det full stopp. Omtrent som om den signalerer at "dette har jeg lært nok - nå vil jeg ikke mer". Og så er det opp til eieren å fortsette treningen i en noe endret "setting".

Ja du vet at alt dreier seg om læring..eller trening. Samme sak egentlig. Om hunden heller vil drive med noe annet en å trene på det du vil og når du vil, så kommer man tilbake til momenter igjen og kriterier er en del av dette. Om det er noe mer forlokkende i miljøet hunden heller vil utforske, så er det feil forsterker å lokke den med noe som bare er second best. Da synder man mot en eller to av de fire grunnpilarene i læringen. Man kan bruke det som hunden er mest opptatt av som forsterker for en annen ønsket atferd, eller man senker kriteriet.

Og opplever man at hundenn "går lei" av gjentagelser, så bommer man på forserkningsfrekvens/kvalitet. Har du sett en hund bli lei av favorittgodbiten eller å løpe etter en ball? Det hører vel med til unntaket og det forteller at man trener rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var vel en anelse arogant Piaf?

Siden jeg vistnok trener negativ, så vil jeg si at noe av poenget med å straffe er å straffe riktig, så man ikke trenger å opprettholde det resten av livet. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hva folk mener med straff, for fortsatt ser det ut til at noen ting henger fortsatt igjen der å :wink: , for jeg hverken banker, slår, kaster han rundt eller brøler til han og istedet for å si "feil" sier jeg "nei", men trener vistnok negativt, siden jeg har sinnafjes når jeg gir han en timeout :wink: Kanskje på tide at dere også kommer ut av skapet og innser at det er ikke enten eller i trening av hund.

Jeg er enig i at læringspsykologien er super! Livet er bare ikke like enkelt som inne i en forskingslabb, eller på en instutisjon. Lever med en sønn med ADHD, av og til så blir jeg å sinna. Når vi står i døren og han har glemt at han skal ta på seg på støvler, fordi han hang seg opp i noe helt annet og vi har dårlig tid (Ja da, vet det er min feil). Jobbe med og leve med mener jeg er to forskjellige ting, du kan gå hjem etterpå. Det kan ikke vi som lever med barna til daglig. Jeg må innrømme at jeg blir litt forbannet når jeg møter personell som kommer med pekefinger, når jeg kan komme med han til behandling og sier at vi har hatt en dårlig start på dagen. Bare enda et bevis på min utilstrekklighet. Så slutt å vær arogant!

(skrekklig positiv nå, har forklart han 15 ganger at han ikke kan få saft til frokost, men han kan få juice) Ikke så positiv i går, da han herpet rommet sitt i 3 timer pga en bagatel. Jeg har andre å ta hensyn til!)

Ble litt OT for min del, for jeg sliter litt med at folk bruker sin utdannelse mot oss som faktisk lever med barnet og ikke kan vie hvert sekund, minutt, time på barnet, vi har andre å ta hensyn til. Verden utenfor behandlingsrommet f.eks. Stopper nå, som tårene ligger latent og verden virker håpløs for min sønn og resten av min fam.

Mener bestemt at autister som er så heldige å få bo hjemme, kan være like belastende på fam.

Beklager at du føler at jeg bruker min utdannelse mot deg.

Det var ikke meningen. Og jeg bruker ivertfall ikke pekefingen mot deg?

Det du forteller om at personalet bruker pekefingen mot deg fordi om dere har hatt en dårlig start på dagen, synes jeg er trist, ja direkte skammelig. Det er ivertfall ikke slik vi jobber. Synes det er viktig å støtte foreldrene.

Men uansett, det fratar jo ikke at metodene som bygger på pos.forst. og neg straff fungerer veldig bra og vi bruker disse metodene hver eneste dag og ser virkningen av dem.

Min intensjon var å sammenligne læringsituasjoner barn er i og læringsituasjoner hunder er i.

Jeg jobber i barnehage med små barn som bor hjemme, og vet at hjemmelivet til barn med spesielle behov kan være svært vanskelig.

Men både foreldre og avlastningsbolig har bedre erfaringer med å bruke feks ignorering og at adferden stoppes "før den får begynnt", enn å bruke kjefting og lign. Men vi er jo alle mennesker og sprekker fra til til annen, og jeg har stor respekt og forståelse for at foreldre sliter - det var heller ikke poenget.

Nok om det.

istedet for å si "feil" sier jeg "nei", men trener vistnok negativt, siden jeg har sinnafjes når jeg gir han en timeout  :wink: Kanskje på tide at dere også kommer ut av skapet og innser at det er ikke enten eller i trening av hund.  

Det er enten eller, faktisk. Enten så gjør hunden øvelsen fordi den forventer belønning eller så gjør den øvelsen fordi den vil unngå ubehag.

Hvis du bare sier nei når hunden gjør feil, så oppfatter hunden det sannsynligvis bare som en "feilmelding" - altså negativ straff. Det er ikke positiv straff før du ser at øvelsen kun opprettholdes ved hjelp av kun dette og da er ikke belønning nødvendig/hensiktsmessig.

Jeg tror mange som du, egentlig bruker neg straff uten å vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja du vet at alt dreier seg om læring..eller trening. Samme sak egentlig. Om hunden heller vil drive med noe annet en å trene på det du vil og når du vil, så kommer man tilbake til momenter igjen og kriterier er en del av dette. Om det er noe mer forlokkende i miljøet hunden heller vil utforske, så er det feil forsterker å lokke den med noe som bare er second best. Da synder man mot en eller to av de fire grunnpilarene i læringen. Man kan bruke det som hunden er mest opptatt av som forsterker for en annen ønsket atferd, eller man senker kriteriet.

Vel, for de hundene som jeg har sett av min rase, så blir hyppige repetisjoner over lang av samme treningsmoment fort et ork for hunden. Ikke slik som f eks en schäferhund eller belgere som er de rasene jeg kjenner best og følgelig gjerne sammenlignet med. Når hunden gikk lei, så var det gjerne stopp "i den settingen". Å senke kriteriet - glem det. Bikkja mener at den er utlært og that's it. For å forsette læringen/treningen må man alltid ha flere alternative settinger i bakhodet og gjerne variere disse slik at man får en kontinuitet i læringen av *det* momentet *der og da*

Og opplever man at hundenn "går lei" av gjentagelser, så bommer man på forserkningsfrekvens/kvalitet. Har du sett en hund bli lei av favorittgodbiten eller å løpe etter en ball? Det hører vel med til unntaket og det forteller at man trener rett.

Iflg de som har trent slike bikkjer i adskillig lengre tid enn jeg har, er det stort sett favorittgodbiten som gjelder. Jada, kong, ball og andre slike belønningsobjekter gjelder - men de blir sjeldent sett på som belønning slik jeg ønsker de skulle.

Kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for de hundene som jeg har sett av min rase, så blir hyppige repetisjoner over lang av samme treningsmoment fort et ork for hunden. Ikke slik som f eks en schäferhund eller belgere som er de rasene jeg kjenner best og følgelig gjerne sammenlignet med. Når hunden gikk lei, så var det gjerne stopp "i den settingen". Å senke kriteriet - glem det. Bikkja mener at den er utlært og that's it. For å forsette læringen/treningen må man alltid ha flere alternative settinger i bakhodet og gjerne variere disse slik at man får en kontinuitet i læringen av *det* momentet *der og da*  

Må si jeg kjenner meg igjen i det der.. Og det hadde jeg hørt fra folk med samme rase også. Det er som om hunden tenker "Hvorfor maser du på meg igjen, jeg har jo vist at jeg kan det!" Så masse repetering i all evighet her er det ingen vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for de hundene som jeg har sett av min rase, så blir hyppige repetisjoner over lang av samme treningsmoment fort et ork for hunden. Ikke slik som f eks en schäferhund eller belgere som er de rasene jeg kjenner best og følgelig gjerne sammenlignet med. Når hunden gikk lei, så var det gjerne stopp "i den settingen". Å senke kriteriet - glem det. Bikkja mener at den er utlært og that's it. For å forsette læringen/treningen må man alltid ha flere alternative settinger i bakhodet og gjerne variere disse slik at man får en kontinuitet i læringen av *det* momentet *der og da*

Klart vi ikke skal glemme kriteriene. De er grunnleggende i all læring. Sånn generellt har jeg ingen synspunkter på ulike raser da jeg mener læringslovene er like for alle. man må kanskje endre litt på teknikker men det er en annen sak. Men dette med gjentageler er et poeng og det er derfor man opererer med en gang pr. setting. men det betyr ikke at man kan kjøre serier, men hver gang har sin egen setting. Det oppnår man bl. annet med "timeout"

Iflg de som har trent slike bikkjer i adskillig lengre tid enn jeg har, er det stort sett favorittgodbiten som gjelder. Ja da, kong, ball og andre slike belønningsobjekter gjelder - men de blir sjeldent sett på som belønning slik jeg ønsker de skulle.

Kommentar?

Ja jeg ser f. eks at Pia kan jeg trene inkalling med stå om og om igjen og hun stopper og står som en påla hver gang uten av avdempe farten. Kaller jeg inn uten å kommandere stå, så er det ingen avdemping men full rulle og årsaken? Jo hver gang er uniik i seg selv selv om de kommer i serier og belønning (favoritten) kommer bare etter siste moment. Hun har oppdaget(lært) at utførelsen av et enkelt moment fører til at hun får lov til å fortsette til neste..som igjen fører til neste osv. Gjentagelser blir ikke noe problem fordi hunden har lært at slik er det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Klart vi ikke skal glemme kriteriene. De er grunnleggende i all læring. Sånn generellt har jeg ingen synspunkter på ulike raser da jeg mener læringslovene er like for alle. man må kanskje endre litt på teknikker men det er en annen sak. Men dette med gjentageler er et poeng og det er derfor man opererer med en gang pr. setting. men det betyr ikke at man kan kjøre serier, men hver gang har sin egen setting. Det oppnår man bl. annet med "timeout"

Ja jeg ser f. eks at Pia kan jeg trene inkalling med stå om og om igjen og hun stopper og står som en påla hver gang uten av avdempe farten. Kaller jeg inn uten å kommandere stå, så er det ingen avdemping men full rulle og årsaken? Jo hver gang er uniik i seg selv selv om de kommer i serier og belønning (favoritten) kommer bare etter siste moment. Hun har oppdaget(lært) at utførelsen av et enkelt moment fører til at hun får lov til å fortsette til neste..som igjen fører til neste osv. Gjentagelser blir ikke noe problem fordi hunden har lært at slik er det.

Litt forskjell ligger vel i valget av raser og rasespesifikke atferder - uavhengig av læringsteoriene? Den største er vel heller at du opererer mer på heltid mens jeg nå er en "glad amatør" som mere stuller for meg selv med en rase som (kremt) er litt "annerledes" m h t til å adoptere de generelle teoriene for læring, på samme måte som TonjeM sin lille afrikaner er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt lett på labben her Ingar. Lærinslovene er muligens generelle men utøvelsen av dem på hunder mener jeg blir ganske raseavhengig.

Per Olavs hund har kun et par ting felles med min lille urhund, men ett av fellestrekkene er nettopp dette med repetisjoner. Du får din Pia å gjøre mange repetisjoner som en slags baklengskjeding av momenter bare det at alle momentene er like hvis jeg har forstått rett. Etter siste moment kommer den fantastiske belønningen som gjør det hele verdt det i teorien. For en basenji - og sikkert for POs lille valp - så er det en begrensning der. Du får ikke lagt på mange repetisjoner for disse fordi bikkja har en slags innebygd kalkulator som regner kost-nytte hele tiden, og nytten for disse skal tydeligvis være veldig stor for at det skal være noen vits i. På et tidspunkt er ikke belønningen lenger verdt mer anstrengelse - og bisken vil ikke mer. En vaffel-bit (favoritt godbiten til min basenji) er ikke verdt mer enn 3 apporter. Den kan være verdt en veldig lang sitt - men ikke mange sitter etter hverandre. I det hele tatt erfarer jeg med basenjien at variabel forsterkning bør ikke være så variabel - for da synes hun ikke det er lønnsomt lenger. Ei heller kan en baklengskjedet øvelse inneholde for mange momenter - da synes hun heller ikke at det er lønnsomt. Min gamle schäferblanding kunne jeg kjøre mange repetisjoner med, hun likte heller ikke å leke men mat funket alltid - like sterkt hver gang. Jeg mener at rase er svært viktig for hvor mye du kan forvente er mulig, og hvordan du legger opp. Vel og bra at man skal ha den ultimate forsterkeren - men for noen raser er det ingen ultimat forsterker for enhver situasjon - og slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lagt på mange repetisjoner for disse fordi bikkja har en slags innebygd kalkulator som regner kost-nytte hele tiden, og nytten for disse skal tydeligvis være veldig stor for at det skal være noen vits i. På et tidspunkt er ikke belønningen lenger verdt mer anstrengelse - og bisken vil ikke mer. En vaffel-bit (favoritt godbiten til min basenji) er ikke verdt mer enn 3 apporter. Den kan være verdt en veldig lang sitt - men ikke mange sitter etter hverandre. I det hele tatt erfarer jeg med basenjien at variabel forsterkning bør ikke være så variabel - for da synes hun ikke det er lønnsomt lenger. Ei heller kan en baklengskjedet øvelse inneholde for mange momenter - da synes hun heller ikke at det er lønnsomt.
:lol:

Og så kan man jo spørre seg hvem som egentlig er smartest..Min "jada,mamma jeg går fot i en kilometer for en neve snø jeg" hund eller din lille Basenji :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Olavs hund har kun et par ting felles med min lille urhund, men ett av fellestrekkene er nettopp dette med repetisjoner. Du får din Pia å gjøre mange repetisjoner som en slags baklengskjeding av momenter bare det at alle momentene er like hvis jeg har forstått rett. Etter siste moment kommer den fantastiske belønningen som gjør det hele verdt det i teorien.
nei det er ikke bare i teorien. Slik virker det in real life. Husk praksis og teorien stemmer alltid overens.

For en basenji - og sikkert for POs lille valp - så er det en begrensning der. Du får ikke lagt på mange repetisjoner for disse fordi bikkja har en slags innebygd kalkulator som regner kost-nytte hele tiden, og nytten for disse skal tydeligvis være veldig stor for at det skal være noen vits i.På et tidspunkt er ikke belønningen lenger verdt mer anstrengelse - og bisken vil ikke mer.

Denne tendenser ser man hos alle raser. Og uansett...får man det ikke til...så gjør man det faktisk feil. jeg er sikker på at du selv trøttner ganske fort på klatre opp for å trykke på den grønne knappen om det bare kommer en femtiøring pr. gang. Jeg har da hatt basenji på kurs flere ganger og har ikke langt merke til noen spesielle læringsvansker med dem. De responderer på belønnig og lærer som bare den etter læringslovene som all andre. Så enkelt kan det være... og er det. men ang., mine egne hunder når jeg trente mer trad., da så jeg helt klart det du sier. Gjentagelser tok raskt bort piffen. Hva er vitsen å gjøre ting om og om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at ulike raser responderer ulikt på belønning. De rasetypiske egenskapene spiller en stor rolle.

Noen hunder er mye lettere å belønne enn andre. De hundene som er lette og belønne er selvsagt mye lettere å trene med.

Det er ikke for ingenting at omtrent hele landslaget i lydighet (dessverre) består av border collier...

Det er heller ikke for ingenting at det ikke finnes basenjier som er godkjente redningshunder.

Har man en rase/eller et individ som er vanskelig å belønne vil treningen sannsynligvis stoppe opp på et eller annet tidspunkt. Det spørs jo hvor høyt man sikter. Ikke alle hunder vil jobbe "hardt nok" for belønningen.

Og for raser /individer som er vanskelige å belønne, gjelder selvfølgelig læringslovene like mye som for alle andre individer. Det er bare det at konsekvensene blir annerledes og man bruker andre metoder (feks å belønne hver gang, trene kun korte økter, være kreativ osv) Men dette er metoder som må justeres for hver enkelt hund.

Men dere som har "slike raser/individer" (unnskyld utrykket...), har dere prøvd å bruke aktiviteter hunden liker som belønning. Hvis den ikke liker godbiter/leker men er hysterisk etter å snuse på gresset eller lignende aktiviteter. Da kan kanskje å snuse på gresset bli belønningen for å jobbe litt ? Intensiteten og det å jobbe over tid blir vel kanskje ikke det samme som om man hadde hatt en belønningsjunkie...men hva gjør dere da for å belønne hunden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at ulike raser responderer ulikt på belønning. De rasetypiske egenskapene spiller en stor rolle.

Noen hunder er mye lettere å belønne enn andre. De hundene som er lette og belønne er selvsagt mye lettere å trene med.

Det er ikke for ingenting at omtrent hele landslaget i lydighet (dessverre) består av border collier...

Det er heller ikke for ingenting at det ikke finnes basenjier som er godkjente redningshunder.

Poenget er at hunder ofte reagerer ulikt på belønning men vi har lett for å henge oss opp i tradisjonelle ting som ball godbit osv. Husk det er snakk om primærfordserkere og dem responderer da stort sett alle hunder på? man må ta utgangspunkt i det enkelte individs primærbehov og bruke belønning som går inn der. Jada vi hadde en akita som slett ikke responderte på annet en mat. Den ville ikke sulte, så da brukte vi mat og det fungerte helt utmerket. Ingen hunder selv basenji velger å gå rundt å sulte seg ? Det tviler jeg på så da skjønner jeg ikke helt at det skal være så vanskelig å motivere dem. Ja kanskje ball og slike ting trøttner den på fort la gå, men mat? Nei det nekter jeg å tro. Det å motivere hunden er også en stor og viktig del av et læreprogram

Har man en rase/eller et individ som er vanskelig å belønne vil treningen sannsynligvis stoppe opp på et eller annet tidspunkt. Det spørs jo hvorhøyt man sikter. Ikke alle hunder vil jobbe "hardt nok" for belønningen.
Det vil de om forsterkningen er rett, men som du sier, det kommer an på hvor høyt man legger listen og hvor mye tid og energi man er villig til å legge ned. Jeg tror mange eiere av slike hunder på en måte er forhåndsinstillt på at slik er det bare, så da får det bare være. Legger man tid og energi i det, kan en basenji gå til 1. premie i Eliteklassen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er så flinke til å si "klikk og gi godbit" - og selvsagt blir det da ofte naturlig for folk at godbit er belønning for alle hunder! Eller kanskje til og med en leke..

en positiv forsterker er et mer presist uttrykk enn "belønning", fordi en positiv forsterker = noe som forsterker! Hva som helst egentlig!

Selvsagt har man en fordel om man har en hund som er "godbitidiot" eller "ballidiot". - for disse forsterkerne er jo så enkle å ha i lommen! Vi kan bruke de så presist som å kaste ballen bak hodet på hunden når den står! Men tenke seg til hvor mange positive forsterke som fins i naturen.

Selv har jeg en "godbitidiot", men langt ifra en "ballidiot".

Hunden min liker å løpe ut døren, hilse på mennesker, leke med hunder, snuse i gresset, hoppe ut av bilen, rulle seg i en dam og det er uendelig mye hun liker! Læringslovene gjelder selv om jeg ikke har med godbiter på tur en dag. Hun får ikke hilse på andre hunder om hun drar som en gærning, derimot får hun hilse på de om hun går pent. Ian Dunbar kaller slike forsterkere for "life rewards".

Men dette var kanskje/kanskje ikke noe litt utenfor tema?

Ang basenjien, så gikk jeg i utstillingsringen med en tispe som ble utrolig fort lei mine godbiter. Og å stå i en ring i 15 minutter uten en god nok "belønning" var ikke ok for henne. Tispen min (labrador) hadde derimot kunne stått i ro i ringen i flere timer for en ussel tørrfôrkule. (men her spiller også selvsagt kriterier inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at hunder ofte reagerer ulikt på belønning men vi har lett for å henge oss opp i tradisjonelle ting som ball godbit osv. Husk det er snakk om primærfordserkere og dem responderer da stort sett alle hunder på? man må ta utgangspunkt i det enkelte individs primærbehov og bruke belønning som går inn der. Ja da vi hadde en akita som slett ikke responderte på annet en mat. Den ville ikke sulte, så da brukte vi mat og det fungerte helt utmerket. Ingen hunder selv basenji velger å gå rundt å sulte seg ? Det tviler jeg på så da skjønner jeg ikke helt at det skal være så vanskelig å motivere dem. Ja kanskje ball og slike ting trøttner den på fort la gå, men mat? Nei det nekter jeg å tro. Det å motivere hunden er også en stor og viktig del av et læreprogram

Det vil de om forsterkningen er rett, men som du sier, det kommer an på hvor høyt man legger listen og hvor mye tid og energi man er villig til å legge ned. Jeg tror mange eiere av slike hunder på en måte er forhåndsinstillt på at slik er det bare, så da får det bare være. Legger man tid og energi i det, kan en basenji gå til 1. premie i Eliteklassen.

Jeg kan bare snakke for meg selv, så nei, jeg var ikke forhåndsinnstilt på at det ikke gikk.. Jeg var faktisk overbevist om at det kom til å gå bra.. Men læringsteoriene dine gjelder for alle, det messer du om gang på gang på gang, og det er ikke "forsterkning" nok å måtte trene 40 ganger mer enn alle de med schäfer, BC, belger osv. for å få øvelsen helt riktig.. Da nøyer man seg til slutt med en helt vanlig hverdagslydig hund..

Dette med å ikke bruke fantasien utover å belønne med godbiter.. Det eneste huskyen var mer glad i å jobbe for, enn Finsbråtens middagspølser (for Gilde eller andre var bare ikke bra nok, lærte jeg ved operant betinging), var å få lov til å trekke.. Jeg lærte meg dessverre aldri hvordan jeg skulle utnytte DET i LP-sammenheng, det var liksom vanskelig å hive han på selen og meg på sykkelen/bak slede tidsnok til at han skulle oppfatte at trekkinga var belønning for bra utført øvelse..

Men, det skal Tommy (huskyen) ha for, de øvelsene han kunne, de kunne han! Han slurva aldri.. Men det tok oss 6 kurs og 4 år bare å lære kursprogrammet i LP1, så som før nevnt, jeg ga opp.. Det var ikke belønning nok til at det var morsomt mer for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men dere som har "slike raser/individer" (unnskyld utrykket...)' date=' har dere prøvd å bruke aktiviteter hunden liker som belønning. Hvis den ikke liker godbiter/leker men er hysterisk etter å snuse på gresset eller lignende aktiviteter. Da kan kanskje å snuse på gresset bli belønningen for å jobbe litt ? Intensiteten og det å jobbe over tid blir vel kanskje ikke det samme som om man hadde hatt en belønningsjunkie...men hva gjør dere da for å belønne hunden ?[/quote']

Nå vet ikke jeg hva du legger i uttrykket "slike raser/indivder" og jeg kan bare snakke for min egen som slettes ikke er annerledes enn andre brukshundraser m h t trening og funksjonalitet - men som i likhet med enhver annen rase har sine små "særegenheter" som det kan være godt å vite om før man starter læring og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er flere ting her. For det første basenjier har slets ikke læringsvansker, og dette med at det er vanskelig med forsterker har slets ikke med noe sånt å gjøre. For det andre, da jeg fikk basenji så var det ikke snakk om forhåndsinnstilling heller - jeg hadde bare vært borti brukshundrasene og trodde alle hunder var innenfor det variasjonsrommet.. :lol:

Når det gjelder ren primærforsterker som mat. Basenjier er matorienterte, ingen tvil om det men de gjør ikke hva som helst for en godbit. Basenjien min elsker klikker, men jeg måtte jo jakte på hva som vil være best å belønne henne med og oppsett for eventuell variasjon av godbiter. Som statistiker brukte jeg forsøksdesign for å sette opp tester for å finne optimal belønningsoppsett for henne. Fra det vet jeg at, av de matslagene jeg benyttet i testingen, hun liker aller best spaghetti bolognese, vaffel kommer som nummer 2 og leverpostei som nummer 3. På 4. plass kommer pølse, 5. er fiskepudding osv osv - tørrforkuler havnet nede på 11. plass. I forbindelse med bruk av jackpot vurderte jeg også mengde i forhold til type godbit. Ble helt fasinert av at basenjien ville stortsett (innenfor de 5 på topp godbitene) velge det det var mest av/det som var størst. Så masse leverpostei foretrekkes fremfor en liten bit vaffel.. Jackpot er fine saker og bør bety mye i innlæring.

Når det gjelder måten man gir henne belønningen på - hun vil ha det direkte uten dikkedarer med at man feks har det i munnen og spytter det ut, eller gjemmer det i hånden eller kaster det på bakken slik at hun får en liten søksøvelse ut av det, eller at man legger seg ned eller gjør seg litt morsom. Så det er stova på primærforsterker mat - og den er altså ikke god nok i alle situasjoner. Den er faktisk knallgod på innkalling - men repetisjoner - niks.

Selvfølgelig kunne jeg gjøre noe med forsterkerne utifra det jeg vet om basenjien - ser jeg har 3 muligheter som kanskje hver for seg ville fått henne til å ta repetisjoner bedre:

1. Jeg kunne sulte henne. Et par-tre dagers faste ville kanskje øke verdien av godbiten slik at kosten kan øke og regnestykket allikevel bli lønnsomt.

2. Jeg kunne bytte til en annen primærforsterker - jakt på levende bytte. Belønne med en levende katt, eller rotter eller mus eller noe slikt. Ville nok dra opp motivasjonen kjempebra det.

3. Jeg kunne snu litt på flisa og bruke en belønning som gikk på fjerning av ubehag, feks jeg kunne taue henne ut i regnvær og så ville det å få komme inn varmen, være belønningen. Den ville nok være rimlig sterk den også (bortsett fra jeg ville måtte sikre meg for de alternative måtene hun ville søke for å komme seg inn under tak - feks gjemme seg under en bil, gjemme seg under meg etc)

Men akkurat som 2ne kunne brukt trekking som belønning, så er disse belønningsformene enten svært upraktiske eller litt etisk på kanten for å si det slik.

Jeg er dypt uenig i at teori og praksis er alltid det samme. Og det er en viktig ting til: vi velger å kalle det læringslovene feks men det er bare våre forklaringsmodeller. Dette feks at en hund gjør en kjede av momenter fordi den belønnes ved at den får lov til å gå videre med neste moment for til slutt å få en ordentlig belønning etter siste moment - det er logisk, det ser ut å funke i praksis - men vi vet jo ikke om det virkelig er slik - det er bare en tankemodell vi mennesker har! Kanskje det er små grønne menn som vi ikke kan detektere med vår teknologi, som har invadert hjernene til hundene våre og som styrer det slik - og at basenjier har færre grønne menn i skolten og tar derfor ikke så mange repetisjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone sier: Men det tok oss 6 kurs og 4 år bare å lære kursprogrammet i LP1, så som før nevnt, jeg ga opp.. Det var ikke belønning nok til at det var morsomt mer for meg..

Her tror jeg det ligger et poeng, vi er en ekvipasje. Ekvipasje består av to individer. Læringsloven gjelder for begge parter. Mennesket blir forsterket av at hunden gjør det vi ønsker i løpet av en viss tid, og vi opprettholder heller ikke atferden om vi får 0,50 hver gang vi spiller.

Edith Piaf sier: Hvis du bare sier nei når hunden gjør feil, så oppfatter hunden det sannsynligvis bare som en "feilmelding" - altså negativ straff. Det er ikke positiv straff før du ser at øvelsen kun opprettholdes ved hjelp av kun dette og da er ikke belønning nødvendig/hensiktsmessig.

Takk :wink:

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dypt uenig i at teori og praksis er alltid det samme.
Ja det er jeg også og derfor har jeg aldri påstått det, men jeg sa at praksis og teori alltid stemmer overens og det er ikke det samme. Det som faktisk skjer i praksis, det har en tilhørende teori, eller forklaring på hvorfor det skjer og de to stemmmer alltid overens. Kanskje er den teorien vi opererer med på forhånd gal men da kjenner vi ikke til den rette.Derfor.. Praksis og årsaken til at det skjer stemmer alltid overens.
Og det er en viktig ting til: vi velger å kalle det læringslovene feks men det er bare våre forklaringsmodeller.
Igjen kommer vi tilbake til praksis og forklaringen. Det vi kalle læringslover..ja det er som du sier bare vår forklaring men det er også noe mer. Det er også en forklaring på hva vi faktisk observerer i praksis. Evolusjonen er et lignende tilfelle. Det er bare vår forklaring på hva som faktisk skjer. Slipper du en sten så faller den til marken og vår forklaring på det er tyngdeloven, som også er reell og observerbar. Men klart i gamle dager. før Newton fikk det berømte eple i hodet, var det nok mange gale teorier ute og gikk ja. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Igjen kommer vi tilbake til praksis og forklaringen. Det vi kalle læringslover..ja det er som du sier bare vår forklaring men det er også noe mer. Det er også en forklaring på hva vi faktisk observerer i praksis.

Nja :lol:

En *tolking* av bakgrunnen for faktisk observert atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Helt klart at ulike raser responderer ulikt på belønning. De rasetypiske egenskapene spiller en stor rolle. Noen hunder er mye lettere å belønne enn andre. De hundene som er lette og belønne er selvsagt mye lettere å trene med. Det er ikke for ingenting at omtrent hele landslaget i lydighet (dessverre) består av border collier...

Det er heller ikke for ingenting at det ikke finnes basenjier som er godkjente redningshunder.

Jeg er enig. Belønning (og straff) er jo de viktigste aspektene ved treningen og når ulike raser responderer ulikt på ulike belønningsformer sier det kanskje seg selv at for å få maksimalt utbytte under trening og i hverdaglivet ellers må man ikke bare kjenne individet og rasen, men også hvilke former for belønning som får hunden til å yte maksimalt i den enkelte situasjonen. For det er vel ikke slik at f eks ball-lek (dersom det er en av de optimale belønningsformene for ens egen hund) er optimal belønning i *hver eneste* situasjon?

Den hunden som jeg har er av en rase f eks er ikke noen utpreget jeger. Forsterkning v h a ball eller kong som er typiske jakt-leker vil derfor ikke alltid være den optimale belønningen. Det betyr selvfølgelig *ikke* at i gitte situasjoner og under gitte omstendigheter vil også ball/kong fungere optimalt. Imho gjelder det å kjenne individet og rasen samt å være bevisst på situasjonen for å kunne velge *den* belønningen som "trigger" hunden der og da.

Jeg kunne, under tvil, være fristet til å linke til denne artikkelen som forteller litt om rasen: http://home.online.no/~perolav/csv/hof.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja ;)

En *tolking* av bakgrunnen for faktisk observert atferd?

Hva du sier her åpner for nye spørsmål. Et som presser seg på er hva skal vi egentlig forholde oss til angående tolkning. Er det greit at det råder et slags anarki på synsing/tolkningsfronten, eller skal vi for debattens skyld være nødt til å la noen utvalgte velge for oss hva slags tolkinger resten av oss også bør/skal akseptere? Med tanke på forskere og vitenskapen.. bør vi ikke akseptere hva de kommer fram til og legge deres tolking til grunn? Jeg ser av innleggene her inne at noen ikke aksepterer andre tolkninger en sine egne og da blir jeg veldig ærbødig for en slik intelligens som kan mene å vite bedre en de som lager lærerbøker som samfunnet bygger sin viten og utdanningsgrunnlaget på. Enten det eller så…. Men det er en sak mellom dem og dem selv jeg ikke vil mene noe mer om. Men the bottom line er at den som mener å kunne stille spørsmål med vitenskapens egne definisjoner.. de må faktisk vite bedre selv og det står det jaggu respekt av. Eller tror du det er så enkelt som *begging the questions? (At man kun aksepterer de argumenter som man på forhånd allerede har konkludert med)

Om det er tilfelle, bør man ikke da bare si ”javel det er greit”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hva du sier her åpner for nye spørsmål. Et som presser seg på er hva skal vi egentlig forholde oss til angående tolkning. Er det greit at det råder et slags anarki på synsing/tolkningsfronten, eller skal vi for debattens skyld være nødt til å la noen utvalgte velge for oss hva slags tolkinger resten av oss også bør/skal akseptere? Med tanke på forskere og vitenskapen.. bør vi ikke akseptere hva de kommer fram til og legge deres tolking til grunn? Jeg ser av innleggene her inne at noen ikke aksepterer andre tolkninger en sine egne og da blir jeg veldig ærbødig for en slik intelligens som kan mene å vite bedre en de som lager lærerbøker som samfunnet bygger sin viten og utdanningsgrunnlaget på. Enten det eller så…. Men det er en sak mellom dem og dem selv jeg ikke vil mene noe mer om. Men the bottom line er at den som mener å kunne stille spørsmål med vitenskapens egne definisjoner.. de må faktisk vite bedre selv og det står det jaggu respekt av. Eller tror du det er så enkelt som *begging the questions? (At man kun aksepterer de argumenter som man på forhånd allerede har konkludert med)

Om det er tilfelle, bør man ikke da bare si ”javel det er greit”?

Imho er det fælt lite som er statisk m h t forskning, atferd inkludert. Selvsagt forholder vi oss til "læringslovene" som ikke er lover men ekspertenes forklaringmodell på hvordan atferd endres. På den andre siden er det ikke så veldig mange ti-år siden andre metoder ble lagt til grunn for mest effektiv læring enn de vi har idag jfr trådstarters innlegg og ymse modeller som anvendes i enkelte andre miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...